Lav, eksklusiv og med noen særegne trekk som viser at bilen er designet like mye for form som for funksjon preger kommende Mercedes CLA. Firedørscoupeen tilsvarer C klasse i størrelse, men blir bygget på bunnplaten fra A klasse. (Foto: Scoopy)
Lav, eksklusiv og med noen særegne trekk som viser at bilen er designet like mye for form som for funksjon preger kommende Mercedes CLA. Firedørscoupeen tilsvarer C klasse i størrelse, men blir bygget på bunnplaten fra A klasse. (Foto: Scoopy)

Mercedes CLA: Her er jåle-Mercedesen for "folk flest"

Denne firedørscoupéen skal bli prisgunstig. Se bildene!

For ikke lenge siden ble konseptbilen Mercedes CSC vist på bilutstillingen i Beijing, Kina. Og Daimlers konseptavdeling, om de har en dedikert sådan, kunne notere seg for en ny fulltreffer, på samme måte som med A-klassekonseptet som kom forut for produksjonsmodellen.

Det er en opplest og vedtatt sannhet at CSC viser konturene av en produksjonsmodell som etter alle solemerker vil komme til å hete CLA, og være en firedørscoupé som størrelsesmessig skal høre hjemme i C-klassen, men som er bygget på bunnplaten – og med mange utseendemessige detaljer – fra den nye A-klassen.

Del med Facebook-vennene dine!

Les også: Her er konseptbilen CSC fra utstillingen i Kina

Det siste betyr blant annet at den i standardutførelse etter alt å dømme vil få forhjulstrekk, slik som A-klassen. Det blir i så fall første gang en Mercedes i hakket over kompaktbil-klassen får drivhjulene i front.

CLA blir en adskillig større og lengre bil enn A-klassen, som bunnplaten og hele drivpakken er hentet fra. Forhjulet blir sittende langt bak til en Mercedes å være. (Foto: Scoopy)
CLA blir en adskillig større og lengre bil enn A-klassen, som bunnplaten og hele drivpakken er hentet fra. Forhjulet blir sittende langt bak til en Mercedes å være. (Foto: Scoopy)

Men mye er usikkert foreløpig, og like stor som entusiasmen over konseptbilens svulmende og flotte linjer var enigheten om at produksjonsmodellen – når den kommer – nok ikke vil være fullt så blodtrykksforsterkende.

Tonet ned fra konseptet

Slik var det med A-klasse – selv om produksjonsmodellen har fått mye skryt for designet var konseptbilen enda noen strå kvassere, og slik blir det sikkert også med denne.

De myke hjørnene bak som vi så på konseptet er etter alt å dømme på plass også på produksjonsmodellen, og bagasjelokket får en liten andestjert som avslutning. (Foto: Scoopy)
De myke hjørnene bak som vi så på konseptet er etter alt å dømme på plass også på produksjonsmodellen, og bagasjelokket får en liten andestjert som avslutning. (Foto: Scoopy)

Nå har vi endelig fått første hint om hvordan den faktisk vil bli. Våre venner i ”spionfoto-byrået” Scoopy har vært ute med kameraet og fått knipset noen kjappe bilder av en CLA på testbanen.

Les også: CLS og CC - nå får du mye firedørscoupé for pengene!

Som ventet er både speilhus og dørhåndtak byttet ut fra konseptbilens strømlinjeformede og vakre til ting som vi kjenner igjen fra Mercedes´ øvrige modellutvalg. Det er detaljer som allerede bringer oss brutalt tilbake til virkeligheten, men det er etter alt å dømme likevel en lekker firedørscoupé vi har i vente.

Hovedtrekkene fra konseptbilen CSC ser ut til å ha overlevd også i fronten, selv om støtfangeren og luftinntakene foreløpig ikke er mulig å se. Det virker også som at
Hovedtrekkene fra konseptbilen CSC ser ut til å ha overlevd også i fronten, selv om støtfangeren og luftinntakene foreløpig ikke er mulig å se. Det virker også som at

Og den blir et friskt innslag i en størrelsesklasse hvor akkurat dette med firedørscoupeer foreløpig ikke har forekommet, selv om Audi nå også jobber på spreng med en A3-sedan som vil få coupé-aktig preg.

Kjenner igjen linjene

Mest gledelig er kanskje at løsningen vi kjenner fra storebror CLS med rammeløse dørvinduer – eller ”hardtop-dører”, om du vil – ser ut til å ha overlevd til produksjonsmodellen. Til tross for omfattende kamuflasje ser vi også at konturene bak minner sterkt om konseptbilen, med myke hjørner og et utstikkende, spoileraktig baklokk som former en liten andestjert bakerst.

Hvor lekkert dette blir vil i stor grad avhenge av lysutstyret. På konseptet var intet spart på med hensyn til moderne lysteknologi, som så temmelig jålete ut, og vi kan ikke innbille oss at man har noe å spare på å ”holde igjen” noe på produksjonsmodellen i så måte.

Taklinjen blir svært buet og lav, og det er åpenbart at takhøyde i baksetet ikke har vært noe prioritert område i planleggingen av den nye
Taklinjen blir svært buet og lav, og det er åpenbart at takhøyde i baksetet ikke har vært noe prioritert område i planleggingen av den nye

Fronten blir ikke mindre spennende, og her er testbilen så omfattende maskert at det er vanskelig å vite nøyaktig hva man skal tro. Men hovedfasongen på både grill og lykter virker å være i tråd med konseptet, og med mindre man har maskert det slik bare for å villede så ser det ut til at ”pølsene” i lengderetningen på panseret også er på plass.

Del med Facebook-vennene dine!

Blir det som med A-klassen er det størst grunn til å mistenke forandringer i støtfangeren og luftinntakene fra konseptbilen. Det kan føre til at CLA som produksjonsmodell vil se adskillig snillere ut enn konseptbilen CSC, men uansett kan vi glede oss over at dette blir noe så sjeldent som en design-orientert lekkerbisken i den enden av modellspekteret som prismessig ligger nærmest de fleste av oss.

Les også: Nye A3 sedan blir en tøff konkurrent - bokstavelig talt