Vedtaket om datokjøring i Oslo vil økt etterspørselen etter bensinbiler, mens prisene på dieselbiler vil falle.  (Foto: Kyrre Lien / Scanpix)
Vedtaket om datokjøring i Oslo vil økt etterspørselen etter bensinbiler, mens prisene på dieselbiler vil falle. (Foto: Kyrre Lien / Scanpix)

Bruktbilprisene på dieselbiler vil falle

Forbudet mot dieselbiler i Oslo vil gi fall i prisene

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny.

Vi sto akkurat på trappene til å selge Mercedes E-klasse med dieselmotor når nyheten fra bystyret i Oslo kom om forbud mot dieselbiler her i Oslo sentrum. Hva vil dette ha å si på bruktbilprisen tror du?

Hadde også vært gøy å høre hva du mener om dette vedtaket.

Mvh. Else.

Benny svarer:

Hei Else!

Dette er nok dårlig nytt for dem som skal selge dieselbil i Oslo – uten tvil. Bilene vil bli mer tungsolgte, noe som igjen vil påvirke bruktbilprisen negativt.

Nå må jeg skynde meg å legge til at jeg tror ikke det blir noen veldig store og dramatiske fall, men det vil merkes. Særlig hvis flere andre byer følger opp, slik som Bergen, Stavanger og Trondheim. Da kan konsekvensene bli betydelige.

Enn så lenge gjelder dette Oslo. Heldigvis er det slik at bor det folk utenfor Oslo også, og jeg tror ikke det blir datokjøring verken på Vinstra, Mosjøen eller Egersund. Og de som bor her skal forhåpentligvis fortsette å kjøpe bruktbiler.

Siste: Ny norsk by vurderer dieselbil-gebyr

Når det gjelder de av oss som bor i Oslo eller pendler inn fra områdene rundt så tror jeg ganske sikkert at en del mennesker – som i dag kanskje har to dieselbiler – vil bytte ut den ene med en bensinbil for å gardere seg. Slik sett er vi menneske ganske kreative, vi ser alltid etter nye smutthull.

Om jeg skulle ha rett i disse antakelsene så vil det altså bli økt etterspørsel etter både nye og brukte bensinbiler mens det gir flere brukte dieselbiler på markedet – og altså en prisnedgang.

Når det gjelder selve vedtaket så er det nesten fristende å bruke ordet overgrep. Først så oppmuntrer man folk – på det jeg mener er et feilaktig grunnlag – til å kjøpe dieselbil og så forbyr man de samme menneskene å bruke bilen etterpå ... Det er helt høl i hue!

At dieselbiler på tross av et forholdsvis lavt CO2-utslipp ikke er veldig miljøvennlige, på grunn av et NOX-utslipp (som er svært kreftframkallende) og som er 30–40 ganger høyere enn på en bensinbil, det lærte jeg på yrkesskolen i 1984. Man kan jammen lure på hva slags rapporter regjeringen la til grunn for avgiftsreduksjonen på dieselbilene i 2006.

Jeg er absolutt for gode og effektive miljøtiltak, men akkurat dette forstår jeg godt at mange reagerer på.

Lykke til med Mercedes-salget, forresten ...

Les også: Svenskene ler av oss:

Del med Facebook-vennene dine

Stasjonsvogna for deg som har lyst på racerbil:

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Disse familiene er mest fornøyde med bilen sin

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: