Corvette C4 er enn skikkelig sommerbil som du kan gjøre gode kjøp på akkurat nå.
Corvette C4 er enn skikkelig sommerbil som du kan gjøre gode kjøp på akkurat nå.

Corvette C4: Akkurat nå kan du gjøre gode kjøp på denne!

– Dette er nesten Harley Davidson på fire hjul.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny. Jeg er en mann i min beste alder og skulle egentlig kjøpe Harley Davidson motorsykkel, men skjønner at det er større sjanse for å få med kona med tur med en bil. Derfor har jeg sett på Corvette C4 - som både passer prismessig og som jeg synes ser tøff ut. Hva mener du om den? Mvh. totning.

Benny svarer:

Hei på deg, totning.

Jeg synes dette høres ganske fornuftig ut. En C4 Corvette er slett ikke noen dårlig erstatning for en Harley. Både tørrere og mer komfortabel og med – i alle fall nesten – like tøff lyd! Får du i tillegg med konemor ut på tur, er jo ikke det noen bakdel heller. Med andre ord: Dette er jo nesten en Harley på fire hjul det og den er omtrent like amerikansk som både Coca-Cola og cowboyer!

Corvette C4 er forøvrig et godt kjøp. Den er liksom ikke helt gammel nok til å være like hardcore klassiker som C2 og C3 modellene – samtidig som den ikke er ny nok til å være kjempe hipp. Den har på en måte – og enn så lenge – ramlet litt mellom to stoler. Derfor er prisene også hyggelige nå og jeg tror nok at velholdte, pene original eksemplarer ikke vil synke ytterligere i verdi.

Det er mulig at billig er feil ord, men la meg heller kalle det at den er prisverdt, en solid og en god bil.

I motsetning til sine tidligere søsken har den kjøreegenskaper som tåler mye mer av svingete veier. Samtidig som 5,7 literen under panseret absolutt leverer varene og kvitterer med en herlig avgasslyd og godt drag.

Fine originalbiler vil trolig ikke synke ytterligere i verdi. Derfor er den et godt kjøp nå.
Fine originalbiler vil trolig ikke synke ytterligere i verdi. Derfor er den et godt kjøp nå.

En annen ting som muligens er litt sært, men som jeg liker, er estetikken på 350 TPi motoren (som kom i 1985 tror jeg det var) den er faktisk enn av de vakreste motorene jeg vet om!

Skal men sette fingeren på noe så er det at interiøret ikke er helt topp når det gjelder verken materialkvalitet og finish. Men alt i alt synes jeg C4-en er både en pen, morsom og kjøreglad bil.

Finner du et helt og pent eksemplar så nøler jeg ikke med å anbefale kjøp. Eierhistorikk, servicehistorikk, dokumentasjon og en forholdsvis fersk EU-kontroll trekker opp.

Det finnes billigere – men jeg tror at rundt 250 000 er det man bør legge i det for en noenlunde frisk og rask bil.

Bilene har i grunnen få svakheter som jeg kjenner til. Tidligere eiere er som regel bilens verste fiende her. Du kan lese mer hva du skal se etter, forskjellene fra år til år – og mye annet – i vår store kjøpeguide for Corvette C4 her:

Ønsker deg en fin sommer i en fin bil!

Chevrolet Corvette: 10 ting du bør vite om klassikeren

Del med Facebook-vennene dine

Stasjonsvogna for deg som har lyst på racerbil:

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Disse familiene er mest fornøyde med bilen sin

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: