Ryssdal_data3_570x283.jpg
Ryssdal_data3_570x283.jpg

Her er Ernas digitale valgkampvåpen

Et nytt selvutviklet datasystem, skal kapre flere nye velgere for Høyre i høst.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Av EIVIND FONDENES og KJETIL LØSET

Under valgkampen for to år siden fikk mer enn 100.000 norske husstander besøk av Høyre-folk på døren. Formålet var kapre velgere ved å informere om partiet, svare på spørsmål og ta imot innspill fra beboerne. Da registrerte partiet økt oppslutning i valgkretsene som hadde fått Høyre-folk på døren.

Før høstens kommunevalg vil partiet bygge videre på suksessen fra 2009. I år er målet å besøke 200.000 husstander, og et selvutviklet datasystem er våpenet Høyre skal ta i bruk for å kapre velgerne.

Les også: KrF og Venstre slår seg sammen i valgkampen

Avansert kartsystem

Partiet er selv meget fornøyd med systemet, som de selv omtaler som «Høyres rykende ferske, skreddersydde, innovative, elektroniske dørbank-system».

- Et lokalvalg dreier seg om å få folk til å stemme. Derfor er det viktig å være i nærkontakt med velgerne, sier generalsekretær Lars Arne Ryssdal.

I et spesialinnredet valgkamprom i Høyres hus kalt «warroom»viser han frem datasystemet, som partiet regner med vil vekke oppsikt også utenfor Norges grenser.

- Det er et skreddersydd verktøy som utvikles i fart inn i en valgkamp. Vi setter sammen mange tallvariabler som vil gjøre våre husbesøk langt mer treffsikre, sier Ryssdal.

Les også: Høyre vil fjerne obligatorisk sidemål

Egenutviklet våpen

ryssdal_data2_220x109.jpg
ryssdal_data2_220x109.jpg

I bunnen av verktøyet ligger Google maps, med satelittbilder og grafikk som viser kommunene og inntegnede kretser og gater. Forskjellige fargekoder viser valgresultater fra tidligere valg i kartet.

Mens norske valgmyndigheter ikke klarer å levere valgresultater på mer detaljert nivå enn kommuner, med unntak av de fire største byene, har Høyre samlet inn så detaljert valgstatistikk som mulig.

Partiet har koblet valgresultatene med sitt eget medlemsregister og henter opplysninger om blant annet gjennomsnittsinntekt i valgkretsene fra skattelister.

Les også: Erna drømmer om flere kvinner

Ryssdal vil ikke si hvor mye penger Høyre har brukt på å utvikle det digitale valgkampvåpenet.

- Vi mener det er mer effektivt og treffsikkert å bruke penger på dette enn annonser. Høyres hovedorganisasjon planlegger svært få store annonsekampanjer i år, sier han.

Må kjempe for å holde på velgerne

TNS Gallups siste kommunevalgbarometer for TV 2 og politisk.no viste 31,0, mens stortingsbarometeret for juni ga partiet rekordhøye  31,8 prosents oppslutning.

Les også: Erna til himmels på ny gallup

Les også: Ny bunnotering for Fremskrittspartiet

Også Norsk Respons sin stortingsmåling for Aftenposten og BT viste rekordtall med 32,8 prosent, mens kommunemålingen fra samme byrå ga Høyre en oppslutning på 32,5 prosent.

- Nå må vi kjempe for å holde på velgerne. Vi ønsker selvsagt å kunne omsette den høye oppslutningen fra målingene til valgresultat, sier Ryssdal.

Les også:  Hagen dropper valgkampstøtte

På jakt i nabolaget

Høyres generalsekretær er bosatt i Asker i Akershus. Ved hjelp av det nye valgkampvåpenet kan han raskt se hvor partiets medlemmer er bosatt i nabolaget og sammenholde det med hvilke deler av kommunen partiet har størst potensiale til å kapre nye velgere.

- Det sitter nok mange i nabolaget som kanskje ikke tenker så mye på å mobilisere når meningsmålingene er gode, mens det var motsatt for to år siden da vi lå dårlig an ved starten av valgkampen, sier Ryssdal.

Les også:  Høyre-topp mener Navarsete viser forakt for Stortinget

Han tror kombinasjonen av nytt digitalt valgkampverktøy og gode meningsmålinger vil hjelpe Høyre til et godt valgresultat.

- Lokale målinger viser svært gode tall flere steder. Det inspirerer grasrota i partiet at vi kan få ordførere i kommuner der man ikke har tenkt så mye på det tidligere, sier Ryssdal.

Les flere saker om Høyre eller Høyres historie.

Ryssdal_data1_570x283.jpg
Ryssdal_data1_570x283.jpg