Bilen min: Mercedes 250 D: Bjørn Jøran begynte med å fjerne hundemat fra hanskerommet...

Dette er delebilen som ikke ville dø

Allerede flere år før Bjørn Jøran fikk tak i sin gamle Mercedes viste det seg at den var blitt solgt som delebil. Men den gamle sliteren har en vilje av stål, og får hjelp av sin nye eier på veien tilbake til fordums glans. (Foto: Privat)
Allerede flere år før Bjørn Jøran fikk tak i sin gamle Mercedes viste det seg at den var blitt solgt som delebil. Men den gamle sliteren har en vilje av stål, og får hjelp av sin nye eier på veien tilbake til fordums glans. (Foto: Privat)

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Mercedes E-klasse av 124-generasjonen har en stor og entusiastisk tihengerskare - både her på Broom og i den norske befolkningen generelt. Det til tross for at det nærmer seg 20 år siden produksjonen ble lagt ned.

Man oppnår ikke en slik legendestatus uten videre. De som husker tilbake til den 10-årsperioden som disse bilene ble produsert vil huske at de kostet enormt mye penger - en ny E-klasse er faktisk ikke så mye dyrere i kroner og øre i dag enn den var den gangen, og justert for kroneverdi blir gamlebilen reelt sett enda dyrere.

Kostet så det sved

Likevel var det altså mange nordmenn som syntes det var verdt å legge familieformuen i et slikt fremkomstmiddel - og enda flere taxi-eiere så disse bilene som det eneste aktuelle arbeidsredskapet - til tross for at bilene i hvertfall i begynnelsen ikke var ansett som akkurat det beste å kjøre på vinterføre med.

Rusten er tatt, og bilen har fått nye forskjermer, ny lakk og en omfattende teknisk gjennomgang. Og snart skal det bli enda et strøk ny lakk - for å få tilbake den opprinnelige glansen, lover eieren. (Foto: Privat)
Rusten er tatt, og bilen har fått nye forskjermer, ny lakk og en omfattende teknisk gjennomgang. Og snart skal det bli enda et strøk ny lakk - for å få tilbake den opprinnelige glansen, lover eieren. (Foto: Privat)

Taxinæringen etterspurte selvsagt så godt som kun dieselmotoriserte 124-biler. Slitestyrken både på drivverket og karosseriet var hovedårsaken til valget, og økonomien en god nummer to - siden bilene tålte høy kilometerstand hadde de også en hyggelig salgsverdi når aktiv tjeneste var over, og dieselregningene ble heller ikke altfor høye.

Les også: Vi kjøper fremdeles diesel - til tross for høyere avgifter

Spesielt gjaldt dette 250 D-modellen, som den gang kunne oversettes enkelt til 2,5 liters sylindervolum. Den gammeldagse sugedieselen klarte i selvpustende form å mane frem fra 90 til 113 hester, avhengig av årsmodell og motorgenerasjon, og her var det snakk om seige bryggerihester heller enn fullblods travgamper.

Enkel mekanikk på sparebluss

I kombinasjon med gammeldags automatkasse ble det ikke akkurat noe fyrverkeri, men den forholdsvis store og behagelige bilen med gammeldags teknikk kunne på den annen side vise til forbrukstall som ligner på dagens høyteknologiske "diesel-sparere".

Del med Facebook-vennene dine!

Moderne dieselforbruk med gammeldags, enkel og billig teknikk gjør at mange fremdeles sverger til en litt lat, men godslig 250 D. (Foto: Privat)
Moderne dieselforbruk med gammeldags, enkel og billig teknikk gjør at mange fremdeles sverger til en litt lat, men godslig 250 D. (Foto: Privat)

124-bilene begynner som sagt å få mange år på seg, og mange av de diesel-utgavene som fremdeles biter seg fast i asfalten har rullet opp mot og endog forbi "million-merket" i antall kilometer. Nå er de i ferd med å få ikon-status, og mange som har dem som billige slitebiler tar samtidig meget godt vare på dem for å se hvor lenge de kan holde ut.

Delebil, men overlevde likevel

Det gjelder også bilen vi her skal se nærmere på - en bil som allerede for flere år siden nærmest ble avskrevet og solgt som delebil, men som en ung og entusiastisk eier nå gjør alt han kan for å gi tilnærmet evig liv.

