Høyre: – Kunnskapsministerens tiltak er for puslete

Stortingsrepresentant Elisabeth Aspaker er ikke imponert over kunnskapsminister Kristin Halvorsens tiltak for å hindre frafall i videregående skole.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

534002

Av EIVIND FONDENES og FINN ERIK ROBSTAD

Onsdag la kunnskapsminister Kristin Halvorsen (SV) frem en rekke tiltak som skal stoppe frafallet i yrkesfaglig videregående skole i Norge. Et av tiltakene innebærer at engelskopplæringen spesialtilpasses det yrket elevene læres opp til, og at engelskeksamen skal tilpasses det enkelte faget lokalt.

Samtidig skal elevene ha ferre timer engelskundervisning, og flere timer norsk.

– Det betyr at lærerne kan yrkesrette  engelsken mye bedre, sa kunnskapsminister Kristin Halvorsen til TV 2 onsdag.

– Det er for puslete, sier Høyres Elisabeth Aspaker.

 Aspaker tror problemet med frafall bare vil fortsette med dagens regjering.

Les også: Kristin Halvorsen vil ha mindre engelsk for yrkesskoleelevene

.

– Problemene vil vedvare

Bakgrunnen for regjeringens nye tiltak er at kun 55 prosent av elevene som begynner på yrkesfaglig videregående skole har gjennomført utdannelsen fem år etter at de begynte. Til sammenligning er tallet for elever på studieforberedende utdanningsprogrammer på 80 prosent.

Kristin Halvorsen uttalte onsdag at hun er bekymret, og ropte varsko til norsk næringsliv og til norske kommuner.

– Det er for få elever som gjennomfører og tar fagbrev. Vi kommer til å mangle kompetente fagarbeidere innenfor bygg- og anlegg, innenfor elektronikk og innenfor eldreomsorgen fremover, hvis ikke vi tilbyr mange flere en lærlingplass og lykkes bedre til å få ungdom til å gjennomføre videregående opplæring, sier kunnskapsministeren til TV 2.

Men Høyres Elisabeth Aspaker er ikke imponert over tiltakene Halvorsen la frem. Hun mener endringene er så små at problemene vil vedvare.

– Jeg synes for det første at det var lite nytt, og for det andre, når man nå tar til orde for endringer, så er det så mikroskopiske endringer at de reelle problemene i yrkesfagene kommer til å vedvare, sier Aspaker til TV 2.

Les også: Erna Solberg vil at skolelysene skal bli lærere Politisk panel svarer: Hvordan kan norsk skole bli bedre?

– Museskritt

Stortingsrepresentanten tror løsningen på frafallet er å tilpasse fagene enda mer til hvert yrke blant annet ved å rekruttere flere lærere fra arbeidslivet. Ikke bare i engelsk, men også i norsk, mattematikk og naturfag.

– Jeg tenker at vi har veldig dårlig tid. For frafallstallene er fortsatt stor, og mange elever har det ganske traurig under utdannelsen sin. Mange forsvinner fra, og da må vi gjøre endringer raskt. Ikke slik som nå, at regjeringen tar museskritt når de først skal forandre yrkesfagene, sier Aspaker.

Les også: Høyre vil fjerne obligatorisk sidemål