Ny Saab-eier: – Nu är jag faktiskt väldigt nervös

Nå blir det helt ny satsning.

Saab 9 5 var den siste modellen Saab lagde før konkursen   men den er ikke med i planene til den nye eieren.
Saab 9 5 var den siste modellen Saab lagde før konkursen men den er ikke med i planene til den nye eieren.

Onsdag ble det bekreftet, som Broom varslet på morgenen, at Saab Automobile har fått ny eier. Og det ble altså National Electric Vehicle Sweden (NEVS) som fikk tilslaget.

Bak dette selskapet står det eiere fra både Kina og Japan – og ikke minst hovedeieren, svensk-kinesiske Kai Johan Jiang. De kjøper altså Saab Automobile, men ikke delelageret, Saab Parts.

Del med dine Facebook-venner

– Elbiler er framtiden

Jiang kom til Sverige for 23 år siden, og merket seg med en gang hvor rent det var i vårt naboland. I sterk kontrast til Kina, der han kom fra.

– I Sverige har vi lyktes med å kombinere økonomisk vekst og hensyn til naturen. Det er noe jeg brenner for, og vil vie livet mit til. Elbiler som drives av grønnenergi er framtiden, sier han til svenske Dagens Industri.

Les vår test av Saabs siste verstingbil

Ingen 9–5

Nå ønsker NEVS å etablere seg som den ledende produsenten av elbiler. Det betyr blant annet at den siste modellen som kom fra Saab-fabrikken, 9-5, ikke er med i planene videre. Dermed får vi heller aldri se en produksjonsklar 9–5 stasjonsvogn, som mange hadde håpet på.

Det blir heller ingen videre satsing på crossovermodellen 9-3X.

Disse plattformene er for tunge for elbiler – og dessuten vil ikke GM slippe fra seg rettighetene til teknikken på disse bilene.

Hovedinteressen er altså kompaktmodellen 9–3. Og nå skal det rekrutteres ingeniører fra Trollhättan, for å umiddelbart starte produktutvikling.

LES OGSÅ: Saab 9-5: Blir dette et skikkelig kupp på bruktmarkedet?

– I Saab-ånden

– Dette er gode nyheter og kanskje litt dårlige nyheter på en gang. På den ene siden lever Saab-navnet videre, som på ingen måte var noen selvfølge, men altså i et helt nytt konsept. Men ambisjonene til nåværende eier er såpass spreke at de egentlig passer godt inn i Saab-historien. Plutselig finner de på noe genialt, som ingen andre har klart før, sier redaksjonssjef på Broom.no, Vegard Møller Johnsen.

Han tror imidlertid det skal bli en tøff oppgave å gjøre 9-3-en til en ledende elbil.

– Det er mange som nå hiver seg inn i kampen, så noen lett oppgave blir det ikke. Dessuten er ikke alle enige om at elbilen faktisk er veien å gå. Vel så mange peker på hybridløsningen som det ideelle, påpeker Vegard.

LES OGSÅ: Broom-guttas beste Saab-minner