Vegars strøkne og helt urørte Granada Lincoln er som om den kom rett fra 80 tallet, og trekker naturlig nok blikk til seg   som her, på Granada treff på gamle Nebbenes kro. (Foto: Privat)
Vegars strøkne og helt urørte Granada Lincoln er som om den kom rett fra 80 tallet, og trekker naturlig nok blikk til seg som her, på Granada treff på gamle Nebbenes kro. (Foto: Privat)

Bilen min: Ford Granada: – Denne er mer behagelig enn en ny sofa

Men bensin er for dyrt, synes den stolte eieren.

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

I den grad denne serien kan sies å vise en form for popularitets-liste over norske entusiastbiler, har Ford mye å glede seg over. Det ramler stadig inn bilder og historier om slike biler med svært entusiastiske eiere, og mange av eierne er så unge at de har oppdaget bilenes sjarm lenge etter at de i stor grad forsvant fra veiene.

Les også: Macan - dette kan bli den nye "Norges-Porschen"

Rimelig å eie

Ikke sjelden handler det om Granada, som i dette tilfellet. Og man får virkelig en påminnelse om at tiden flyr når man nå ser at selv de siste årsmodellene er i ferd med å bli veteraner.

Gamle biler hadde større og høyere reflektorer enn dagens, og dermed i mange tilfeller bedre lys til tross for gammeldags teknologi.
Gamle biler hadde større og høyere reflektorer enn dagens, og dermed i mange tilfeller bedre lys til tross for gammeldags teknologi.

Solid og tradisjonell konstruksjon har nok bidratt til at mange har overlevd, i tillegg til at bilen ganske tidlig fikk stempel som entusiastbil. Da var mange av de litt nedkjørte i ferd med å bli brukt opp av gassglade ungdommer med ferskt førerkort, og dermed finnes det i dag et imponerende antall fine biler – og et like imponerende marked med brukte deler.

Det gjør entusiast-bilholdet forholdsvis rimelig for de som er bitt av Granada-basillen, og miljøet stort for de mange som er fans av enten den litt runde og ”fete” første generasjonen eller den adskillig mer striglede og strømlinjeformede andre generasjonen, som det er snakk om i dette tilfellet.

Eksklusiv ”Lincoln”

Vi har tidligere vært inne på at ”Jubileum”-betegnelsen tilsynelatende satt litt løst hos Ford, som en stund på tidlig 80-tall strødde rundt seg med ”Jubileum”-, ”Bravo”- og ”Festival”-betegnelser nesten hvert eneste år.

Dermed er det ingen overraskelse at også denne Granadaen er en jubileumsutgave. Mer sjelden er den andre tilleggsbetegnelsen: Noen få år på tidlig 80-tall lånte Ford nemlig selve merkenavnet fra konsernets amerikanske luksusmerke, Lincoln, som tilleggsbetegnelse på Granadaer med en spesiell utstyrspakke.

Vegars Granada har vært i familien i 25 år, og har tilbragt lang tid på lager i påvente av at han skulle få den ut på veien igjen. Godt vedlikehold har tydeligvis holdt forfallet unna. (Foto: Privat)
Vegars Granada har vært i familien i 25 år, og har tilbragt lang tid på lager i påvente av at han skulle få den ut på veien igjen. Godt vedlikehold har tydeligvis holdt forfallet unna. (Foto: Privat)

Forvirringen er stor om hva som egentlig skiller en Granada Lincoln fra en vanlig Granada, men etter hva vi har klart å finne ut er det treverk i interiøret, et panel med varsellamper i takkonsollen, leselamper for baksetepassasjerene, opplyst sminkespeil på solskyggen og elektriske speil.

Del med Facebook-vennene dine!

Altså har passasjerene i denne bilen det ekstra hyggelig, selv om det ikke synes fra utsiden.

Les også: 3,0 CD 24 V - dette er Omega for entusiaster

Drømmer om et dussin

Eier: Vegar Volden, (19)

Bosted: Vinstra

Litt om meg selv: Oppvokst med Ford, og evig entusiast av eldre Ford! Drømmer stadig vekk om privat verksted og noen dusin gamle Forder!

Bilen: Ford Granada 2.3L Jubileum Lincoln, 1984-modell

Hvor lenge har du eid den? Faren min kjøpte bilen i 1987, da gikk den som familiebil frem til 2005. Da ble den parkert til fordel for en Ford Mondeo stasjonsvogn. Etter det gikk jeg bare å venta på at jeg til slutt kunne få på den skilter igjen! Da jeg fikk tatt lappen fikk jeg bestillt eu kontroll og dagen etter eu, som var 16. mai 2012, kom skiltene endelig på! (EU'en gikk så klart fint med 0 feil, er snakk om Granada!!)

Normal høyde, normal felgdimensjon og normal farge på lykteglassene røper at denne har overlevd i utuklet stand siden 80-tallet. Til og med skvettlappene er på plass, og har nok medvirket til at også kanalene utvendig er ganske fri for steinsprut. (Foto: Privat)
Normal høyde, normal felgdimensjon og normal farge på lykteglassene røper at denne har overlevd i utuklet stand siden 80-tallet. Til og med skvettlappene er på plass, og har nok medvirket til at også kanalene utvendig er ganske fri for steinsprut. (Foto: Privat)

Hva har du gjort med den? Eneste jeg har gjort med bilen er å tectylere bakstilling, bensintank, innenfor skjermer o.l.

Høyttalerne smuldrer opp

Framtidsplaner for bilen: Fremtidsplanene for bilen blir å bytte ut nåværende kassettspiller med en CD-spiller. Ellers blir det å reparere høyttalerene på hattehylla siden de har blitt sprøstekt pga varmen om sommeren (faller deler ned i bagasjerommet når bassen er på!). Ellers må jeg prøve å ordne full tectylbehandling, føler at bilen er verdig en slik omgang, da den er 28 år uten rust!

Liker best med bilen: Liker egentlig alt med bilen. Et fantastisk design, god å kjøre og seter som sender sofautvalget fra møbelringen rett i skammekroken! Ikke minst at det er en V-motor under panseret!

Liker minst med bilen: Det jeg liker minst med bilen er vel egentlig ikke bilen sin skyld, men skulle ønske at 98 oktan ikke kostet 1 krone mer enn 95!

Beste opplevelse med bilen: Beste opplevelsen var første turen med skilter, og turen til gamle Nebbenes for å delta på året's første Consul/Granadatreff!

Drømmebil: Å finne en drømmebil blir ikke lett, men må stå mellom Ford F-150 SVT Raptor eller ombygd 2,8 Granada stv, hadde vært noe med twin turbo, Quaife diff, Ghia interiør og såklart takluke!

Del med Facebook-vennene dine!

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Husker du Renault 4? Dette kan bli kul retrobil!

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Vegar om? Bruk kommentarfeltet under!