Hyundai i20: Her får konkurrentene noe å bryne seg på
Går rett i strupen på de etablerte småbilene.
Våren for 20 år siden kom den til Norge - bilen som ingen hadde hørt om med det rare navnet. Vi snakker om Hyundai.
Siden har ting gått fort for den koreanske bilfabrikken. Nye modeller som er både fine og gode har kommet på løpende bånd. Hyundai har etter hvert lyktes med å bli verdens 5. største bilfabrikk – og har ambisjoner om topp 3.
Facelift
En av bilene som skal hjelpe Hyundai på veien mot "pallen" er den nye i20. Dette er modellen som startet sitt liv som Hyundai Getz, men som i 2009 ble til i20. Nå er det altså tid for en oppgradering.
De mest synlige endringene på den nye utgaven er fronten. Den har nå fått den samme grillen som alle de nye Hyundai-modellene har. Bilen fås også med moteriktige LED kjørelys.
Nye fangertrekk gjør at har i20 strukket seg ca. 5,5 cm i lengden og den måler nå 399 cm. De andre målene er ikke endret fra utgående modell.
Les vår test av Hyundai ix20 her:
Økt kvalitets følelse
Interiøret har også blitt oppgradert. Det ser både moderne og brukervennlig ut.
Hyundai er nå på høyden med de fleste i dette segmentet. Det gjelder også kjøreegenskaper og komfort.
I tillegg er modellene raust utstyrt, og enda mer kan skaffes om man åpner lommeboka. Blant annet automatgir.
Hyundai Terracan: Hvorfor er den så rimelig?
Nye motorer
Allikevel er det under panseret vi finner de største nyhetene i form av nye / oppgraderte motorer. Det finnes to diesel- og to bensinvarianter.
Den mest drivstoffgjerrige er en helt nyutviklet tresylindrede dieselmotoren på 1,1 liter og 75 hk. Den har et CO2-utslipp på bare 84 g/km hvilket er svært lavt – og helt på nivå med flere av hybridbilene.
Den vil også bli tilgjengelig med en 1,4-liters firesylindret diesel på 90 hk
1400 biler i året
Her hjemme vil nok bensinmotoren på 1,2 liter 85 hk bli bestselgeren. Den har et CO2-utslipp på 109 g/km med Hyundais "Blue Drive" lavutslippspakke.
I tillegg finnes det en 1,4-liters bensinmotor på 100 hk. Nye Hyundai i20 kommer i løpet av sommeren.
1400 biler årlig er salgsmålet for den norske importøren. Konkurransen i dette segmentet er tøff med sterke konurrenter som VW Polo, Ford Fiesta, Toyota Yaris og Kia Rio – for å nevne noen.
Les også: Hyundai Veloster: Hverdagshelt i treningstøy