Plymouth Superbird: La inn skambud – og tjente 200.000 på én uke!

Dette er bilhandelen vi alle drømmer om å gjøre...

Plymouths legendariske Superbird fra 1970 er ekstrem og ettertraktet   og helt umulig å få kjøpt til kupp pris. Trodde vi. Men noen er heldige... (Foto: eBay.com)
Plymouths legendariske Superbird fra 1970 er ekstrem og ettertraktet og helt umulig å få kjøpt til kupp pris. Trodde vi. Men noen er heldige... (Foto: eBay.com)

For de fleste av oss som er glad i bil og bytter ofte, er det et svært sentralt poeng å holde tapene så langt ned mot null som overhodet mulig for i det hele tatt å ha råd til denne hobbyen. Drømmen er én gang å gjøre et skikkelig knallkjøp – eller ”knallsalg”.

Da er regelen at man må følge med som en hauk på markedet, og slå til uten å nøle når sjansen byr seg. Og en annen regel er dessverre at de mest ettertraktede bilene som ”alle” vil ha så godt som aldri vil dukke opp ”på tilbud”.

Så godt som.

Den koniske fronten og kjempespoileren særpreget Superbird. Men også taket var ombygget fra en vanlig Road Runner, og bakruten flyttet utover for å motvirke turbulens. Dermed fikk alle bilene vinyltak, for å skjule litt røffe sveiseskjøter. (Foto: eBay.com)
Den koniske fronten og kjempespoileren særpreget Superbird. Men også taket var ombygget fra en vanlig Road Runner, og bakruten flyttet utover for å motvirke turbulens. Dermed fikk alle bilene vinyltak, for å skjule litt røffe sveiseskjøter. (Foto: eBay.com)

Et eksempel på slike biler er selvsagt en del hypersjeldne italienske og engelske fullblodsbiler. Men det er gjerne enda flere som kjemper om godbitene når sjeldne amerikanske muskelbiler fra gullalderen er til salgs.

Les også: Tøff bil hjelper ikke hvis du er en elendig sjåfør...

Både Corvetter og Mustanger med sjeldne motorer og utstyrskombinasjoner går for svimlende summer, men enda dyrere er ofte versting-utgavene av Chrysler-konsernets gamle muskelbiler – i rampete farger og med hissige hemi-motorer.

Usannsynlig flaks

Men også i slike tilfeller KAN man være heldig – som selgeren av denne bilen, en 1970 Plymouth Road Runner Superbird.

Like strøken både over og under. Bilen skal ha vært restaurert for over 100.000 dollar da Bob kjøpte den på auksjon fra en bank i Dallas for en uke siden. (Foto: eBay.com)
Like strøken både over og under. Bilen skal ha vært restaurert for over 100.000 dollar da Bob kjøpte den på auksjon fra en bank i Dallas for en uke siden. (Foto: eBay.com)

Denne uken solgte Bob i New York bilen sin for 212.322 dollar på eBay. Mer oppsiktsvekkende er at han kjøpte den på anerkjente Mecums veteranbilauksjon bare én uke tidligere – for beskjedne 177.750 dollar!

Se presentasjonen av bilen på eBay her:

Det betyr en fortjeneste på 34.572 dollar – i skrivende stund tilsvarende 212.172 kroner – på én uke. Et solid tilskudd til bilhobby-budsjettet, selv om vi mistenker at han ikke hadde helt bunnskrapt kistebunn fra før heller.

Del med Facebook-vennene dine!

Da han avla Mecum-auksjonen et besøk, var det nemlig like etter at han hadde solgt sin forrige Plymouth Superbird. Slikt pleier å fremkalle kjøpelyst, men han forteller i annonsen at han ikke hadde noen planer om å by da den ”Vitamin C”-lakkerte superbilen ble rullet frem på podiet.

Dokumentasjon er viktig når det gjelder gamle muskelbiler i originalstand. Dette er ett av to
Dokumentasjon er viktig når det gjelder gamle muskelbiler i originalstand. Dette er ett av to

Da var imidlertid auksjonen to og en halv time forsinket, og ettersom kvalifiseringen til Indy-løpene straks begynte på TV begynte det å bli folketomt i salen. I tillegg hadde det gått rykter om at bilen var utstyrt med ikke-autentisk motor, noe han etter å ha sjekket ut dokumentasjonen som fulgte med kunne fastslå at kun var ondsinnede rykter.

Bød likevel – for moro skyld

Dermed ga han tegn da auksjonarius ba om startbud på 167.500 dollar pluss salær – og ble rimelig lang i maska da representanten for banken som eide bilen etter noen få minutters budtørke sa ”sell it”, og klubba smalt i bordet.

Les også: Litt mer anonym? Hva med Lambo-motorisert Audi:

Bilen er en av 1.920 produserte 1970 Plymouth Superbirds med den enorme bakspoileren og koniske fronten – den nesten identiske oppfølgeren til Dodge Daytona fra året før, som ble bygget i så vidt over 500 eksemplarer av homologerings-hensyn.

Hemi-V8en på 426 kubikktommer var den råeste av tre motoralternativer i Superbirdene. Den utviklet 425 gammeldagse hester - og et skremmende moment. (Foto: eBay.com)
Hemi-V8en på 426 kubikktommer var den råeste av tre motoralternativer i Superbirdene. Den utviklet 425 gammeldagse hester - og et skremmende moment. (Foto: eBay.com)

Det ble for øvrig med de to årene – de svært strømlinjeformede bilene, og deres spoiler-utstyrte konkurrenter, gikk så fort at Nascar forandret regelverket slik at de ble utelukket fra 1971 og oppover.

En av 93 med versting-motoren

Den aktuelle bilen har også den råeste motoren, en 426 kubikktommers hemi-V8 på 425 hester, som kun ble levert i 93 av de 1.920 bilene, og skal være restaurert for over 100.000 dollar og autentisert og dokumentert av alle de rette instansene for slike biler.

Hvitt interiør med bucket seats og midtkonsoll skal ifølge selgeren være sjeldent på disse bilene. Det er også automatgir. (Foto: eBay.com)
Hvitt interiør med bucket seats og midtkonsoll skal ifølge selgeren være sjeldent på disse bilene. Det er også automatgir. (Foto: eBay.com)

Riktignok er den en av etter selgerens opplysninger kun 77 som er utstyrt med automatgir, men disse bilene er uansett så sjeldne i dag at dokumentert originalstand er viktigere enn hva slags girkasse den faktisk har.

Del med Facebook-vennene dine!

Det syntes kjøperne på eBay også. For da bilen var solgt for andre gang på en uke, hadde hele 68 bud avløst hverandre. Og kjøperen var sikkert like fornøyd som Bob, som altså kunne cashe inn over 200.000 kroner i ren fortjeneste på den sjeldne fuglen.

Les også: Denne dekk-reklamen fra 1970 ville ikke gått hjem i dag...