Hyundai XG: Brukt luksus for småpenger

Og det skal mye til for at du møter maken i Norge.

Grilldesignet tyder på at 'noen' har tenkt at det var lurt å legge seg nær opptil Lincoln Town Car i designet, og skiltplassen tyder også på at man anså det amerikanske markedet som viktigere enn det europeiske for denne bilen. (Foto: Finn.no)
Grilldesignet tyder på at "noen" har tenkt at det var lurt å legge seg nær opptil Lincoln Town Car i designet, og skiltplassen tyder også på at man anså det amerikanske markedet som viktigere enn det europeiske for denne bilen. (Foto: Finn.no)

Å satse på bilmodeller som ligger litt utenfor bestselger-listen er ofte et godt triks for å få mye bil for pengene. Ikke minst om bilen i tillegg mangler noen av de kvalitetene som "alle" skal ha, uavhengig av merke - som for eksempel stasjonsvogn-karosseri og dieselmotor.

Særlig lenger fra bestselger-listen enn denne Hyundaien kommer man ikke. XG var Hyundais første forsøk på å lansere en luksusbil også i Europa, uten at det akkurat "tok av". Bilen på bildene kan dermed by på både skinn, 2,5 liters V6-motor med automat og en hel masse annet stæsj for den nette sum av 50.000 kroner.

Dyrere enn Mercedes

- Og den er i glimrende stand. 170.000 kilometer er jo heller ikke voldsomt langt på en slik bil, sier Bjørn Thorsen i Andebu i Vestfold.

Ikke spesielt moderne, ikke spesielt personlig, men både formålstjenlig, påkostet og fremdeles rimelig pent etter 170.000 kilometer viser at Hyundai mente alvor med kvaliteten i sin luksusbil XG. (Foto: Finn.no)
Ikke spesielt moderne, ikke spesielt personlig, men både formålstjenlig, påkostet og fremdeles rimelig pent etter 170.000 kilometer viser at Hyundai mente alvor med kvaliteten i sin luksusbil XG. (Foto: Finn.no)

Se annonsen her:

Han er for øvrig åpen for å ta både veteranbiler og annet i bytte også, dersom prisen i kroner og øre fremdeles virker avskrekkende. At det er en god pris er han ikke i tvil om, men han innser at dette ikke er verdens enkleste bil å selge.

- Her er det snakk om verdifall. Ny er jeg blitt fortalt at denne bilen kostet rundt 50.000 kroner mer enn en tilsvarende Mercedes E-klasse. Da er det kanskje ikke så rart at de ikke fikk solgt mange, heller, ler han.

Les også: Apropos verdifall - har du sjekket en Jaguar X-Type?

Igjen ifølge det han har hørt, skal det kun ha blitt solgt fem eller seks slike biler i Norge. Dermed er det smått sensasjonelt at hele tre stykker ligger ute til salgs på Finn.no i øyeblikket. De to andre har gått litt lengre, og den ene koster 20.000 mer. Den står riktignok hos merkeforhandler, men annonsen har på den annen side ligget ute siden januar.

Bilen ser stor ut på bilder, men er drøyt 485 cm lang og dermed størrelsesmessig konkurrent med biler som E-klasse, 5-serie og A6. (Foto: Finn.no)
Bilen ser stor ut på bilder, men er drøyt 485 cm lang og dermed størrelsesmessig konkurrent med biler som E-klasse, 5-serie og A6. (Foto: Finn.no)

- Det har ringt et par stykker, og det virker som at folk forstår at dette er mye bil for pengene. Den ser pen ut og har vært godt tatt vare på, og motor og girkasse var lisensproduserte Mitsubishi-komponenter på denne utgaven. Her kan man ha bil i ti år til, tror han.

Tidligere direktørbil?

- Men hva er historikken på den? Hvis de solgte seks slike biler som kostet mer enn en tilsvarende Mercedes - hvem var det som kjøpte dem nye?

