Dette er bilen VW aldri bygde selv. En  Sciwago med tidsriktig Kamei styling.  Bare syv biler finnes.
Dette er bilen VW aldri bygde selv. En Sciwago med tidsriktig Kamei styling. Bare syv biler finnes.

VW Sciwago: Dette er bilen VW aldri bygde

Les hvorfor den likevel finnes.

Tidlig i 70-årene slet Volkswagen med et betydelig "gubbestempel". Deres luftkjølte og hekkmotoriserte biler begynte for alvor å bli gammeldagse.

VW K70 – som egentlig var en NSU – var VW-konsernets første moderne forhjulsdrevne bil med vannavkjølt motor. Men den hadde store kvalitetsproblemer til å begynne med.

Golf-panikk ...

Boble-erstatteren Golf var man mildt sagt usikker på om markedet i det hele tatt ville ha, og panikken var ikke langt unna...

Del med Facebook-vennene dine

VW bestemte seg for å lage en litt sporty bil, en slags spydspiss og en imagebygger. Man tok utgangspunkt i A1-plattformen fra VW Golf, men fikk italiensk designhjelp av Giorgetto Giugiaro.

Dette er originalen, en VW Scirocco fra 1974. Den kom imidlertid aldri som noe annet enn i coupe-versjon.
Dette er originalen, en VW Scirocco fra 1974. Den kom imidlertid aldri som noe annet enn i coupe-versjon.

Resultatet ble en lekker, slankere og mer sporty variant av Golf. Navnet ble Scirocco, eller Type 53, som den kaltes internt.

Bilen kom i salg allerede i 1974, og hang med helt til 1982, da en kraftig restylet MK2 utgave kom, men i bunn og grunn er det samme bil som MK1 under skallet. MK2 hang med i ti år fram til 1992, da kom VW Corrado, men som du sikkert allerede vet, så dukket tredje generasjon Scirocco opp igjen i 2008 – fortsatt basert på VW Golf, men nå med femte generasjon som utgangspunkt.

VW SP2: Folkevogna ingen har hørt om

Sciwago

VW Sciwago. Slik ser den ut bakfra.
VW Sciwago. Slik ser den ut bakfra.

Men for å holde oss på 70-tallet, så var dette tiden da unge Günter Atrz hadde sin storhetstid med ombygging av biler – ofte fra VW, Audi eller Porsche. Heller ikke Sciroccoen slapp unna hans store virketrang.

Skulle du ha bruk for en liten, trang stasjonsvogn med bare tre dører og uten bagasjeplass? Da kan Artz-kreasjonen VW Sciwago – som bygger på nettopp Scirocco - være noe for deg!

Les også: Artz Golf V8

Pickup

Er ikke det sært nok, så lagde han en eller to i pickuputgaver også – da bærer de navnet Amalfi!

VW-Scirocco-stv.
VW-Scirocco-stv.
VW-Pickup
VW-Pickup

Artz elsket nemlig å bygge om de merkeligste ting til stasjonsvogn, Både Porsche 924 og 928 har han på stasjonsvogn-samvittigheten, i tillegg til blant andre Audi 200 Artz-Avant og Audi urquattro som både stasjonsvogn og sedanutgave!

Disse Audiene finnes egentlig ikke:

Også VW Jetta fikk gjennomgå. Både cabriolet- og stasjonsvognutgaver av denne sto også på produktlisten til Artz.

Bare syv biler igjen

Vi kom for noen år siden i prat med en tysker som holdt på å totalrestaurere en Sciwago.

Han var litt skuffet over å ha funnet skremmende tykke lag med sparkel som visstnok stammet fra Artz-ombyggingen...

Del med Facebook-vennene dine

Hvor mange eksemplarer av Sciwago som så dagens lys vites ikke helt sikkert, men ryktene sier 52 biler.

Sciwago er dermed Artz´ mest produserte modell, men bare fattige syv kjente eksemplarer eksisterer fortsatt. Uvanlige saker, med andre ord.

Günter Artz Boble: Dette må være verdens tøffeste Folkevogn?