Les også: E-klasse er fremdeles taxi-favoritten til Jonas i Tromsø

Eier: Bjørn Jøran Moen, (17)

Bosted: Tretten

Lakkerte fangere kom på 124-serien etter hoved-faceliften på 1990-modellene. Bjørn Jøran har i tillegg lakket selve
Lakkerte fangere kom på 124-serien etter hoved-faceliften på 1990-modellene. Bjørn Jøran har i tillegg lakket selve

Litt om meg selv: Liker å skru på biler, skrur gjerne på biler som kamerater har, og er behjelpelig. Skal nå gå ut som industrimekaniker-lærling, håper jeg får tjent meg opp penger til å kjøpe meg en strøken Mercedes-Benz W124 300DT eller 300D 24V manuell.

Bilen: Mercedes Benz E-klasse 250D

Hvor lenge har du eid den? I snart ett år.

Har gjort "en del" med den...

Hva har du gjort med den? Jeg har byttet en hel del deler... Hvor skal jeg starte?

Bilen ble solgt som delebil for noen år tilbake, det fikk jeg vite når jeg ringte tidligere eiere. Bilen så rett og slett ikke ut, hverken innvendig eller utvendig. Hundematen fløt i hanskerommet, og barneleker over alt. Det første jeg startet med, var å bytte alle lyspærer innvendig i bilen, det var en jobb i seg selv. Deretter begynte jeg å pirke litt på rustbobler...

Les også: Her er de enkle knepene for å spare drivstoff - og penger

Alle vet jo att dette er biler med rust, nesten uansett. Det viste seg at begge skjermene foran var oppbygd av sparkel, de kjøpte jeg nye. Resten av bilen rustsveiset jeg og gjorde det beste ut av det. Etter all rustsveisinga sto lakkering for tur, da lakkerte jeg bilen opp igjen til sin opprinnelige farge; hvit. Jeg lakkerte også støtfangerne hvite, for de var svarte før.

Klart 80-tallsopphav, men fremdeles funksjonelt og behagelig interiør finner vi i 124-serien. Bjørn Jørans eksemplar er intet unntak. (Foto: Privat)
Klart 80-tallsopphav, men fremdeles funksjonelt og behagelig interiør finner vi i 124-serien. Bjørn Jørans eksemplar er intet unntak. (Foto: Privat)

Motormessig har jeg byttet olje, kobberskiver under dyser, strammehjul med strammemekanismelager, byttet dieselfilter og returslanger. Har også sotet baklyktene mine, og satt i oransje markeringslys i blinklysene foran.

Har også byttet varmeapperatvifte og vindusviskermotor med mekanisme. Nå for en tid tilbake begynte tenningslåsen og krulle, da tok det ikke lang tid før det var bestilt ny dørlås og tenningslås.

Alt i alt har jeg gjort endel med bilen...

Imponerte på isbanerace

Liker best med bilen: Lyden av den herlige dieselmotoren og dens forbruk.

Liker minst med bilen: Hmm, ingen ting!

Beste opplevelse med bilen: Losna isbane 2011!! Jeg har ikke førerkort ennå, men jeg sladdet m*kka av en W124 300D. Det var litt moro.

En 250 Diesel er ikke det man ser oftest på en racerbane. Og vi som har eid noen slike vet hvorfor. Men Bjørn Jørans gamle sliter har likevel fått prøve seg - med stort hell. (Foto: Privat)
En 250 Diesel er ikke det man ser oftest på en racerbane. Og vi som har eid noen slike vet hvorfor. Men Bjørn Jørans gamle sliter har likevel fått prøve seg - med stort hell. (Foto: Privat)

Framtidsplaner for bilen: Lakkere den på nytt, så den skinner i sola.

Drømmebil: Mercedes S350DT eller Audi Urquattro.

Far har kjøpt maken

Annet: Faren min kjøpte seg en lik bil nå, for en uke siden. Den hadde gått 650.000, den kjørte jeg og en kamerat opp fra Kristiansand til Tretten (ved Lillehammer) uten problemer eller stopp, den brukte litt under en halv tank på turen!

Del med Facebook-vennene dine!

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Mercedes E500 - Slitesterkt råskinn i taxi-uniform

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Bjørn Jøran om? Bruk kommentarfeltet under!