Det finnes mange glemte cabriolet godbiter i Norge   her er noen av dem.  (Foto: Illustrasjon: Broom.no)
Det finnes mange glemte cabriolet godbiter i Norge her er noen av dem. (Foto: Illustrasjon: Broom.no)

Dette er cabrioletene du har glemt...

... og som naboen neppe får maken til.

Vi nordmenn er litt rare. Vi venter med å legge på vinterhjulene til den dagen det snør, og når sommeren pluteselig kommer innom på sin årlige snarvisitt - en dag eller tre - går vi mann av huse for å kjøpe cabriolet og båt. Slik er det bare.

Vi liker også å tro at vi er individualister, og tar egne valg. Det er vel ikke til å komme helt i fra at det ikke er akkurat slik heller. Vi velger ofte det samme som naboen, venner eller folk vi omgås.

Også når det gjelder cabrioleter. Mazda MX-5, Mercedes SLK og BMW 3-serie er biler som ofte nevnes når man snakker om de takløse variantene.

Del med Facebook-vennene dine

I denne bruktbilrunden tenkte vi at vi skulle gi deg fire cabrioleter du ikke en gang vurderer. Litt sært? Javisst - men kanskje det dukker opp en glemt eller ukjent godbit du kunne tenke deg?

Uansett; vi i Broom er for et større mangfold på veiene, og her er våre biltips for en strandtur en varm, solfylt og god sommerdag. Vi håper det blir mange av de i år!

Les også: Cabriolet-salget stuper


2003, Ford StreetKa Kr 94.000

Ford-Street-Ka02. (Foto: Faksimile fra finn.no)
Ford-Street-Ka02. (Foto: Faksimile fra finn.no)

Se hele annonsen her:

Til tross for mye presse og stor oppstandelse når Fords SportKa og Ford StreetKa ble introdusert, tok ikke salget helt av. Ikke en gang en lettkledd Kylie Minogue i alle mulige positurer over, under og rundt bilen hjalp nevneverdig.

På den annen side - dette er et glemt sukkertøy. Til tros for et kraftig redesign så skjuler det seg i bunn og grunn en ganske alminnelig Ford Ka under "skallet". Bilene har nå falt såpass i pris at de begynner å bli skikkelig hyggelige på bruktmarkedet. Den lilla bilen i annonsen over - som ikke har så rent lite Bobbysocks over seg - er langt i fra den billigste som er tilsalgs i Norge.

Se etter tegn til vannlekkasjer inn i kupeen og forbred deg på tidenes minste bagasjerom om du skal kjøpe deg en.

Får 40-års krise - trenger cabriolet:


2007, Pontiac Solstice, Kr 310 000

Pontiac
Pontiac

Se hele annonsen her:

Med en liten dose vrangvilje og et snev av dysleksi så er det ikke noe problem å få dette til å bli en Pontiac Solstikk - ikke noe dumt navn på en cabriolet det?

Solstice-en er den desidert dyreste, nyeste og sprekeste bilen i dagens bruktbilrunde. Drøye 260 hestekrefter hører liksom med i en amerikansk bil, men at de kommer fra en firesylindret motor på 2 liter rimer ikke helt for de av oss som er så gamle at vi forbinder amerikanske GM-biler med volumiøse V8-ere.

Pontiac er jo ellers et merke som ikke er blant oss lengre, men som vi minnes i dyp respekt. Bare det er jo grunn god nok til å kjøpe denne.

Så får man heller la være å tenke på at Opel GT og Daewoo G2X er samme bil.

Pontiac forsvant ut i solnedgangen:


1997, Fiat Punto. Kr. 25 000

Fiat-Punto (Foto: Fasimile fra finn.no)
Fiat-Punto (Foto: Fasimile fra finn.no)

For å se hele annonsen, klikk her:

Fiat Punto av denne generasjonen er slett ikke noen dum bil - og langt bedre enn sitt noe tvilsomme rykte. Cabrioletutgaven er det selveste Bertone som står bak både - design og produksjon.

Jeg må vel innrømme at den lukkede modellen er mer harmonisk i linjene - men denne henter mye av det tapte inn igjen på sjarm. Prisen er heller ikke egnet til å skremme noen. Billigere cabriolet bør man rett og slett ikke kjøpe om man skal ha en bil som går.

Denne lille Fiaten kan nok på mange måte være et bedre kjøp enn for eksempel Ford Escort og VW Golf som du også får til samme pris.

Om jeg ikke husker helt feil så var Fiat Punto den billigste åpne bilen man kunne få kjøpt da den var ny hvis du valgte den med 1,2-liters motor. Man fikk den også med 1,6-liter som naturlig nok var en del kvikkere.

Fiat Coupe: Tøff sportsbil til under 50 000 kroner


1985, Panther Kallista. Kr 150 000.

Panther (Foto: Faksimile fra finn.no)
Panther (Foto: Faksimile fra finn.no)

For å se hele annonsen, klikk her:

Lillehammer forbindes ofte med kuldegrader, mye snø og birkebeinere, men jammen finnes det ikke en svært uvanlig Panther Kallista der også! I alle fall inntil eieren får solgt den.

Panther Car Company er ikke blant de mest kjente bilprodusentene, og dette er nok en bil som ikke så mange kjenner til. Under det litt gammelmodige aluminiumskarosseriet finnes teknikk fra Ford. Motorene var enten 1,6-liter rekkefirer eller V6-ere på 2,8- eller 2,9 liter.

Denne bilen har en 2,8-liter med injection, samme motor som finnes i blant annet Granada og Capri. Det gjør at den lette bilen har ganske greie prestasjoner. 0-100 km/t går unna på ca 8 sekunder.

Kallista ble produsert mellom 1982 og 1990, da Ssangyong tok over. Sistnevnte produserte kun 78 stk. Kallista. Uten tvil en klassiker dette - og naboen får neppe maken ...

Guide: Dette må du vite før du kjøper cabriolet