En gang var det mange av disse på veiene, men det er noen år siden nå. Svært få av de som er igjen er dessuten i så fin stand som Ole Christians røde perle. (Foto: Privat)
En gang var det mange av disse på veiene, men det er noen år siden nå. Svært få av de som er igjen er dessuten i så fin stand som Ole Christians røde perle. (Foto: Privat)

Ford Fiesta: Denne klassikeren skal bli noe helt spesielt

Ole Christian har klare planer for sitt gamle Ford-klenodium.

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Noen biler har preget trafikkbildet i så høy grad at vi føler at vi har et forhold til dem, selv vi som ikke har hatt en selv eller har hatt noen i den nærmeste familie. Ford Fiesta er en slik bil, og det er nesten betenkelig hvordan en bil som har vært så vanlig kan bli så sjelden å se i løpet av noen få år.

Les også: Her er verdens 10 verste biler - sjekk listen:

Ole Christian har byttet ut originalhjulene og senket bilen litt. Men det skal skje mer med den på sikt. (Foto: Privat)
Ole Christian har byttet ut originalhjulene og senket bilen litt. Men det skal skje mer med den på sikt. (Foto: Privat)

For om du ikke møter mange Fiesta av første generasjon på veien i dag, var dette en etterlengtet og populær bil da den kom.

Over hele verden

Vi kjenner historien om hvordan Ford ønsket en bil som var mindre, lettere og fremfor alt billigere å produsere enn Escorten.

Den skulle konkurrere med de aller minste bilene som det begynte å kry av på tidlig 70-tall, en idé som også fikk stor oppmerksomhet fra høyeste hold i Ford i USA. Etter oljekrisen i 1973 var markedet for virkelige ”minibiler” også stort der borte, og Fiesta ble utviklet for lansering nærmest over hele kloden.

Hekkspoiler, sorte emblemer og sort dekor rundt vinduene gir bilen et sportslig preg, og har muligens sammenheng med at bilen er en
Hekkspoiler, sorte emblemer og sort dekor rundt vinduene gir bilen et sportslig preg, og har muligens sammenheng med at bilen er en

Dermed ble Fiesta en global modell i ordets rette forstand, og den ble også produsert på mange kanter av verden. Spesifikasjonene var imponerende like rundt hele kloden, det var stort sett bare den amerikanske versjonen som ble litt forandret på grunn av amerikanske krav til kollisjonssikkerhet og lysutstyr.

Få valgte stor motor

I Norge ble bilen en tøff konkurrent for blant annet VW Polo, de minste japanerne og en og annen Fiat da den kom på markedet i 1976. Den var lettkjørt og praktisk, og med motorer helt ned i 1 liters volum var den et økonomisk og greit valg for de med begrenset plassbehov, selv om den litt kraftigere 1,1-literen etter vår erindring satt i de fleste vi så på veien.

Også inne i bilen er det sportslig preg med fargerike seter der fargemønsteret fra utsiden går igjen. (Foto: Privat)
Også inne i bilen er det sportslig preg med fargerike seter der fargemønsteret fra utsiden går igjen. (Foto: Privat)

I andre enden av motor-skalaen fantes også en 1,3-liter med 66 hester, som ga merkbart mer futt i det lette karosseriet. Den var det nok få som så noe poeng i å bestille, og selv etter at sportsversjonen XR2 kom med 85 hesters 1,6-liter på slutten av første generasjon fikk ikke Fiesta noe utpreget stempel som populær ungdomsbil for datidens rånere.

Del med Facebook-vennene dine!

Når bilene er svært sjeldne i dag er det med andre ord mest på grunn av at de ble brukt og brukt helt til de ikke hang sammen lenger – og med så vidt enkel og slitesterk konstruksjon tok det en stund. For en gangs skyld skal ikke ungdommen ha skylden for å ha herjet i filler alle disse bilene.

Sjelden spesialutgave?

