Lyst på noe skikkelig fint, men vet ikke helt hva? Da er du heldig. Nå kan du nemlig kjøpe det som ble kåret til Norges fineste bil i 2011. Faksimile: Finn.no
Lyst på noe skikkelig fint, men vet ikke helt hva? Da er du heldig. Nå kan du nemlig kjøpe det som ble kåret til Norges fineste bil i 2011. Faksimile: Finn.no

Plymouth Cuda: Pass på - nå er Norges flotteste bil til salgs!

Og har du en diger båt kan eieren tenke seg å bytte...

For enkelte av oss er det ingen stor tilfredsstillelse i å handle en bil som produsenten har bestemt alle spesifikasjonene på. Mange er ute etter forskjellige grader av skreddersøm og blar opp det som kreves for å få det til.

Og det gjelder ikke bare nye biler, men også i forhold til klassikerne. Det er derfor det av og til blir harde fronter mellom de som setter sin ære i å opprettholde originalstand og de som ikke nøler med å sette saga i edelt metall for å bygge noe unikt.

Les også: Dodge Charger Mopar - visst lages det steintøffe nybiler

Norges fineste bil

Å gjøre det siste kan være skummelt på i hvertfall én måte: Personlig smak er når alt kommer til alt nettopp ganske personlig, og når man en gang skal selge en helt personlig preget bil viser det seg ofte at det ikke alltid er det enkleste.

En 1970 Plymouth Cuda er en meget populær bil i utgangspunktet, og når den er videreforedlet på en slik måte at folket har kåret den til Norges flotteste bil burde spekulantene være mange når den nå er til salgs. Faksimile: Finn.no
En 1970 Plymouth Cuda er en meget populær bil i utgangspunktet, og når den er videreforedlet på en slik måte at folket har kåret den til Norges flotteste bil burde spekulantene være mange når den nå er til salgs. Faksimile: Finn.no

Men unntak finnes, selvsagt. Det hjelper når det kan dokumenteres at arbeidet er seriøst gjort, og publikums tilbakemeldinger antyder hvor "bredt" bilen treffer.

I så måte bør interessen for å ta over nøklene til bilen på disse bildene være meget stor - selv om man må stable en hel million kroner på bena for å bli ny eier av Plymouth Cudaen fra 1970.

Se annonsen her:

Trofaste Broom-lesere vil huske at vi har omtalt bilen før. Det var da bladet "Bilsport" sine lesere i alle de nordiske landene i vinter stemte den frem som vinner av tittelen "Skandinavias fineste motorrom". Og i fjor sommer vant den også tittelen "Norges flotteste bil" etter avstemming blant publikum på et av landets største biltreff i Halden.

Del med Facebook-vennene dine!

Chryslers "pony car"

De som har vært på en og annen utstilling eller treff vet at slike titler vinner man ikke helt uten videre. Det skal være en temmelig lekker bil i utgangspunktet, modifiseringene skal være gjort på en velfungerende og smakfull måte, og sist men ikke minst skal finishen være temmelig uklanderlig om man skal ha noen sjanse hos et kritisk og kunnskapsrikt publikum.

Det er ikke lenger plass til hele motoren under panseret, og pussen i motorrommet er god nok til at bilen - i tillegg til å være kåret til Norges fineste bil - også er blitt premiert for Skandinavias fineste motorrom. Faksimile: Finn.no
Det er ikke lenger plass til hele motoren under panseret, og pussen i motorrommet er god nok til at bilen - i tillegg til å være kåret til Norges fineste bil - også er blitt premiert for Skandinavias fineste motorrom. Faksimile: Finn.no

Utgangspunktet er det virkelig ikke noe i veien med her. Plymouth Cuda - den råeste og mest sportslig oppsatte versjonen av bilen som i standardversjon het Barracuda - var sammen med den snarlike konsern-broren Dodge Challenger bilen som skulle ta opp konkurransen med Ford Mustang og Mercury Cougar fra Ford, og Chevrolet Camaro og Pontiac Firebird fra GM.

Les også: Kjørte fra Bodø til Halden - og vant

Uten at vi har produksjonstallene i hodet minnes vi at både Ford og GM var så godt etablerte på markedet med sine biler da Chrysler kvittet seg med det litt gammeldagse kompaktbil-preget og lanserte de moderne og fartsfylte linjene du ser på denne bilen til modellåret 1970, at hverken Barracuda eller Challenger noen gang oppnådde samme salgstall.

Populær modell

Men bilene har fått sin revansje - da verdiutviklingen for de aller råeste versjonene av de gamle pony- og muskelbilene virkelig tok av for noen år siden, tok Chrysler-bilene teten.

Ergo er denne Cudaen en bil mange vil ha - forståelig nok, når man ser hvor lekker den er. Det er ikke tilfeldig at den snarlike Dodge Challengeren har oppnådd stor suksess som "retro-bil" de senere årene med omtrent samme linjeføring som den gang.

Stereoanlegget som sitter i Cudaen i dag har nok bedre og renere lyd enn mangt et diskotek den gang bilen var ny. Faksimile: Finn.no
Stereoanlegget som sitter i Cudaen i dag har nok bedre og renere lyd enn mangt et diskotek den gang bilen var ny. Faksimile: Finn.no

Eier og bygger Alf Andreassen i Misvær har også planlagt den personlige foredlingen av bilen godt. De originale linjene, som har en så stor fan-skare nærmest over hele verden, er beholdt. I stedet har han justert høyden, interiøret og montert felger etter egen smak - og slått seg skikkelig løs i motorrommet.

Bildene viser også at den spreke Cudaen har fått innmontert lydutstyr av en kvalitet som man nok ikke fant maken til selv på diskotek i 1970, da bilen var ny.

Alt godkjent i vognkortet

At samtlige modifikasjoner på bilen er godkjent av Biltilsynet og innskrevet i vognkortet bidrar selvsagt også både til sjelefred med tanke på holdbarhet og kjørbarhet hos den som skal ta over vidunderet, og bidrar nok til å gjøre markedet for denne meget spesielle bilen så bredt som tross alt mulig.

Både dashboard, midtkonsoll og resten av interiøret har beholdt sin originale grunnoppbygging, men smådetaljer er byttet ut og lagt til - ikke minst når det gjelder stereoanlegget. Legg også merke til de ekstra instrumentene foran på panserkanten som er synlige gjennom frontruten. Faksimile: Finn.no
Både dashboard, midtkonsoll og resten av interiøret har beholdt sin originale grunnoppbygging, men smådetaljer er byttet ut og lagt til - ikke minst når det gjelder stereoanlegget. Legg også merke til de ekstra instrumentene foran på panserkanten som er synlige gjennom frontruten. Faksimile: Finn.no

Den største begrensningen er kanskje prisen - det er tross alt et fåtall av oss som har syvsifrede beløp å spandere på hobbybil, selv om det ikke er noen grunn til å betvile at byggingen av denne bilen nødvendigvis må ha kostet flesk.

Del med Facebook-vennene dine!

Men selgeren antyder at han er åpen for å skifte litt beite når det gjelder hobby - og tilbyr å ta en skikkelig voksen båt på minst 35 fot i bytte på Cudaen. Ergo kan det være håp dersom du har gått lei polish, revnede presenninger og hakk i propellen.

Selv om nok Cudaen også bør poleres både titt og ofte om den skal beholde posisjonen som Norges fineste bil...

Les også: Vågale farger - en Chrysler-spesialitet rundt 1970