Disse selger som hakka møkk

Kompakt-SUV-ene er hetere enn noen gang.

Her er to av de aller heste bilnyhetene i 2012   og salget går så det suser av begge to. Til venstre er Subaru XV og til høyre Mazda CX 5.
Her er to av de aller heste bilnyhetene i 2012 og salget går så det suser av begge to. Til venstre er Subaru XV og til høyre Mazda CX 5.

I fjor banet Mitsubishi ASX for alvor veien for kompakte SUV-er. Den overrasket mange da den ble Norges mest solgte firehjulstrekker – og tok innersvingen på alle konkurrentene.

Men markedet er på ingen måte mettet. Derfor er det slett ikke noe i veien med å komme litt seint til festen heller.

Nykommerne Mazda CX-5 og Subaru XV er de mest populære på markedet akkurat nå – og salget går så det suser av begge to.

Del med dine Facebook-venner

– Høy aktivitet

Subaru XV.
Subaru XV.

Informasjonsdirektør ved Subaru, Stian Thrane, jubler naturligvis over salgstallene. Og det er ikke så rart – for målsettingen var ganske så hårete i utgangspunktet også: De ønsket å selge 2.000 XV-er i 2012.

– Vi har nå 4–5 måneders leveringstid, og forhandlerne melder fortsatt om høy aktivitet og mye prøvekjøringer, sier han.

Så nå har Subaru Norge fått tildelt 500 ekstra biler.

– Det er vi veldig godt fornøyde med - da kan vi heve salget til 2.500 eksemplarer, sier Thrane.

LES OGSÅ: Er det dyrere å eie en SUV?

Diesel og firehjulstrekk

Mazda CX-5.
Mazda CX-5.

Hos Mazda er det tilsvarende jubel i leiren. De har nemlig opplevd en sårt tiltrengt boost i salget sitt med nye CX-5.

– Vi hadde et mål om å selge 1.500 biler fra mai og ut året. Men nå har vi fått inn økt levering til 1.650 – ettersom halvparten av den opprinnelige beholdningen er allerede solgt, forteller PR-koordinator Wenche Skarpodde.

Det er med andre ord ingen tvil om at to av årets mest spennende bilnyheter vil gjøre et sterkt innhogg i salgsstatistikken i 2012.

Det er biler med dieselmotor, automatgir og firehjulstrekk.

LES OGSÅ: Vi har testet Norges billigste SUV

Subaru XV: Leveres kun med 4x4

Subaru XV kan leveres med både diesel og bensin og med manuell- eller automatgirkasse – men du kan ikke bestille den uten firehjulsdrift.

Den har klassens høyeste bakkeklaring, et velprøvd 4x4-system og boxermotorer som sikrer det laveste tyngdepunktet av alle de kompakt-SUV-ene.

Prisene på XV starter på 314.000 kroner – da får du 2-literen på 109 hk.

Subaru kan dessuten smykke seg med noen av bilbransjens mest fornøyde kunder – basert på NAFs årlige undersøkelse.

Subaru XV.
Subaru XV.

Her finner du testen vår av Subaru XV

Mazda CX-5: Sterke motorer

Mazda CX-5 på sin side leverer et stort bagasjerom, høy finish på interiøret, stilig design og spenstige motorer. Denne kan dessuten leveres med forhjulstrekk eller firehjulstrekk. Men den har bare to motorer, en bensin og en diesel, og begge to er av det mer kraftige slaget, med henholdsvis 160 og 150 hk.

De muskuløse motorene er en fordel når det kommer til kjøreglede – men en ulempe ved at inngangsprisen blir høyere enn hos konkurrentene, som gjerne har en innstegsmodell med 109–115 hk.

Billigste variant fra Mazda starter på 304.600 kroner – men det er da med forhjulstrekk.

Når det gjelder drivstoff-forbruk er imidlertid de store motorene til Mazda imponerende gjerrige – 2,2-liters dieselen bruker kun 0,52 l/mil ved blandet kjøring. Det er lavere enn 2-literen på 109 hk som brukes i Subaru XV!

I tillegg har den stort bagasjerom – hele 503 liter rommer det. XV byr på 380 liter.

Her er vår test av Mazda CX-5

Ulike målgrupper

Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen tror begge bilene har et godt utgangspunkt for å lykkes.

– De går ut til litt ulike målgrupper, selv om de er i samme segment. Subaruen er litt røffere og med sine høye bakkeklaring og meget sterke firehjulstrekk er den populær blant de som ønsker seg en bil som også kan brukes utenfor allfarvei. Dessuten har Subaru en sterk standing i Norge, sier han.

Mazda, som har slitt med salget en lang stund, må overbevise kunder om at de er verdt å satse på.

– Det har vært ganske stille rundt Mazda en stund, og salget har vært skuffende. Men de kunne neppe fått en modell som er bedre egnet til å snu trenden enn nettopp CX-5. Det er en kjempebra bil – overlegen plass og med sterke motorer. Etter min mening klassens beste, oppsummerer Vegard.

Mazda CX-5.
Mazda CX-5.

Jan Erik er ikke i tvil: Denne gir konkurrentene grunn til å skjelve i buksene