SUNNE VALG: Ved å spise mer frukt og grønnsaker, og bruke mindre tid foran skjermen, kan du redusere godteri  og junkspising, ifølge ny forskning. (Foto: Illustrasjonsbilde / Colourbox/)
SUNNE VALG: Ved å spise mer frukt og grønnsaker, og bruke mindre tid foran skjermen, kan du redusere godteri og junkspising, ifølge ny forskning. (Foto: Illustrasjonsbilde / Colourbox/)

To små knep gjør deg sunnere

– Å foreta bare to endringer i livsstilen viser seg å ha en stor samlet effekt, mener forskere.

Bli medlem i TV 2 Sporty – vinn proff pulsklokke

Har du prøvd å leve et sunnere liv, men faller stadig tilbake til gamle uvaner? Amerikanske forskere lover at dersom du følger deres strategi, kan du gjøre store livsstilsendringer på kort tid, og holde på dem.

Forskerne trekker frem disse to, tilsynelatende innlysende, handlingene:

* Bruk mindre tid foran TV- og dataskjermer.

* Spis mer grønnsaker og frukt.

Lokket med belønning – les mer nedenfor!

LES OGSÅ: Ti meter snø og drømmeføre: Ski-Maria kastet klærne

LES OGSÅ: BMI-kalkulator: Sjekk om vekten er passe

Begynne i det små
Studien er gjort av forskere ved Feinberg School of Medicine ved Northwestern University. De tror at du minsker risikoen for tilbakefall dersom du begynner i det små.

– Å foreta bare to endringer i livsstilen viser seg å ha en stor samlet effekt, og folk blir ikke overveldet, sier professor Bonnie Spring i et presseskriv, ifølge forskning.no.

Bruker du mindre tid foran TV- og dataskjermen, kan det hende at du reduserer godteri- og junkspisingen i samme slengen.

LES OGSÅ: TV-reklame får barn til å spise mer junk

AKTIV LIVSSTIL: Deltakerne i studien ble bedt om å øke den fysiske aktiviteten. (Foto: Illustrasjonsbilde / Colourbox/)
AKTIV LIVSSTIL: Deltakerne i studien ble bedt om å øke den fysiske aktiviteten. (Foto: Illustrasjonsbilde / Colourbox/)

Fristet med penger
I første del av studien ble de 204 deltakerne, som alle var mellom 21 og 60 år gamle, delt inn i fire grupper. Alle måtte følge et treukersprogram, men hovedfokuset varierte.

De ble lokket med 175 dollar som belønning for å ha nådd delmålet etter de tre ukene. Deltakerne måtte for eksempel spise mer frukt og grønt og øke fysisk aktivitet – eller redusere fettinntak og grad av stillesittende livsstil.

LES OGSÅ: Menn kan slankes med testosteron

Da de tre ukene var over, fikk deltakerne beskjed om at de ikke trengte å følge de sunne rådene lengre. Likevel skulle de få mellom 20 til 80 dollar regelmessig i et halvt år fremover.

SUNN MAT: Deltakerne i studien fortsatte med de sunne vanene, også etter at de fikk beskjed om at de ikke trengte å følge de sunne rådene lengre. (Foto: Illustrasjonsbilde / Colourbox/)
SUNN MAT: Deltakerne i studien fortsatte med de sunne vanene, også etter at de fikk beskjed om at de ikke trengte å følge de sunne rådene lengre. (Foto: Illustrasjonsbilde / Colourbox/)

LES OGSÅ: Vi er snart like fete som amerikanerne

Holdt fast ved endringene
Resultatene viser at deltakerne fortsatte på en sunnere linje med mer spising av frukt og grønnsaker, mer aktivitet og færre kalorier fra mettet fett.

Ni av ti deltakere opplyste at de ønsket å holde fast ved endringen som de allerede hadde gjort.

Test deg selv: Sjekk om kroppen din er ung!

– Det var noe ved å øke inntaket av frukt og grønnsaker som fikk dem til å føle at endringene var håndterbare. Det økte virkelig selvtilliten deres, sier professor Springer.

Nå gjenstår det å se om deltakerne fortsetter med den sunne livsstilen også etter at pengene har sluttet å tikke inn på kontoen deres ...

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!