Yrkessjåfører i Tromsø klager over at rundkjøringene i byen sliter ut dekk raskere enn andre steder. Illustrasjonsfoto. Foto: Torgrim Rath Olsen
Yrkessjåfører i Tromsø klager over at rundkjøringene i byen sliter ut dekk raskere enn andre steder. Illustrasjonsfoto. Foto: Torgrim Rath Olsen

Derfor sparer rundkjøringer liv

Antall trafikkdrepte synker med 40 til 60 prosent når veikryss bygges om til rundkjøringer, viser nye beregninger.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tar man med dem som blir skadd, ser man en reduksjon på 23-25 prosent, alt etter hvilken type kryss det er snakk om. Beregningene er gjort av Transportøkonomisk Institutt (TØI), skriver bladet «Vegen og vi».

Færre ulykker

– Det er færre alvorlige ulykker i rundkjøringer sammenlignet med andre typer kryss, sier Terje Giæver, sjefingeniør i avdeling Transportplanlegging hos Statens vegvesen i Trondheim til VG.

Rundkjøringer demper farten, og når farten blir lavere blir ulykkene mindre alvorlige.

13 døde i trafikken

Giæver, som har regnet på sikkerhetsgevinsten med rundkjøringer, har funnet ut at antall sparte ulykker per 1.000 rundkjøringer er 237 ulykker i året.

I Norge finnes det i dag rundt 2.000 rundkjøringer.

12 menn og en kvinne omkom på veiene i Norge i mai. Hittil i år har 68 mistet livet i trafikken.

Tallene for mai fordeler seg på fem bilførere, to busspassasjerer, tre motorsyklister og en fotgjenger.

Foregående år har i snitt 18 personer omkommet i trafikken i mai måned. Hittil i år har 68 personer mistet livet på veiene.

(©NTB)