38 biler av svært varierende type og alder skal selges på bilmuseet i Monaco den 26. juli. Bilene kommer samtlige fra avdøde fyrst Rainiers private samling. Fotomontasje: Pascal Guyot / SCANPIX / Artcurial
38 biler av svært varierende type og alder skal selges på bilmuseet i Monaco den 26. juli. Bilene kommer samtlige fra avdøde fyrst Rainiers private samling. Fotomontasje: Pascal Guyot / SCANPIX / Artcurial

Snart klart for kongelig veteranbil-auksjon i Monaco

38 biler fra fyrst Rainiers samling søker nye eiere. Mange godbiter:

Franske 20-tallsbiler, militærbiler fra 2. verdenskrig, en Boble fra 1976 og en Mercedes 500 SEC AMG med 8.000 kilometer på telleren er blant de særdeles varierte bilene som du kan sikre deg når det inviteres til bilauksjon utenom det vanlige i Monaco den 26. juli.

Og til forskjell fra det som gjerne er normen når veteranbiler i stort antall skal auksjoneres bort, er ikke noen av disse oppgitt, opprustet eller vært lagret under åpen himmel.

Fra kongelig samling

Tvert imot har bilene vært i omsorgsfullt eie hos nå avdøde fyrst Rainier av Monaco, og dermed er det rimelig å anta at de har vært lagret og vedlikeholdt på en slik måte at tilstanden også mekanisk tilsvarer det bildene i auksjonskatalogen lover. Her er det nemlig blankpolert og strøkent så langt øyet kan nå, men likevel uten at man forventer fantasipriser.

Se den komplette auksjonskatalogen her:

Men akkurat dét kan jo skje likevel - når bilene er fine er det sjelden kjøpelysten blir mindre av at de tidligere har vært eid av en monark...

Bakgrunnen for salget er ikke kjent. Fyrst Rainier, som døde i 2005, var kjent som en meget bilinteressert kar med en stadig voksende samling av forskjellige biler - både riktig gamle og noen litt nyere. Det kan være så enkelt som at nåværende regent, hans sønn fyrst Albert, har annen bilsmak, og av den grunn vil rydde litt i samlingen, eller at han helt mangler interesse.

Selges uten minstepris

Vi tror i hvertfall ikke det er hverken "behov for stasjonsvogn" eller restskatt som er årsaken, selv om alle de 38 bilene skal selges uten minstepris.

Del med Facebook-vennene dine!

Det er auksjonshuset Artcurial Motorcars som står for auksjonen. Den finner sted i museet der samlingen er oppbevart, klokken 18 på kvelden den 26. juli. Sammenfaller det med ferieplanene dine, blir det sikkert en begivenhet som er verdt å få med seg - du kan jo bare kikke på noen av disse godbitene:

1971 Fiat 500, anslått 6000-10.000 euro

1971 Fiat 500. (Foto: Artcurial)
1971 Fiat 500. (Foto: Artcurial)

Hel og fin utgave av den vanlige 110F-typen, med soltak, som skal være i god bruksstand.

Disse er populære som bare det, og i tillegg til at bilen er så liten og hendig at den ifølge auksjonshuset "kan parkeres på et lommetørkle", er den også utsmykket med diverse detaljer fra Abarth, uten at man går i detalj om hva dette består i - eller hva som kan forventes å være effekten av det på den lille sjarmørens prestasjoner.

Les også: Klassisk Fiat 500 var morsommere enn motorsykkel

1924 Peugeot 172 Torpedo, anslått 8000-14.000 euro

1924 Peugeot 172. (Foto: Artcurial)
1924 Peugeot 172. (Foto: Artcurial)

Et tidlig eksempel på en mikrobil, eller "mopedbil", om man vil. Modellen var fra begynnelsen av bygget ekstremt liten og lett for å bli skattlagt som motorsykkel i stedet for bil, og lavt bensinforbruk var også noe av målsetningen da prisene på drivstoff var drevet i været av første verdenskrig.

