Den skal tidlig krøkes, som god Mercedes eier skal bli. Og 14 årige Tobias har allerede to 124 biler i samlingen sin. (Foto: Privat)
Den skal tidlig krøkes, som god Mercedes eier skal bli. Og 14 årige Tobias har allerede to 124 biler i samlingen sin. (Foto: Privat)

Bilen min:Tobias (14) har to Mercedeser allerede

Det er greit å skru på - men han drømmer om en annen stjernebil.

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Denne gangen dreier det seg om en klassiker som både var drømmebil for vanlige lønnsmottagere, arbeidshest for taxinæringen og utgangspunktet for en ganske spinnvill, V8-motorisert versting på én gang: En Mercedes E-klasse av 124-generasjonen, som nå er en meget populær førstegangsbil blant ungdommen.

Les også: E500: Dette råskinnet har gått 856.000 kilometer!

Ung er eieren det handler om her, også. Tobias var ikke engang født da den siste 124-Mercedesen rullet av samlebåndet midt på 1990-tallet etter en ti år lang produksjonsperiode med kun to, at på til ganske forsiktige facelifter underveis.

Populære som bruktimport

Mens de fleste bilene fra før midtlivs-faceliften til modellåret 1990 nå er pakket sammen av skrotpressene, er det nå bilene fra siste halvdel av produksjonen som er blitt ungdomsbiler. Da var modellens barnesykdommer for lengst utryddet, og ryktet om ekstrem slitestyrke gjorde bilene svært populære både som kostbare nybiler og som litt mer realistiske bruktimport-biler med to-tre år på nakken.

Nytt baklokk, nytt panser med integrert kjølergrill og bakstøtfanger med
Nytt baklokk, nytt panser med integrert kjølergrill og bakstøtfanger med

Det er grunnen til at så mange av disse bilene kom til Norge i utgangspunktet – og den meget omtalte slitestyrken er grunnen til at det fremdeles er mange å velge i på bruktmarkedet i dag, 20 år etter.

Mange foretrekker diesel, slik forholdet også var når bilene var nye og nesten nye. Men de som kan klare seg med bensinmotor har gjerne et litt roligere marked å orientere seg i – og da kan man også være heldig å finne en utgave fra den siste faceliften til en hyggelig pris.

Ny teknikk i gammelt skrog

Det har Tobias gjort, og har dermed også fått tak i en bil med den siste motorgenerasjonen. E220 hadde 16-ventilstopp og litt mer krefter enn gamle E230, samtidig som den var snillere i matfatet.

Del med Facebook-vennene dine!

De nye motorene levde videre i den etterfølgende E-klassen med internkode 210, som som kjent fikk problemer med rust i karosseriet. De siste 124-bilene regnes derfor av mange som en meget holdbar kombinasjon av gammelt karosseri og ny teknikk.

Interiøret i 124-serien var også temmelig uforandret fra første til siste årsmodell. Mønsteret i stoff-interiøret ble forandret på siste facelift - og det ble mer vanlig med doble airbager, noe som eliminerte det tradisjonelle hanskerommet. (Foto: Privat)
Interiøret i 124-serien var også temmelig uforandret fra første til siste årsmodell. Mønsteret i stoff-interiøret ble forandret på siste facelift - og det ble mer vanlig med doble airbager, noe som eliminerte det tradisjonelle hanskerommet. (Foto: Privat)

Det gjør Tobias, også. Og selv om han har god tid frem til han får førerkortet selv, kommer han nok til å eie flere biler før den tid. Dette er nemlig bare den ene av to han eier per i dag, og på sikt er drømmen en snarlik versjon som er bygget i svært begrenset antall.

Les også: Sierra - nå er dette 80-tallsikonet også blitt veteranbil

Eier: Tobias Aspen, (14)

Bosted: Trondheim

Litt om meg selv: Glad gutt som elsker å skru bil :-)

Liker best utseendet

Bilen: Mercedes-Benz E220, 1994-modell.

Hvor lenge har du eid den? I ca. 2 måneder.

Tobias drømmebil er ikke så veldig ulik de to Mercedesene han allerede har. Men en original E500 blir det nok litt tid til han får tak i, og da får denne E220en duge i mellomtiden. (Foto: Privat)
Tobias drømmebil er ikke så veldig ulik de to Mercedesene han allerede har. Men en original E500 blir det nok litt tid til han får tak i, og da får denne E220en duge i mellomtiden. (Foto: Privat)

Hva har du gjort med den? Satt på nye felger, samt en hel masse nytt innvendig.

Liker best med bilen: Utseendet.

Liker minst med bilen: Det lille som er av rust.

Drømmer om E500

Beste opplevelse med bilen: En burnout på en parkeringsplass.

Framtidsplaner for bilen: Skal selge den og kjøpe en ny.

Drømmebil: Mercedes E500 (W124).

Annet: Har enda en W124, en med 230-motor som jeg har tenkt å gjøre helt original og strøken.

Del med Facebook-vennene dine!

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Han fant veteran-Mercedes til 70 millioner på høgger´n!

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Tobias om? Bruk kommentarfeltet under!