BMW X5: Dette kan bli den nye SUV-kongen

Snart kommer 4x4-favoritten i ny drakt.

Dette er en av SUV ene det knyttes mest spennning til   og trolig får vi se den uten kamuflasje tidlig i 2013.  (Foto: Scoopy)
Dette er en av SUV ene det knyttes mest spennning til og trolig får vi se den uten kamuflasje tidlig i 2013. (Foto: Scoopy)

BMW X5 er et modellnavn som klinger godt i de flestes ører. Den tok verden med storm på slutten av 90-tallet med et barskt utseende, gode kjøreegenskaper og firehjulsdrift. Det ble en skikkelig salgssuksess.

Den første generasjonen er imidlertid også bilen som har en tvilsom turbo, labre offroad-egenskaper, lite bagasjerom og en girkasse som plutselig tar kvelden så altfor tidlig.

Mye av driftssikkerheten ble rettet på ved faceliften som kom i 2004 – men skikkelig dreis på det ble det først med andre generasjon. Men også den begynner å trekke på årene – derfor er det ikke overraskende at neste i rekken begynner å nærme seg med stormskritt.

Del med dine Facebook-venner

LES OGSÅ: Test: BMW X5 3.0D: Like bra som vi skal ha det til? Definitivt ja!

Må bli bedre i terrenget

Andre generasjon kom i 2007 og har vesentlig større plass både til folk og bagasje, og dessuten mulighet for en ekstra seterad i bagasjerommet. slik at den kan frakte syv personer.

Det var viktige forbedringer. Men etter hvert det har det skjedd mye med konkurrentene i markedet. Blant annet har det kommet både ny VW Touareg og Mercedes-Benz ML.

De to sistnevnte har i tillegg til mer effektive motorer, også suverene terrengkjøringsegenskaper, med mulighet til å heve og senke karosseriet, og bruke lavgir.

Skal BMW henge med, bør det nok også bli litt mer trøkk i X5 utenfor allfarvei også.

BMW lager SUV-er som er i en egen klasse når det gjelder kjøring på vanlig vei - men sliter når du kommer ut i terrenget. Her regjerer foreløpig Range Rover, Mercedes-Benz ML og VW Touareg. (Foto: Scoopy)
BMW lager SUV-er som er i en egen klasse når det gjelder kjøring på vanlig vei - men sliter når du kommer ut i terrenget. Her regjerer foreløpig Range Rover, Mercedes-Benz ML og VW Touareg. (Foto: Scoopy)

Brukt BMW X5: Denne har tapt seg en million kroner

Blir vesentlig større

Foreløpig er det ikke så mye informasjon som har lekket ut om den nye modellen. Men det er i alle fall åpenbart at den vokser i størrelse. Trolig for å markere avstanden til lillebror X3 – som i siste versjon nærmer seg X5 i størrelse.

Det er også ventet at nye X5 blir tilgjengelig med en hybridmotor – i tråd med utviklingen i markedet. For øvrig blir det naturligvis en rekke sterkere bensin- og dieselmotorer – bilen på bildene har en V8-bensin under panseret.

Akkurat når bilen blir sluppet ut til forhandlerne vet vi ikke – men trolig vil den lanseres en gang i 2013.

Foreløpig er kamuflasjen såpass omfattende at det er vanskelig å se hvordan designet blir – men mye tyder på at fronten blir mer spiss – ala den nye 3-serien.

LES OGSÅ: Sjekk ut Dags BMW X5 Hartge!

Rett fra siden går det an å se at fronten stuper litt mer enn på dagens X5 - og sånn sett blir litt mer i tråd med den nye 3-serien.  (Foto: Scoopy)
Rett fra siden går det an å se at fronten stuper litt mer enn på dagens X5 - og sånn sett blir litt mer i tråd med den nye 3-serien. (Foto: Scoopy)

0–100 km/t på 5,4 sekunder

Det ryktes også at bilen vil få den samme dieselråtassen som står i M550xd. Det betyr i tilfelle trippel turbo, 381 hk og en 0–100 km/t-tid på rundt 5,4 sekunder.

Under kan du se en spionvideo som skal være tatt i forbindelse med at en X5 testet på snø og is – utstyrt med nettopp denne motoren.

Klikk på videovinduet for å se klippet:

http://www.youtube.com/watch?v=bKZNuCcWGEA

LES OGSÅ: BMW X5 10 år – her er jubileumsmodellen