BMW M1: Blir dette BMWs nye superbil?

Mye tyder på at noe veldig spennende er på gang...

BMW M1 Homage Concept. Dette er coneptbilen som det i følge ryktene jobbes med og som vil bli BMWs hittil råeste!
BMW M1 Homage Concept. Dette er coneptbilen som det i følge ryktene jobbes med og som vil bli BMWs hittil råeste!

Audi har hatt stor suksess med sin R8. Mercedes har hatt stor suksess med sin SLS AMG. Tror du BMW sitter på gjerdet med hendene i fanget og dingler med beina mens de ser på dette?

Ikke vi heller! Selv om BMW-ledelsen fortsatt nekter – så tyder ryktene på at det jobbes febrilsk med en BMW-utfordrer mot blant annet de to ovennevnte, som nok er definert som hovedkonkurrenter.

Del med Facebook-vennene dine

BMW tillater seg neppe heller å komme med en bil som er nesten like rå. Skal det ha noe for seg så må den være råere.

Utgangspunkt i M1 fra -78

Veldig mye tyder på at BMW tar utgangspunkt i BMW M1, som kom i 1978 og egentlig var utviklet for racing, men da bilen var ferdig utviklet og produksjonsklar var reglene endret. "Bunnen falt dermed ut av esken", og bare 450 eksemplarer så dagens lys fram til modellen stille og rolig fadet ut i 1981.

Her er den originale BMW M1 fra 1978. Kun 450 biler ble produsert, så dette er sjelden vare!
Her er den originale BMW M1 fra 1978. Kun 450 biler ble produsert, så dette er sjelden vare!

BMW M5 – superbil på billigsalg:

Den originale M1 var utstyrt med en sekssylindret rekkemotor med 24 ventiler, to overliggende kamaksler og motorvolumet var på 3.453 cm². Drivstoff ble levert til sylinderne via et mekanisk innsprøytningssystem fra Kugelfischer-Bosh. Effekten var 277 hk ved 6.500, nok til å sende midtmotorbilen med rørrammekarosseri på 1.500 kg fra 0–100 km/t på 5,6 sekunder. Det var raskt i 1978!

V8 med turbo

Nykommeren vil etter alt å dømme få en turbomatet V8-motor med en effekt på mellom 600 og 650 hk. Det vil naturlig nok være BMWs M-avdeling som vil stå for utviklingen av den nye supersportsbilen.

Bilen på disse bildene er den fantastiske M1 Homage konseptet som først ble vist på Villa D'Este Concours i 2008, og det skal være den som ligger til grunn for den nye bilen. Alt ifølge tyske Automobilwoche og AutoBild. Det er all grunn til å tro at de tyske kildene har noe å fare med her.

Både panserprofil, den velkjente nyregrillen, felgdesign og bakrutesjalusi er designelementer som er hentet rett fra M1, mens en detalj som for eksempel baklyktene kjennes igjen fra dagens nye BMW-biler.

Man kjenner igjen linjer og detaljer både fra nyere BMW og originalen fra 1978.
Man kjenner igjen linjer og detaljer både fra nyere BMW og originalen fra 1978.

BMW M635 CSI: Endelig er den oppnåelig:

BMW M10

Mye tyder på at den ikke vil bli hetende M1, men kanskje M10. BMW fikk nemlig nylig varemerkebeskyttet denne betegnelsen. Neppe for moro skyld - den skal nok brukes til noe...

Del med Facebook-vennene dine

Når BMW lager "high-end"-biler, så gjør de det skikkelig. Derfor vil ikke bilen være klar før i 2016, så vi får bare smøre oss med tålmodighet.

I mellomtiden får vi kose oss med økosportsbilen BMW i8, som kommer neste år som plug-in hybrid.

BMW M3 E30: Det ble ikke tøffere enn dette!

Hva mener du om BMWs conseptbil – skriv inn i kommentarfeltet under: