På TV 2s nettsider bruker vi og våre partnere informasjonskapsler (cookies) for personlig tilpasning av annonser og måling.
Du kan lese mer om dette i vår personvernpolicy og vår informasjonsside om informasjonskapsler.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Jaguar er noe helt spesielt.
Det sagnomsuste britiske merket har gitt oss noen spektakulære biler
opp gjennom årene.
Britiske biler er jo ofte laget
med sjel - og det gjelder også coupeen og cabrioleten XK. Her snakker
vi ruvende panser, V8-brumming, bakhjulstrekk, nok treverk i interiøret
til å bygge et hus og en anseelig mengde kuer har måttet bøte med livet
for å gi nok av det eksklusive skinnet til setene.
XK er i utgangspunktet en sprek sak, med i underkant av 300 hk.
Men sleng på en kompressor - og du har plutselig rene
raketten. XKR er en helt annen rase enn standarden - og kan måle krefter
med de fleste.
Men best av alt - nå er
prisene blitt så overkommelige at du og jeg har råd til å kjøpe dem.
Del med dine Facebook-venner
Mer interessert
i den nye XK-en? Les om den i vår nybilguide her:
I 1999, da bilen vi har funnet på bruktbil-markedet ble laget,
var det svært få som kunne matche effekten og ytelsene i XKR. 363 hk
- 0-100 km/t på 5,4 sekunder - og en toppfart på rundt regnet 900 km/t
(eller begrenset til 250 km/t for å være litt mer korrekt) var omtrent
nok til å kunne sidestille den med superbiler fra både Ferrari og Lamborghini.
Men kreftene merkes ikke på samme måte
som hos de to sistnevnte konkurrentene. Mens italienerne snerrer og sprinter
avsted fra første trykk på gasspedalen - har XKR-en lynnet til en cruiser.
Den spretter ikke unna startstreken som
en livredd harepus - men bygger opp farten jevnt og trutt, og med stoisk
ro. For den vet hva som kommer. Og ganske riktig, snart trår kompressoren
inn - og bang - så flyr du inn i horisonten. Og da skal det mye til å
holde følge.
Det engelske lynnet fortsetter også når du kjører bilen i svinger.
Mens italienerne klorer seg fast, sluker svingene med stor apetitt og
ber om å bli pisket og herjet med - er Jaguaren igjen like rolig.
Den liker ikke å stresse gjennom svingene - og tvinger
du den likevel, så nøler den ikke med å straffe deg. Og det vil du ikke.
Da er det bedre å cruise jevnt og fint
- mens den sorte katten maler fornøyd. Det er da den liker seg best.
Men om XKR-en får lov til å gjøre det den gjør best - får du
en cruiser som overgår det meste. Driftssikkerheten er faktisk ikke så
aller verst - selv om en del tidlige modeller har problemer med registerkjedestrammer
- som kan resultere i noe så uhyggelig som et motorhavari.
Bilene begynner å nærme seg klassikerstatus - og pene
modeller med god historikk og lav km-stand kan fort holde seg noenlunde
bra i pris.
- Vær oppmerksom på at det
finnes ganske mange importbiler - og ikke hopp på den første og beste
du ser, råder Brooms bilekspert, Benny.
Forbruket
på slike biler er et ikke-tema. Enten tar du deg råd til å kjøpe og kjøre
den - og gir blaffen i drivstoff-kostnadene - eller du lar være. Men
for ordens skyld kan vi nevne at den drikker 1,2 liter suppe ved blandet
kjøring - og skal, i teorien, klare seg med under literen på mila.
Dette er interiøret i en av de siste modellene av første generasjon
- men forskjellene er små fra de tidligste modellene. Men setene fra
Recaro er litt mer sportslige enn 1999-2003-modellene.