Jaguar XKR er et formidabelt råskinn   og har krefter i rikt monn. Nå begynner prisene dessuten å bli hyggelige...
Jaguar XKR er et formidabelt råskinn og har krefter i rikt monn. Nå begynner prisene dessuten å bli hyggelige...
Jaguar XKR er et formidabelt råskinn   og har krefter i rikt monn. Nå begynner prisene dessuten å bli hyggelige...
Jaguar XKR er et formidabelt råskinn og har krefter i rikt monn. Nå begynner prisene dessuten å bli hyggelige...

Jaguar XKR: Denne har tapt seg 1 million

Du får superbilen til Passat-pris.

Jaguar er noe helt spesielt. Det sagnomsuste britiske merket har gitt oss noen spektakulære biler opp gjennom årene.

Britiske biler er jo ofte laget med sjel - og det gjelder også coupeen og cabrioleten XK. Her snakker vi ruvende panser, V8-brumming, bakhjulstrekk, nok treverk i interiøret til å bygge et hus og en anseelig mengde kuer har måttet bøte med livet for å gi nok av det eksklusive skinnet til setene.

XK er i utgangspunktet en sprek sak, med i underkant av 300 hk.

Men sleng på en kompressor - og du har plutselig rene raketten. XKR er en helt annen rase enn standarden - og kan måle krefter med de fleste.

Men best av alt - nå er prisene blitt så overkommelige at du og jeg har råd til å kjøpe dem.

Del med dine Facebook-venner

Mer interessert i den nye XK-en? Les om den i vår nybilguide her:

Jaguar XKR.
Jaguar XKR.

Klikk her for å se hele annonsen

Rolig før stormen

I 1999, da bilen vi har funnet på bruktbil-markedet ble laget, var det svært få som kunne matche effekten og ytelsene i XKR. 363 hk - 0-100 km/t på 5,4 sekunder - og en toppfart på rundt regnet 900 km/t (eller begrenset til 250 km/t for å være litt mer korrekt) var omtrent nok til å kunne sidestille den med superbiler fra både Ferrari og Lamborghini.

Men kreftene merkes ikke på samme måte som hos de to sistnevnte konkurrentene. Mens italienerne snerrer og sprinter avsted fra første trykk på gasspedalen - har XKR-en lynnet til en cruiser.

Den spretter ikke unna startstreken som en livredd harepus - men bygger opp farten jevnt og trutt, og med stoisk ro. For den vet hva som kommer. Og ganske riktig, snart trår kompressoren inn - og bang - så flyr du inn i horisonten. Og da skal det mye til å holde følge.

LES OGSÅ: Bilhistorie: Jaguar sine racingbiler

Straffer deg

Det engelske lynnet fortsetter også når du kjører bilen i svinger. Mens italienerne klorer seg fast, sluker svingene med stor apetitt og ber om å bli pisket og herjet med - er Jaguaren igjen like rolig.

Den liker ikke å stresse gjennom svingene - og tvinger du den likevel, så nøler den ikke med å straffe deg. Og det vil du ikke.

Da er det bedre å cruise jevnt og fint - mens den sorte katten maler fornøyd. Det er da den liker seg best.

Jaguar XK.
Jaguar XK.

Jaguar-interessert? Her finner du mye godt stoff!

Teknikk fra 1976

Når sant skal sies skyldes bakgrunnen for denne motviljen til å rase rundt som en racerbil gjennom svingene dessverre mer enn bare lynnet.

Jaguar klarte nemlig aldri kunststykket å lage et understell som helt matchet de enorme kreftene.

Det er nemlig slik at XK arvet en hel del DNA fra sin ikke så fjerne slektning XJS. Og da snakker vi om teknikk som var datert tilbake til 1976.

Og selv om XKR-en har et mer sportslig understell enn de vanlige XK-ene, blir den langt ifra noen gocart av den grunn.

Vekta på 1,6 tonn gjør også sitt til å minske mulighetene for å bli spesielt smidig.

LES OGSÅ: Aston Martin DB7: Hvorfor faller denne så voldsomt i pris

Klassiker

Men om XKR-en får lov til å gjøre det den gjør best - får du en cruiser som overgår det meste. Driftssikkerheten er faktisk ikke så aller verst - selv om en del tidlige modeller har problemer med registerkjedestrammer - som kan resultere i noe så uhyggelig som et motorhavari.

Bilene begynner å nærme seg klassikerstatus - og pene modeller med god historikk og lav km-stand kan fort holde seg noenlunde bra i pris.

- Vær oppmerksom på at det finnes ganske mange importbiler - og ikke hopp på den første og beste du ser, råder Brooms bilekspert, Benny.

Forbruket på slike biler er et ikke-tema. Enten tar du deg råd til å kjøpe og kjøre den - og gir blaffen i drivstoff-kostnadene - eller du lar være. Men for ordens skyld kan vi nevne at den drikker 1,2 liter suppe ved blandet kjøring - og skal, i teorien, klare seg med under literen på mila.

Dette er interiøret i en av de siste modellene av første generasjon
  - men forskjellene er små fra de tidligste modellene. Men setene fra
  Recaro er litt mer sportslige enn 1999-2003-modellene.
Dette er interiøret i en av de siste modellene av første generasjon - men forskjellene er små fra de tidligste modellene. Men setene fra Recaro er litt mer sportslige enn 1999-2003-modellene.

Her er den komplette bruktbilguiden på Jaguar XK