BMW 7-serie: Denne er best i verden

Men kanskje ikke på det du tror ... SE VIDEO!

BMW 7 serie er i ferd med å få en facelift   og imponerende nytt under panseret.
BMW 7 serie er i ferd med å få en facelift og imponerende nytt under panseret.

Såkalte direktørbiler er kjent for sin overdådige luksus, de store motorene, avansert utstyr og overlegen komfort.

Men når BMW nå forteller om 7-serien som får en facelift, er det et annet område som utmerker seg aller mest. Det har riktignok med motor å gjøre, og motorene er utelukkende store, men likevel er utslipp og forbruk forbausende lavt.

Så lavt at innstegsmodellen, 730 D, er den mest effektive, store luksusbilen du kan få tak i.

Del med dine Facebook-venner

LES OGSÅ: Se, en RS fra BMW

0,56 l/mil

Hvordan er det mulig? Utgangspunktet er en råsterk 3-liters rekkesekser med 258 hk og et dreiemoment på 560 nm.

Dette er altså den minste motoren du kan få 7-serien med, og likevel er det nok til å sende den over fem meter lange bilen fra 0–100 km/t på brennkjappe 6,1 sekunder.

Med slike ytelser i en så tung bil, skulle en tro at det ga store utslag på forbruk og utslipp. Men faktum er at denne direktørbilen slipper ut bare 148 gram CO2 per kilometer. Og forbruket er like hyggelig – den digre bilen klarer seg med en drøy halvliter på mila (0,56 l/mil).

Dette er tall som tåler sammenligning med langt mindre biler, med laaaangt mindre motorer.

Ta for eksempel vesle Citroën Aircross, med 150 hk dieselmotor. Den gjør 0–100 km/t på 11,5 sekunder – men har litt høyere forbruk og omtrent likt utslippstall (0,57 l/mil/ CO2:147 g/km).

Se videoen av den nye 7-serien i videovinduet øverst i artikkelen.

LES OGSÅ: BMW 7-serie: Har hatt verkstedutgifter på over 500.000 kroner

540 hk

Samme motor er utgangspunktet for 740d – men her har den blitt skrudd opp til 313 hk. Da barberer du over halvsekundet på 0–100 km/t – og klokker inn på 5,5 sekunder. Forbruket er fremdeles svært lavt – 0,57 l/mil betyr en forskjell fra 730 D som nesten ikke er verdt å nevne en gang. Det samme gjelder CO2-utslippet som er på 149 g/km.

Utover de to dieselmotorene kan du få en ActiveHybrid-variant med 354 hk (0-100 km/t 5,7 sek), 740i (bensin) med 320 hk (0-100 km/t 5,7 sek), 750i med 440 hk (0-100 km/t 4,8 sek) og den foreløpige verstingen 760i.

Sistnevnte har 540 hk og bruker 4,6 sekunder fra stillestående til 100 km/t. Her er det bare å holde seg fast!

Med den største motoren må du opp i over literen når det kommer til forbruk. Men 1,28 l/mil er likevel ikke mye, relativt sett, når en tar høyde for at vi snakker om et 12-sylindret beist med 6 liters motorvolum.

Les vår test av BMW 7-serien her

Ulike farger

Men det handler naturligvis ikke bare om motor. 7-serien blir nå tilgjengelig med BMWs firehjulstrekk på begge dieselmodellene, samt 750i. For oss som bor i Norge kan det komme godt med.

Instrumentene i Sport-modus.
Instrumentene i Sport-modus.

Instrumentene i ECO PRO-modus.
Instrumentene i ECO PRO-modus.

På utstyrssiden kan du nå får et nytt instrumentpanel – med en skjerm i stedet for de tradisjonelle fire "klokkene".

Hvem som var først av BMW 7-serie eller Volvo V40 skal vi ikke ha uttalt oss om, men her også kan en altså få ulike farger avhengig av hvilke modus bilen settes i; Sport, ECO PRO eller Comfort.

Hvilken informasjon som vises endres også. I Sport er turteller og visning av hvilket gir du har sentral, mens i ECO PRO blir instrumentfargen endret til blå, mens turtelleren blir grå når du kjører uøkonomisk.

Vi kan naturligvis ikke gå inn på alle detaljene når det gjelder utstyr i en slik bil – men for å lese mer om og se flere videoer av den oppjusterte 7-serien kan du klikke her

Se flere bilder av BMW 7-serie:

LES OGSÅ: Er det hasard å kjøpe brukt BMW 7-serie?