BMW 1-serie: Er dette en god ungdomsbil?

Vil ha litt tøff bil - men ikke tømme kontoen.

Bakhjulstrekk bidrar til sporty kjøreegenskaper i BMW 1 serie. Noe som burde gjøre den attraktiv som ungdomsbil. Illustrasjonsbilde 2006, 3 dørs BMW 120i
Bakhjulstrekk bidrar til sporty kjøreegenskaper i BMW 1 serie. Noe som burde gjøre den attraktiv som ungdomsbil. Illustrasjonsbilde 2006, 3 dørs BMW 120i

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei, er 20 år og skal kjøpe meg 1-serie. Blir nok 116i 2006-modell, da jeg ikke vil tømme kontoen mer på førstebilen :) Hva burde jeg se etter mtp. feil? Jeg har hørt om problemer med kjedestrammeren, men kanskje du kan utdype litt mer om det? Ellers tror jeg det er en skuddsikker bil. Mvh Erik.

Del med Facebook-vennene dine

Benny svarer:

Hei Erik.

BMW 1-serie høres ut som et fornuftig bilkjøp til en ung mann!

Jeg har sagt det før, men gjentar det gjerne: BMW 1-serie er trolig den beste bilen BMW noen gang har laget. Med en 116i som jo går på bensin, slipper du problematikken med tett partikkelfilter også - noe som er ganske vanlig og kostbart på dieselmodellene.

Noen racerbil er det ikke. Med 1.255 kg har de 122 hestekreftene fra 1,6-literen litt å dra på, men dreiemomentet på 180 nm er overraskende solid for motorvolumet. Bruker du girkassen og gasspedalen litt aktivt så har du alltid opplevelsen av å ha krefter på plussiden.

Ikke forvent for mye trekkraft i 6. gir, men en god spurt i 3. eller 4. gir kan vi love deg.

Jeg har også litt erfaring med 1-serie selv da min bedre halvdel hadde en slik for noen år siden. Den var riktignok helt ny da hun kjøpte den, men de tre årene hun hadde den var det et 100 prosent problemfritt bilhold - register fikset på garanti og et par frontruteskift var det eneste utenom service.

Les test av den helt nye 1-serie her:

Bakhjulstrekken derimot bør på enkelte utfordringer vinterstid og ESP-en fikk av og til kjørt seg når det var glatt. På tørre og bare veier derimot gir den de litt sporty kjøreegenskapene som har blitt en viktig del av BMWs varemerke.

Forvent deg absolutt ikke noen orgie i plass. Motoren er på BMW-vis plassert langt bak for god vektfordeling. Plassen foran er mer enn god nok, mens jeg vurderer baksete og bagasjeplassen som "litt snau" i den grad dette betyr noe for deg.

Bilen oppleves som større enn den er når man kjører den. Den er både stille og overraskende komfortabel til å være en kompaktbil.

Registerkjede er som du sier en svakhet her. Dette har BMW en kampanje på og det er en garantijobb. Det er visstnok en føringsskinne som skal byttes.

Ellers så ville jeg sjekket bremser og forstilling litt nøye. Komplett servicehistorikk og fersk EU-kontroll er viktig. Det finnes et godt utvalg av biler. Prisene starter på rett over 100.000 kroner for de billigste.

Let opp en pen, god og litt velutstyrt bil - så tror jeg du vil bli fornøyd med "junior-BMW"-en!

Lykke til!

Les mer om BMW 1-serie i vår bruktbilguide her:

Del med Facebook-vennene dine

Stasjonsvogna for deg som har lyst på racerbil:

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Disse familiene er mest fornøyde med bilen sin

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: