Uakseptabelt: Ronny Olsen fortviler etter å ha fått brev om henleggelse av en sak der politiet fikk vite alt om tyven. Nå anmelder Olsen politiet for tjenesteforsømmelse.  (Foto: Viktor Leeds Høgseth, ranablad.no/ANB)
Uakseptabelt: Ronny Olsen fortviler etter å ha fått brev om henleggelse av en sak der politiet fikk vite alt om tyven. Nå anmelder Olsen politiet for tjenesteforsømmelse. (Foto: Viktor Leeds Høgseth, ranablad.no/ANB)

Ga politiet navn og adresse på tyven – men saken ble henlagt

– Jeg er sjokkert over politiets mangel på arbeidsmetoder, sier bensinstasjonseieren.

Bensinstasjonseier Ronny Olsen fortviler etter at politiet har henlagt en anmeldelse der Olsen har alle personalia på en biltyv. Nå anmelder Olsen politiet.

Den 19. oktober i fjor kom en person innom Best ved Stigerplatået i Mo i Rana. Personen bestilte seg en hamburger, men hadde større ting i siktet, skriver Rana Blad.

Da han gikk ut hadde han fått tak i en bilnøkkel og etter å ha saumfart alle bilene fant han den nøkkelen passet i. Eier av Best, Ronny Olsen, merket ikke tyveriet før mandag morgen da han kom på jobb, men heldigvis hadde han bilder av tyven.

Navn og adresse

Det trodde han ville hjelpe.

– Vi kikket gjennom overvåkingsbildene og så med en gang at tyven betalte hamburgeren med bankkort. Vi gikk ut fra dette og fant deretter navn, adresse, e-postadresse og telefonnummer til tyven. Dette la vi ved anmeldelsen til politiet og regnet med at de hadde en ganske klar sak, sier han.

Etter noen dager fikk Olsen tips om at bilen var ved tyvens adresse i Storuman i Sverige. Han opplyste politiet om dette, men fikk beskjed om at de ikke kunne hente bilen.

– En av våre ansatte bor i Sverige og vi fikk henne og hennes mann til å hente bilen. Vi dro etter dette til Sverige og fraktet bilen til Norge. Etter dette var det bare å vente på at politiet skulle ta neste skritt, sier han.

Føler meg rettsløs

Det varte og rakk, men de hørte ikke noe. Etter gjentatte purringer kom det nylig et brev fra politiet. Saken var henlagt grunnet bevisets stilling.

– Det er for meg uforståelig. Jeg skjønner ikke hvilke bevis de skal ha før de kan løse en sak. Her har vi levert alt om personen og allikevel kan de ikke ta saken. Jeg føler meg rettsløs og jeg er sjokkert over politiets mangel på arbeidsmetoder, sier han.

Olsen har derfor bestemt seg for å ta et drastisk steg videre i saken. Han anmelder politiet for tjenesteforsømmelse. Han ser ingen annen utvei.

Del med Facebook-vennene dine

Flere anmeldelser

– Det var store skader på bilen da vi fikk hentet den. Totalt har vi sendt et erstatningskrav på 102.000 kroner, men de pengene ser vi vel aldri. Dette er en for stor sak til å la gå. Vi anmelder derfor politiet for tjenesteforsømmelse, sier han.

Det er ikke første gang Olsen har opplevd at anmeldte saker blir henlagt.

– Vi har anmeldt et tjuetall saker til politiet, men de har bare tatt tak i to av disse. Situasjonen er helt absurd og jeg vet ikke lenger hva man som bedriftseier skal gjøre. Vi er blitt fritt vilt, sier Tommy Olsen.

Forstår fornærmede

Jourhavende politiadvokat, Linda Rømma, sier hun forstår at Olsen reagerer på henleggelsen, men at politiet ikke hadde noe annet valg.

– Vi har gjort to avhør i saken, men ikke funnet at det var grunnlag for å sikte noen. Fornærmede har lagt ved bilder av en navngitt person, men de er ikke så klare at vi kan bruke dem som bevis. Politiet har mye strengere krav til bevisførsel enn det en vanlig person har.

Jeg forstår at fornærmede synes dette er ufattelig, men det er slik systemet er. For at vi skal sikte noen kan det ikke være noen tvil. Slik skal det også være, sier hun.

– Nå anmelder Olsen politiet for tjenesteforsømmelse. Kommentarer til det?

– Hvis de mener politiet ikke har gjort en god nok jobb har de anledning til det. Det vil bli håndtert på vanlig måte, sier Linda Rømma.

Du kan lese mer om bil og trafikk på ranablad.no – her:

Noen synes politiet er litt FOR aktive: – Hvorfor er de ute etter oss?