vekterstreik-hoved - Isfront mellom partene i vekterstreiken

Tomme minibanker og frustrerte flypassasjer er ikke nok til å tine isfronten mellom partene i vekterkonflikten. Kontakten ble brutt mandag, og ingen ting tyder på noen snarlig forsoning.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Allerede onsdag legger de streikende i Norsk Arbeidsmandsforbund (NAF) inn nok et gir og tar ut ytterligere 450 vektere, hvorav 50 på Oslo Lufthavn Gardermoen. Da vil 199 vektere være i streik på Gardermoen.

Informasjonssjef Jo Kobro frykter tilstandene når seks sluser i sikkerhetskontrollen må stenges på morgen og hele ti på ettermiddagen. De køene som har vært til nå, er trolig bare en forsmak på det som kommer, selv om vekterne som er organisert i Parat, og som har godtatt oppgjøret, står på det de kan.

Tillitsvalgte blant Parat-vekterne melder om et surt og anstrengt forhold til de streikende vekterne i NAF.

Flyplassene i Kristiansund, Sandnessjøen og Alta ble stengt mandag, mens det ved ni andre var forsinkelser og avlysninger. Tusenvis av passasjerer som fulgte rådene om å møte timer i forveien, satt og lå rundt i avgangshallene mens de prøvde å få timene til å gå.

– Dette er veldig beklagelig, siden det er en alvorlig konflikt som rammer tusenvis av reisende, sier hun.

Tonen mellom NAF og NHO Service var påtakelig grinete etter det mislykkede møtet. Administrerende direktør i NHO Service, Petter Furulund, beskyldte motparten for å kreve umulige lønnsgarantier for flere år framover.

Han mente at tilbudet til vekterne i årets oppgjør var svært godt, men sa at motparten bare krevde mer og mer og aldri ble fornøyd. I løpet av helgen uttalte han at vekterne måtte vurderes lønnsmessig på linje med renholdere, butikkansatte og andre grupper med svært liten formell utdannelse.

Denne ble tatt svært ille opp av NAL-leder Erna Hagensen. Opptakten til sonderingene var derfor mer krigersk enn forsonende.

– Arbeidsgiverne må møte oss på halvveien, det må to parter til for å inngå en avtale. Vi er lei av å være underbetalt og krever oppjustering av en 30 år gammel paragraf som sier at vekterne bare skal tjene 85 prosent av en gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. Dette er ikke lønn til å leve av, sier Hagensen.

Etter møtet var hun bestemt på at hun ikke hadde til hensikt å ta ny kontakt med arbeidsgiveren og at ballen lå på NHOs banehalvdel.

Norsk Arbeidsmandsforbund tok mandag morgen ut ytterligere 1.200 organiserte vektere i streik. Dermed er cirka 3.000 vektere i konflikt hos de tre dominerende selskapene Securitas, Nokas og G4S.

Fortsetter streiken til onsdag, vil også Førde og Leknes lufthavn bli stengt. Helikoptertrafikken til installasjonene i Nordsjøen fra baser på Vestlandet begynner for alvor å merke ringvirkningene av redusert sikkerhetskontroll. (©NTB)