Dacia utvider stadig modellutvalget sitt. Siste modell ut er Dokker. Den kommer både som barebil og personbil.
Dacia utvider stadig modellutvalget sitt. Siste modell ut er Dokker. Den kommer både som barebil og personbil.

Dacia Dokker: Her kommer en ny og praktisk billigbil

God plass og lav pris skal friste kjøpere.

Dacia har virkelig begynt å få fart på sakene. Men du skal være unnskyldt om du aldri har hørt om merket likevel. Det er foreløpig lite kjent her hjemme, selv om importen har begynt å ta seg opp det siste året.

Dacia er billigmerket til Renault. De har sin base i Romania – men har også produksjon andre steder.

Og salget har virkelig begynt å ta av. De siste åtte årene er nesten 2 millioner biler solgt. Dermed har også modellutvalget blitt utvidet – og siste skudd på stammen er en kompakt familiebil – med overraskende stort bagasjerom. Hele 800 liter har du til rådighet – da får du med deg alt, pluss litt til når familien skal på tur.

Legger du ned baksetene i bilen som måler relativt beskjedne 4,3 meter i lengden, har du likevel 3,3 kubikkmeter å boltre deg på – det er omtrent som en gymsal!

Del med dine Facebook-venner

Dacia Dokker.
Dacia Dokker.

Praktisk

Bakgrunnen for det voldsomme bagasjerommet er at bilen er bygget for å være best på nettopp dette, enten du er en familie eller bruker den som jobbil.

Modellen kommer nemlig både som privatbil og som varebil (Dokker Van). I begge modeller kan du bestille enten en eller to skyvedører på skinner til baksetene/varerom – som gir både enklere og mer praktisk tilgang.

Bilen er for øvrig dandert med en rekke små og store oppbevaringsrom – og med koppholdere nok til hele familien.

LES OGSÅ: Dacia Duster: Vi har testet Norges billigste SUV

Mye utstyr

Selv om dette er billigmerket til Renault, betyr ikke det at du skal måtte klare deg uten navigasjon. Dokker kan leveres med et helt nytt navigasjonssystem, som har både 2D- og 3D-kartvisning.

Smart er det også at kartverket kan oppgraderes gjennom Internett – slik at du slipper de dyre kartene som kjøpes på DVD.

Inkludert i dette systemet er for øvrig CD- og MP3-spiller, bluetooth og radio. Det er også multifunksjonsratt på modellene som bestiller dette utstyret.

Dacia Dokker byr på god plass, mye praktiske løsninger og oppbevaringsrom - og kan leveres med navigasjon, blue tooth og MP3-spiller.
Dacia Dokker byr på god plass, mye praktiske løsninger og oppbevaringsrom - og kan leveres med navigasjon, blue tooth og MP3-spiller.

LES OGSÅ: Lada Granta: Denne bilen har ikke en gang servostyring

Motor

Dokker kan bestilles med en av fire motorer, du kan velge mellom to diesel og to bensin.

Dieselmotoren er en 1.5-liter som enten leveres med 75 eller 90 hk. Bensinmotorene består av en 1.2-liter TCe på 115 hk eller 1.6-liter på 85 hk

1.2 TCe-motoren er kjent fra både Renault Mégane og Scenic. Den har et blandet forbruk på 0,61 l/mil, og CO2-utslippet er 140 g/km.

Denne motoren har også registerkjede, i stedet for registerreim.

1.6-literen som altså har lavere effekt, har også et høyere forbruk. Den trenger i snitt 0,75 l/mil i Dokker – noe vi ikke er imponert over.

Dieselmotorene er naturligvis mer gjerrige – begge har et oppgitt snittforbruket 0,45 l/mil.

Hvilke ytelser motorene gir i Dacia Dokker er ikke omtalt – men akkurat fart og spenning er uansett ikke poenget med disse bilene.

LES OGSÅ: Bruktimport: Her er fallgruvene

Dacia i Norge

Foreløpig finnes det ingen offisiell Dacia-importør her hjemme – men det er flere som har fått opp øynene for dette som en importmulighet.

Prisene inn til Norge vet vi ikke – men det kan nok fort vise seg å bli veldig gunstig for dem som tør å tenke litt utradisjonelt og som trenger god plass.

Visste du forresten av Top Gears James May har et godt øye til nettopp Dacia?

Dacia Dokker leveres med enten en eller to skyvedører.
Dacia Dokker leveres med enten en eller to skyvedører.

LES OGSÅ: Dacia Lodgy: Stor familiebil til under 80.000 kroner?