På få år har Isuzu D Max blitt en pickup å regne med på det norske markedet. Nå står en ny utgave av den populære arbeidshesten på startstreken, og importøren har hårete salgsmål. (Foto: RSA)
På få år har Isuzu D Max blitt en pickup å regne med på det norske markedet. Nå står en ny utgave av den populære arbeidshesten på startstreken, og importøren har hårete salgsmål. (Foto: RSA)

Isuzu D-Max: Pickup-suksessen har kommet i ny utgave

Prisene er klare og konkurrentene frykter denne tøffingen

Isuzus røffe pickup har fått et stort og hengivent publikum i Norge, og på få år har modellen oppnådd et solid fotfeste. Faktisk har den hatt mellom 20 og 27 prosent markedsandel i årene som har gått siden den ble introdusert i 2007.

Et imponerende tall, når man ser konkurrentene. Det er en og annen legende i startfeltet der denne bilen har sprintet av gårde mot en god posisjon, og høy tilhengervekt er sikkert ikke det eneste momentet som har bidratt.

Høyt utstyrsnivå

Men verden står ikke rolig, og nå er på mange måter alle ballene kastet opp i luften igjen. Ikke før har Ford introdusert sin nye Ranger på norsk jord, før den første ladningen med nye biler fra Isuzu også ankommer.

800 biler skal selges i Norge allerede i år, og importøren har allerede bestilt og fått på plass 300 biler for å ha noe å tilby de som vil ha ny bil raskt. (Foto: RSA)
800 biler skal selges i Norge allerede i år, og importøren har allerede bestilt og fått på plass 300 biler for å ha noe å tilby de som vil ha ny bil raskt. (Foto: RSA)

Konkurransen skjerpes, men Isuzu skal fremdeles skape høye bølger i det norske markedet, lover importøren RSA.

Les også: Se den frekke, kinesiske kopien av Ford F-150

Et topp moderne design som fremhever bilens tøffe karaktér skal få folk interessert, og på plass bak rattet skal de glede seg over et høyt utstyrsnivå. Den nye bilen kan fremdeles trekke tilhengervekt på 3.000 kilo, og har nyttelast på over 1.000 kilo, noe som er viktige tall for en god del av de profesjonelle brukerne.

Klasseledende på miljø

Under panseret på nykommeren finner vi kun ett motoralternativ. Det er en nyutviklet 2,5 liters dieselmotor med doble turboer, som med 163 hester og 400 newtonmeter moment bør være tilstrekkelig for de fleste.

Motoren slipper ut 194 gram co2 per kilometer, noe som absolutt lar seg høre i denne klassen – og importøren understreker da også at bilen blir klasseledende på både forbruk og utslipp.

Moderne, tøft design og høyt utstyrsnivå som standard skal opprettholde norske pickup-kjøperes interesse også for den nye modellen, håper importøren. (Foto: RSA)
Moderne, tøft design og høyt utstyrsnivå som standard skal opprettholde norske pickup-kjøperes interesse også for den nye modellen, håper importøren. (Foto: RSA)

Samtlige utgaver kan leveres både med manuell og automatgir, og Isuzu er ifølge RSA alene i denne klassen om å kunne levere automat også på varianten med to dører og langt plan.

Starter under 300.000 kroner

Karosseriet leveres i to varianter – en tradisjonell dobbelkabiner med fire dører, som også kan leveres som personbil med baksete, og en tilsynelatende tradisjonell todørs ”extended cab”. Denne får imidlertid også skjulte ekstradører i siden som gjør tilgangen til varerommet bak setene ekstra god.

Del med Facebook-vennene dine!

Les også: Diger pickup med V8 behøver slett ikke være amerikansk

Totallengden på bilene er lik, 5,3 meter, hvilket betyr at lengden på lasteplanet som vanlig varierer i forhold til hvilket karosseri man velger.

Til tross for totallengde godt over 5 meter blir planet betydelig kortere på utgaver med dobbelkabin-karosseri. Likevel regner man med at dette blir en populær versjon - og at noen også kan komme til å velge å kjøpe bilen med hvite skilter og normalt baksete. (Foto: RSA)
Til tross for totallengde godt over 5 meter blir planet betydelig kortere på utgaver med dobbelkabin-karosseri. Likevel regner man med at dette blir en populær versjon - og at noen også kan komme til å velge å kjøpe bilen med hvite skilter og normalt baksete. (Foto: RSA)

Uten å gå i detalj lover man høyt standard utstyrsnivå, slik at det ikke skal føles som ”ribbede” versjoner selv om man går inn for å gjøre det så billig som mulig. Nye Isuzu D-Max vil starte på 299.900 kroner for en extended cab, mens tillegget for dobbeltkabineren vil være 20.000 kroner.

559.900 kroner som personbil

Vil man ha en ekstra godt utstyrt versjon velger man ”Exclusive”-utgaven, den leveres kun på dobbeltcabineren, men koster ikke mer enn 10.000 kroner ekstra. Det må sies å være en hyggelig pris for å få skinninteriør, elektrisk justerbart førersete, stigtrinn, alarm og multifunksjonsratt.

Nye D-Max kommer med en 2,5 liters twinturbodiesel på 163 hestekrefter, som leverer gode tall for forbruk og utslipp. (Foto: RSA)
Nye D-Max kommer med en 2,5 liters twinturbodiesel på 163 hestekrefter, som leverer gode tall for forbruk og utslipp. (Foto: RSA)

Den nye bilen skal uten problemer kunne tilpasse seg rollen som sliter i hverdagen og festdeltager på kvelden, i helgene og på ferieturen, lover importøren, som heller ikke ser bort fra at en del kunder kan velge den som en barsk familiebil. Med baksete og hvite skilter starter prisen på 559.900 kroner.

Del med Facebook-vennene dine!

Norge er det første landet i Europa som får biler, og de første kommer på veien i disse dager. Hele 800 biler er bestilt, og skal selges i inneværende år, hvorav rundt 300 allerede er på plass for å kunne leveres rimelig umiddelbart. Fra og med neste år er målet å selge 1.000 biler i året.

Les også: Mazda satser på sporty design på sin nye BT-50