Golf cabriolet av første generasjon er en klassiker som fikk et meget langt liv. Populariteten holder seg, og også yngre entusiaster faller for flotte eksemplarer som dette, av de siste årgangene. (Foto: Privat)
Golf cabriolet av første generasjon er en klassiker som fikk et meget langt liv. Populariteten holder seg, og også yngre entusiaster faller for flotte eksemplarer som dette, av de siste årgangene. (Foto: Privat)

Bilen min: VW Golf Cabriolet: Christian slapp med skrekken

Kjøpte bil med ødelagt motor – men så var den i orden likevel.

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Ofte ser vi at unge bilentusiaster satser på en skikkelig klassiker allerede fra førerkort-alderen – og til og med før den milepælen nås. Forståelig nok – hva kan være bedre enn å ha et skikkelig klenodium som alle nikker gjenkjennende til stående klart i garasjen når ”lappen” er i boks?

Her skal vi treffe en slik entusiast, og bilen hans.

Les også: "Konebil?" Se hvor kule biler norske jenter faktisk kjører!

Golf Cabriolet av første generasjon er en av de mest gjenkjennelige ikonene fra det siste kvarte århundredet av forrige årtusen, for å si det litt svulstig. Så var den også svært etterlengtet allerede da den kom, i og med at svært andre biler kan sies å ha gått så mye ”på overtid” som den gamle Boble-cabrioleten.

Stort publikum

For på samme måte som Golf tok over for Bobla som slitebil for vanlige folk over hele verden, på samme måte ble cabriolet-utgaven av Golfen den nye parallellen til Boble-cabrioleten. Den var også enkel og anvendelig nok til å fungere som slitebil i strøk av verden hvor klimaet gjorde en slik bil mer aktuell enn her, og den var også en glimrende nummer to-bil for velstående familier i de mest fasjonable strøkene på verdens alle kanter.

Christian trodde han måtte frem med den helt store verktøykassa da han fikk hjem bilen, men det viste seg at motoren likevel ikke var ødelagt, slik han trodde. (Foto: Privat)
Christian trodde han måtte frem med den helt store verktøykassa da han fikk hjem bilen, men det viste seg at motoren likevel ikke var ødelagt, slik han trodde. (Foto: Privat)

De ville kjøre cabriolet minst like mye for å bli sett som for å få sol i panna – og en upretensiøs Boble eller Golf uten tak var en glimrende måte å antyde at man forsøkte å ”snobbe nedover” på – selv om man selvsagt ikke mente noe med det...

Del med Facebook-vennene dine!

På denne måten fikk cabriolet-utgaven av ”Golf 1”, som man pleier å kalle første generasjon, et usedvanlig bredt publikum, og med tiden ble det også mer å glede seg over:

Selv om den startet med en relativt kjedelig 1,6 liters motor under panseret kunne man etter hvert også få den med GTI-modellens 112-hestersmotor, i cabriolet-utgave het bilen da GLI, og mot slutten av produksjonen kunne man også jåle seg til med ting som elektrisk tak, skinninteriør og en hel masse stæsj.

Populær bil med langt liv

Ironisk nok fikk også Golf 1 Cabriolet – på samme måte som Bobla – et svært langt liv, og mye lengre enn det som ville vært normalt. Bilen overlevde nemlig søstermodellen med vanlig tak med solid margin: Mens Golf 1 ble avløst av Golf 2 og Golf 3 i henholdsvis 1983 og 1992, gikk cabriolet-versjonen grovt sett uforandret helt frem til 1993, da arvtageren kom, basert på daværende Golf 3.

Dette interiøret var på ingen måte moderne i 1993, da den siste bilen av denne typen ble produsert. Men sammenlignet med forgjengeren, Boble-cabrioleten, var den likevel forholdsvis fersk da etterfølgeren tok over. (Foto: Privat)
Dette interiøret var på ingen måte moderne i 1993, da den siste bilen av denne typen ble produsert. Men sammenlignet med forgjengeren, Boble-cabrioleten, var den likevel forholdsvis fersk da etterfølgeren tok over. (Foto: Privat)

Igjen hadde VW holdt seg til en vinnerformel til tross for at den begynte å se litt utdatert ut, og til sammen solgt nesten 400.000 av ”ener-cabben” uten særlig andre hjelpemidler enn litt plast-styling på de siste årsmodellene.

Les også: Nå kommer også GTI-versjonen uten tak!

Eier: Christian Stensrud, (17)

Bosted: Horten

Litt om meg selv: Liker biler og det er hobbyen, liker helst gode gamle veteranbiler. Liker å mekke og skru bil, for det er bil som er tingen.

Enkelt å gjøre den tøff

Bilen: Volkswagen Golf cabriolet, 1991-modell.

Hvor lenge har du eid den? Jeg har eid den i 8 måneder.

Hva har du gjort med den? Skiftet skivebremser, skiftet bremseklosser, hjullagre, tennplugger, satt på emblemfri grill, byttet baklykter, frontlykter, endepotte og musikkanlegg.

Lakkerte støtfangere og skjørtekanter rundt karosseriet var stort sett det eneste som ble gjort for å holde bilen
Lakkerte støtfangere og skjørtekanter rundt karosseriet var stort sett det eneste som ble gjort for å holde bilen

Liker best med bilen: Liker disse bilene, man kan gjøre mye kult med dem for å få dem tøffe. På denne bilen er det også elektrisk tak, elektriske vinduer og servo.

Liker minst med bilen: Det lille som er av rust, det er vel det jeg synes er negativt selv om det er veldig lite. Og at det er for store felger på den, men de skal byttes snart.

Ikke ødelagt motor likevel

Beste opplevelse med bilen: Da vi skulle kjøpe og hente den viste det seg at toppen hadde gått, men når vi fikk den hjem og sett over så viste det seg at det likevel ikke var toppen som hadde gått. Da pustet jeg lettet ut.

Framtidsplaner for bilen: Bytte til tøffe, mindre felger og senke den.

Drømmebil: Det må vel være denne det, eller en god gammel strøken VW boble.

Del med Facebook-vennene dine!

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Golf for vanlig? Her er cabrioletene du har glemt

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Christian om? Bruk kommentarfeltet under!