Det kommer ikke Ole Christian til å gjøre med sin bil, heller. For han er fullt klar over at en så velberget gammel Fiesta er et sjeldent funn – og enkelte ting tyder på at ”Team”-utgaven hans er enda mer sjelden, selv om informasjon om akkurat den har vært vanskelig å finne.

Designet på første generasjon Fiesta var både lett, modene og lekkert, og bilen ble raskt populær over store deler av verden. (Foto: Privat)
Designet på første generasjon Fiesta var både lett, modene og lekkert, og bilen ble raskt populær over store deler av verden. (Foto: Privat)

Så var da også spesialutgaver en liten Ford-spesialitet på 70- og 80-tallet, vi minnes at de stadig fant årsaker til å klistre ”jubileum”- eller ”festival”-merker bak på bilene sine nesten hvert eneste år en stund...

Les også: Audi 50 - denne er finere i dag enn da den var ny

Eier: Ole Christian Moseby, (28)

Bosted: Bjørkelangen i Aurskog-Høland kommune

Fremdeles tight og fin

Litt om meg selv: Ihuget Ford-fantast. Født og oppvokst med 60- og 70-talls Forder, spesielt da Cortina mk1 og Escort mk1. Bestefar Odd kjørte disse bilene mot bl.a. Trond Schea på 60- og 70-tallet.

Bilen: Ford Fiesta mk1 Team, 1978-modell

Hvor lenge har du eid den? Kjøpte den i mai i år.

Det lå i kortene at de som kjøpte Fiesta også ville ha noe lite og lett under panseret. Den kunne fås med 1-liter, men vi mener å huske at de fleste vi så hadde 1,1-literen som også sitter i Ole Christians bil. (Foto: Privat)
Det lå i kortene at de som kjøpte Fiesta også ville ha noe lite og lett under panseret. Den kunne fås med 1-liter, men vi mener å huske at de fleste vi så hadde 1,1-literen som også sitter i Ole Christians bil. (Foto: Privat)

Hva har du gjort med den? Har montert senkesett. Ellers gjort litt småtteri med tenning og forgasser. Rent vedlikehold.

Liker best med bilen: Bilen er tatt utrolig godt vare på. Liker følelsen av hvor tight og fin den er på svingete veier. Og hvor hel og fin den er, tross at den er 34 år gammel.

Skal få ny motor

Liker minst med bilen: Det er jo en gammel bil, så den har sine feil og mangler. Men det er vel også noe av sjarmen.

Beste opplevelse med bilen: Må være når jeg hentet den på Toten. Knallfint vær og en utrolig artig vei å kjøre!

Framtidsplaner for bilen: Denne skal brukes ”daglig” til og fra jobb. Men det blir nok RS skjermutbyggere, 8x13 Minilite felger og litt annet småtteri etter hvert.

Planen er også å sette sammen en annen 1,1 L motor, som da får to doble forgassere, grenrør og annen kamaksel. Såkalt Gruppe 1-trim.

Ole Christian har nettopp kjøpt sin Fiesta, men har allerede rukket å være med på noen veteran-treff med den. (Foto: Privat)
Ole Christian har nettopp kjøpt sin Fiesta, men har allerede rukket å være med på noen veteran-treff med den. (Foto: Privat)

Drømmebil: Drømmebilen er helt klart en Ford Escort mk1 RS1600 BDA. Gjerne en komplett Gruppe 4 Rallybil. Bygger en mk1 RS1600 replika hjemme i garasjen nå, men det blir liksom ikke helt det samme som en ”helt verst” gruppe 4-bil.

En tvillingbror i Italia?

Annet: I følge tidligere eier, skal denne ”Team”-modellen være svært sjelden. Visstnok kun to registrerte modeller av den pr i dag. Denne, og en som går i Italia.

Det spesielle med denne utgaven er hovedsakelig interiørfarger og stripen på siden.

Del med Facebook-vennene dine!

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Fiesta ST - nå kommer småtassen i versting-versjon

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Ole Christian om? Bruk kommentarfeltet under!