- Det vet jeg faktisk ikke, jeg kjøpte denne brukt selv for et par år siden. Men jeg kan tenke meg at det kan ha vært noen direktører hos importøren som kjørte rundt i slike, kanskje for å vise frem hva Hyundai faktisk kunne levere, sier han.

Del med Facebook-vennene dine!

V6-motoren på 2,5 liter utvikler 163 hester. Det gir bilen komfort og greie ressurser, men gjør den ikke til noen rakett. (Foto: Finn.no)
V6-motoren på 2,5 liter utvikler 163 hester. Det gir bilen komfort og greie ressurser, men gjør den ikke til noen rakett. (Foto: Finn.no)

Dette var den første "luksus-Hyundaien" som ble levert utenfor hjemlandet. Tidligere hadde man bygget lisensierte versjoner av komplette Mitsubishi-biler for hjemmemarkedet, men da man været en gryende suksess både i Europa og USA, var det viktig å ha noe eget å by på. Dermed ble denne utviklet til modellåret 1998, og den fikk leve noen år inn på 2000-tallet.

Les også: Dropper du stasjonsvogn kan du spare mye penger

Bilen ser stor ut på bildene, men de lyver litt: Størrelsesmessig tilsvarer den også Mercedes E-klasse og BMW 5-serie, og da forstår vi bedre at det var vanskeligere å selge den til en høyere pris. Kanskje hadde det vært enklere om den bokstavelig talt hadde strekt seg mer mot bilen som i hvertfall frontpartiet er tydelig inspirert av, nemlig Lincoln Town Car.

Tilpasset USA-markedet

Så var da også USA hovedmarkedet for denne bilen, og der gikk salget adskillig bedre enn her hjemme.

Om bilen er Lincoln-inspirert forfra og litt pregløs fra siden, blir det mer særpreg over hekken igjen. Baklysene og den skulpturerte forhøyningen av baklokket minner av alle ting om Bentley Arnage. (Foto: Finn.no)
Om bilen er Lincoln-inspirert forfra og litt pregløs fra siden, blir det mer særpreg over hekken igjen. Baklysene og den skulpturerte forhøyningen av baklokket minner av alle ting om Bentley Arnage. (Foto: Finn.no)

Interiøret bærer preg av romslige og behagelige skinnseter, trepaneler og mye luksuriøst utstyr. Dashboardets enkle og strengt tatt ganske trauste design viser slektskapet til 90-tallets Hyundai Sonata, og også midtpartiet av karosseriet kan virke litt pregløst og standard-asiatisk i forhold til de ambisjonene man hadde med bilen.

Men dørene utpreger seg med rammeløse vinduer, et designtriks som stort sett bare Subaru har satset nevneverdig på utenfor USA. Et konsept som både ser eksklusivt ut, og som gjerne reduserer vindstøy og luftmotstand.

Erstattet Rover 75

- Bilen er utrolig behagelig å kjøre, bekrefter Bjørn, som selv letet bevisst etter litt alternative biler for å få mye for pengene da han kjøpte den.

Rammeløse sidevinduer - eller hardtopdører, halvdører eller hva man måtte kalle det - er et eksklusivt avvik fra det man forventer seg, og ønsker velkommen inn i en coupe med solide materialer. (Foto: Finn.no)
Rammeløse sidevinduer - eller hardtopdører, halvdører eller hva man måtte kalle det - er et eksklusivt avvik fra det man forventer seg, og ønsker velkommen inn i en coupe med solide materialer. (Foto: Finn.no)

- Det er egentlig kona sin bil. Hun hadde tidligere kjørt en Rover 75, også en tøff og litt spennende bil, da vi kom over denne. Men nå har hun kjøpt seg ny bil, dermed må vi ta farvel med XGen, forklarer han.

Del med Facebook-vennene dine!

Og det reiser selvsagt spørsmålet om hva hun har funnet på å kjøpe denne gangen:

- Nei, nå kjører hun Audi A6, ler Bjørn Thorsen, som dog holder mulighetene åpne for at det kan bli noe mer originalt igjen ved en senere anledning.

Les også: Genesis kan bli den nye luksus-offensiven fra Hyundai