Audi A7 får navnet AS7 og betydelig sterkere motor når tuningsfirmaet ABT har gjort sitt med den. Resultatet er at de sterkeste variantene får 420 hk (3.0 TFSI, bensin) eller 360 hk (3.0 TDI, diesel).
Audi A7 får navnet AS7 og betydelig sterkere motor når tuningsfirmaet ABT har gjort sitt med den. Resultatet er at de sterkeste variantene får 420 hk (3.0 TFSI, bensin) eller 360 hk (3.0 TDI, diesel).

Audi A7: Dette er en skikkelig kruttønne

Designperlen får monsterkrefter.

Audi A7 er en modell som splitter bilfolket i to: De som virkelig digger det spesielle designet, og de som synes det hele er totalt mislykket.

Det er ingen hemmelighet at undertegnede tilhører den førstnevnte kategorien. Dette er en Audi som skiller seg ut fra mengden – og den er enda mektigere i virkeligheten enn på bildene.

Motorene du får den med fra fabrikken er slett ikke noe å kimse av heller. Ingen A7 er treg og dvask.

Likevel finnes det firmaer som liker å trimme – eller optimalisere som de gjerne kaller det selv – disse bilene også.

Når utgangspunktet er en 3-liters TDI-motor som har 313 dieselhestekrefter blir det fort ekstreme ytelser av det.

Del med dine Facebook-venner

LES OGSÅ: Audi S7: Byttet ut kake med Audi-råskinn

Nesten S7-ytelser

Originalt gir 313 hk / 690 nm en 0–100 km/t-tid på 5,3 sekunder – og en elektronisk begrenset toppfart på 250 km/t.

ABT sørger for at nettopp denne kraftpakken får ytterligere 47 hk! Med 360 hk blir A7-en rene katapulten.

Men selv om vi snakker om en betydelig effektøkning, gir det ikke mer enn 0,2 sekunder i utslag på tiden fra 0 til 100 km/t. Det skjer altså på 5,1 sekunder med den ekstra drahjelpen fra ABT.

Audi AS7.
Audi AS7.

Her er finner du mye av Brooms Audi-stoff

Lavt forbruk

Det høres kanskje ut som en beskjeden effekt på ytelsene. Men da kan vi jo minne om at Audi S7, som inntil vi får RS7 er det råeste Audi selv har å by på, klikker inn på tiden 4,9 sekunder. Med 450 hk under panseret.

Forskjellen er imidlertid at ABTs A7, som har betegnelsen AS7, har et langt hyggeligere forbruk enn V8 bensinmotoren i S7-en.

Sistnevnte klarer seg riktignok med bare 0,97 l/mil – som er imponerende i en så stor og sterk bil – men AS7-en er betydelig mer effektiv. Trolig snakker vi rundt 0,65 l/mil.

Så får det bli en smakssak om en foretrekker momentet i dieselmotoren, eller turtallsjaget og godlyden i en V8 bensinmotor.

LES OGSÅ: TEST: Audi A7: Rett og slett en suveren bil

420 hk

Men det er ikke bare under skallet at det er gjort endringer på A7. For at den skal skille seg fra de andre, har AS7 fått egen styling og felger i 20" dimensjon foran og 21" bak.

Det er også et eget ABT-eksosanlegg, bilen er senket og det er montert nye bremser.

Det finnes naturligvis også tuningalternativer for 3-liters TDI-motoren som i utgangspunktet har 245 hk – da ender du opp med 300 hk når ABT har gjort sitt.

Eller du kan levere inn din 3,2-liters TFSI med 300 hk – og få den tilbake med smågale 420 hk.

Audi AS7.
Audi AS7.

LES OGSÅ: Audi R8 ABT: Denne politibilen kan du bare glemme å kjøre fra