Jeep Grand Cherokee er i vinden om dagen, men av feil grunner. I Sverige har den nemlig feilet stygt i forbindelse med den etterhvert så kjente 'elgtesten'.
Jeep Grand Cherokee er i vinden om dagen, men av feil grunner. I Sverige har den nemlig feilet stygt i forbindelse med den etterhvert så kjente "elgtesten".

Jeep Grand Cherokee: Avviser at denne bilen er livsfarlig

Den norske importøren mener det er selve testen som gal – ikke bilen.

Da Jeep Grand Cherokee skulle gjennom en unnamanøvreringstest hos svenske Teknikens Värld, holdt det på å gå veldig, veldig galt. Bilen kommer kjørende i 63 km/t når den skal foreta unnamanøveren som etter hvert har blitt kjent som elgtesten.

Denne skal simulere at det plutselig dukker opp en overraskelse i veibanen, som du må svinge unna for å unngå.

I forbindelse med denne testen holder bilen på å velte. Det vil si at den krenger så mye at den kjører gjennom svingen på to hjul. Bare en profesjonell sjåfør hindrer at bilen ender opp på taket.

Her kan du se videoen der Teknikens Värld nesten velter med Jeepen under testen

Testresultatet har vakt oppsikt både i inn- og utland. Og Jeep har vært kritiske til hele testen.

Torsdag hadde den svenske nettsiden en oppfølger på saken, der de kommer med en del presiseringer – hele artikkelen kan du lese her.

I denne saken står det blant annet at det står feil informasjon om bilen i vognkortet i blant annet Norge, Sverige og Storbritannia. Der står nemlig egenvekt med fører oppført som 2.347 kilo – mens den i realiteten er betydelig 158 kilo høyere.

Del med dine Facebook-venner

Veier mer enn oppgitt

Teknikens Värld har nemlig veid bilen, og kommet til at egenvekten i realiteten er 2.505 kilo. Broom har fått tilsendt det norske vognkortet, og kan bekrefte at det står det samme i de norske som i de svenske vognkortene - altså at egenvekten er 2.347 kilo.

Problemet oppstår naturligvis i det øyeblikket du laster på mye vekt. 602 kilo er maks lasteevne, noe som egentlig betyr at bilen skal veie 2.949 kilo. Men i realiteten ender du altså på 3.107 kilo.

Særlig i en litt høy bil og i forbindelse med svinger, vil den økte vekten ha stor betydning.

Teknikens Värld oppdaget imidlertid tidlig at noe ikke stemte med tanke på vekten, og kuttet 100 kilo fra bagasjen. Det betyr at bilen nesten veltet med "bare" 58 kilo mer enn det den skal kunne frakte – hvis en ser bort ifra de feilaktige opplysningene i vognkortet.

LES OGSÅ: Jeep Grand Cherokee: Påstår at den er livsfarlig

– Ikke farlig

Steinar Dokken er informasjonssjef hos Jeep i Norge– og lar seg absolutt ikke overbevise om at Grand Cherokee er en farlig bil.

– Vi mener dette er en sikker og god bil – med mye utstyr som skal forhindre ulykker. Dette er en modell som har vært gjennom omfattende sikkerhetstester i USA – blant annet fikk den 4 av 5 stjerner i US National Highway Traffic Highway Safety Administration.

Deler av denne testen innebærer en såkalt "fiskekrok"-manøver, som er enda mer ekstrem enn den som ble utført av Teknikens Värld. Og her oppførte bilen seg eksemplarisk. Men i elgtesten er nok bilen overlastet utover det som er anbefalt fra fabrikken. Ingeniører har i ettertid gjort gjentatte forsøk med riktig lastet bil på samme testbane i Sverige, og da gikk det fint alle gangene, sier Dokken.

LES OGSÅ: Over 2000 vil ha super-SUV-en

Vil endre hvis det er feil

– Men det står feil vekt i de norske vognkortene og det kan jo får alvorlige konsekvenser?

– Hvis det er oppgitt feil data i forbindelse med vekt, må vi i tilfelle ta dette med fabrikken. Men inntil videre forholder vi oss til den informasjonen vi har i vognkortet nå.

– Og hvis det er feil?

– Da må vi endre på det.

LES OGSÅ: Versting-SUV i folkedrakt

– Ikke offisiell test

Dokken presiserer også at elgtesten som Teknikens Värld gjennomfører ikke er noen offisiell test som er pålagt nye bilmodeller.

– Grand Cherokee har vært gjennom og klart seg bra i flere tester, mens dette er en uoffisiell test.

– Men dere tar resultatene på alvor?

– Jada, vi gjør naturligvis det.

Teknikens Värld understreker at de har gjennomført testen av Jeep Grand Cherokee med riktig lufttrykk i dekkene, ESP-systemet var slått på og både understell og luftfjæring sto i normal modus.

LES OGSÅ: Range Rover Sport: Nå har denne blitt billig