Denne er restaurert på 80-tallet og har nesten ikke vært kjørt siden.

Del med Facebook-vennene dine!

Les også: VW Up - slik ser en "mikrobil" ut i 2012

1984 Fleur De Lys Newark, anslått 10.000-15.000 euro

1984 Fleur De Lys Newark. (Foto: Artcurial)
1984 Fleur De Lys Newark. (Foto: Artcurial)

Dette er en av de aller nyeste bilene som skal auksjoneres. Men det er ingen overdrivelse å si at det ikke synes på utsiden.

Moderne utstyr og driftssikkerhet kombinert med gammeldags design og sjarm skal ha vært målet da denne ble produsert i England mellom 1984 og 1992. De fleste ble bygget som varebiler, dette er en av få som ble modifisert som minibuss - men som alle de andre har den chassis og komplett drivverk fra Ford Transit, opplyser auksjonshuset.

Les også: Denne Countach-replikaen er vanskeligere å avsløre

1942 Dodge WC 51, anslått 10.000-20.000 euro

1942 Dodge WC 51. (Foto: Artcurial)
1942 Dodge WC 51. (Foto: Artcurial)

Her har du en sjelden sjanse, enten du er levende opptatt av slike biler eller bare synes det kan være kjekt å møte på HV-øvelse med eget utstyr som du vet at fungerer...

Denne skal være kjøpt av fyrst Rainier lenge før han åpnet museet med bilsamlingen sin, som følge av hans store lidenskap nettopp for militærkjøretøyer. Som de øvrige to-tre militærbilene som nå skal selges, er også denne kjøpt inn fra de franske myndighetene som overtok dem etter frigjøringen, og har gjennomgått en total restaurering tilbake til amerikanske spesifikasjoner.

Les også: Dartz Prombron - militærbilen som ikke lar seg stoppe

1983 MB 500 SEC AMG, anslått 15.000-25.000 euro

1983 Mercedes 500 SEC AMG. (Foto: Artcurial)
1983 Mercedes 500 SEC AMG. (Foto: Artcurial)

Her er en annen av fyrst Rainiers personlige favoritter - faktisk en av hans helt personlige bruksbiler som han bestilte ny fra Mercedes-forhandleren i Monaco. Da spesialbestilte han også bilen i sin favorittfarge mørkeblått, som går igjen både inni, utenpå - og i alle detaljer som ellers ville ha vært forkrommet.

Kuriøst nok er Recaro-setene, som var en del av AMG-pakken, aldri montert i bilen, men medfølger.

Del med Facebook-vennene dine!

Serviceheftet er også med, slik det bør. Men det er bare stemplet én gang, i forbindelse med klargjøringen. Bilen har nemlig kun gått litt over 8.000 kilometer siden den var ny, og tør være en av de minst kjørte og mest strøkne AMG-SECene i verden. For å ivareta den, skal den også ha blitt påmontert ny vannpumpe og fått en grundig service i forbindelse med oppstart nylig.

Les også: Gemballa bygget SEC for de som ville være helt verst

1969 Siata Spring, anslått 8000-14.000 euro

1969 Siata Spring. (Foto: Artcurial)
1969 Siata Spring. (Foto: Artcurial)

Forrige gang vi så en slik bil, var i den elleville, fransk-italienske komedien "Trafic" fra 1971, der en vimsete dame kjørte rundt i en slik og forårsaket stor ståhei. Den var også gul, som fyrstens gamle bil, men neppe i like god stand.

Den Fiat 850-baserte retro-roadsteren ble bygget i rundt 3.500 eksemplarer mellom 1968 og 1970, og man regner ikke med at mer enn 10 prosent av disse har overlevd. Fyrst Rainiers bil har ikke gått mer enn drøyt 21.000 kilometer, har ny cabriolet og kneppevinduer på sidene, og kan også meget vel være det fineste eksemplaret som finnes av denne sære biltypen.

Del med Facebook-vennene dine!

Les også: Vimsete dame i gul Siata var grunnlaget for morsom film