Denne modellen markerer starten på noe helt nytt fra Audi. Nemlig S biler med dieselmotor.
Denne modellen markerer starten på noe helt nytt fra Audi. Nemlig S biler med dieselmotor.

Audi SQ5 TDI: Et slikt råskinn har Audi aldri laget før

Gjør som BMW – og starter med SUV.

S, AMG og M er bokstaver som hvis du knytter opp mot henholdsvis Audi, Mercedes og BMW innebærer biler som har motorisering som går utenpå de fleste andre. Disse betegnelsene har vært forbehold de aller sterkeste modellene, og de har i alle år vært drevet av bensinmotorer. Helt til nå.

Først ut var BMW – da de i våres lanserte BMW M550d. Under panseret finner vi her en rekkesekser dieselmotor – med trippel turbo og et maksimalt dreiemoment på 740 nm allerede ved 2000 o/min. Den gjør 0–100 km/t på brekkvikke 4,9 sekunder.

Her kan du lese mer om motoren i M550d

Nå er det altså Audi sin tur til å komme på banen med en dieselversting – som får S-betegnelse. Første modell ut er Q5. Og med den blir to "gamle" nyheter en helt ny!

Del med dine Facebook-venner

Audi SQ5 TDI.
Audi SQ5 TDI.

Sportslig og gjerrig

Bilen er jo ingen nyhet i seg selv – selv om den nettopp er face liftet. Og motoren på 313 hk er også kjent fra før – den står blant annet i A6 3.0 TDI. Her snakker vi om et beist av en V6-diesel med twin turbo.

Men kombinasjonen av disse to elementene utgjør altså en spennende nyhet – og sørger for imponerende ytelser i den barske SUV-en.

En ting er at 0–100 km/t er gjort på 5,1 sekunder, godt hjulpet av en åtte trinns tiptronic automatgir. Det er jo kjapt nok for de fleste.

Men her får du samtidig et forbruk som er på nivå med en "vanlig" bil. 0,72 l/mil ved blandet kjøring oppgis fra Audi. Ikke ille.

Her er vår komplette kjøpeguide på Audi Q5

Audi SQ5 TDI.
Audi SQ5 TDI.

Bedre i svingene – verre off road

Du frykter kanskje at dieselknatring likevel skal legge en demper på opplevelsen? Ikke tenk tanken en gang. V6-eren vi snakker om her har gromlyd nok for selv de mest hardbarka skeptikerne. Lydbildet er nemlig perfeksjonert med et esksoanlegg som fjerner alle spor av diesellyd.

Bilen er for øvrig senket 3 cm for å gi mer sportslige kjøreegenskaper – noe som imidlertid også betyr at off road-egenskapene blir tilsvarende forverret. Uten at det nok blir et problem for dem som kjøper denne bilen ...

LES OGSÅ: Hvordan får jeg mer krefter i min Audi Q5?

Mest særegent innvendig

I kjent Audi-stil er stylingen av den nye sportsbilen av den diskret sorten. Men kjennere vil merke seg en modifisert grill, S-line spoilere foran og bak, blanke speil og logoen i grillen.

Innvendig er det imidlertid tydeligere at dette er noe mer enn en vanlig Q5, i alle fall om du krysser av på de riktige stedene på listen over utstyr.

Her kan du få togfargede sportsskinnseter, de spesielle interiørlistene som kun leveres til S-modellene, egne S-instrumenter og ratt, taktrekk i sort alcantara og du får naturligvis noen S-logoer her og der innvendig også.

LES OGSÅ: Her er en Aud-SUV utenom det vanlige

Pris og lansering

Det er vanskelig å spå pris, men vi antar at det fort blir halvannen million kroner for en slik bil.

Noen eksakt lanseringsdato har vi heller ikke, men tidlig neste år er vårt tips. Og innen den tid har vi kanskje fått flere S-modeller med dieselmotor å glede oss til.

Så er spørsmålet når Mercedes kommer på banen med dieselversjoner som får AMG-merkelapp ...

Audi SQ5 TDI.
Audi SQ5 TDI.

LES OGSÅ: Audi Q3: Luksus-SUV i miniformat