Legenden VW Golf GTI hører med når ny Golf lanseres og entusiastene blir ikke skuffet denne gangen heller.  (Foto: Scoopy)
Legenden VW Golf GTI hører med når ny Golf lanseres og entusiastene blir ikke skuffet denne gangen heller. (Foto: Scoopy)

VW Golf VII GTI: Her skjuler det seg mye moro og kjøreglede

Tøffing-versjonen av Norges mest solgte bil gjennomgår de siste testene.

VW Golf utgjør på mange måter kjernen i VW modellprogram og det er en modell som i stor grad viderefører arven fra den gamle VW Bobla. Ikke bare er den Norges mest solgte bil, men den selger også veldig godt på verdensbasis.

Dette er derfor en svært viktig modell for folkebil-leverandøren Volkswagen og en bil hvor de ”safer” og ikke tar de helt store sjansene når etterfølgeren kommer på slutten av året i år. Det er noe med å "never change a winning team”.

Les også: Norges mest solgte bil blir helt ny:

Mer moro

Men litt moro skal man ha. Det her den etter hvert nesten ikoniske morobil-modellen VW Golf GTI sørget for nå i godt over 30 år. Entusiastene har ingen grunn til å frykte når syvende generasjon kommer heller.

GTI er med og de første bildene av det som er den helt nye Golf GTI ser du her – selv om bilen er godt kamuflert Så skal det skjule seg godsaker under kamuflasjen. Etter alt å dømme er bilen også på det nærmeste produksjonsklar.

Del med Facebook-vennene dine

Lengre og bredere

Nye VW Golf skal bli lengre, bredere og lavere.  (Foto: Scoopy)
Nye VW Golf skal bli lengre, bredere og lavere. (Foto: Scoopy)

Bilen vil bli både lengre og bredere enn forgjengeren og designerne har etterstrebet å gi bilen et lavt og litt aggressivt uttrykk, da VW ikke ønsker å gi bilen formspråk som gir flerbruksbil-assosiasjoner.

Alt om Golf GTI finner du her:

Som vanlig vil VW gi den nye Golfen et utall av kombinasjonsmuligheter i form av motor og giralternativer og karosserivarianter.

Tre og fem dørs modeller er selvfølgelige, det samme er stasjonsvogn og den litt høyreiste Plus-varianten. Det snakkes også om at en cabriolet-utgave allerede også, men sistnevnte må vi nok vente litt på.

Også hybrid

VW-Golf-7-GTI-bakfra (Foto: Scoopy)
VW-Golf-7-GTI-bakfra (Foto: Scoopy)

Les også: Slik er den nye VW Golf under skallet:


Bensinmotorene vi bestå av firesylindre maskiner fra 1,2-liter og opp til 2-liter. På dieselfronten kan det ventes tre og firesylindrede alternativer på opptil 200 hk, om vi skal tro ryktene. Hybridutgaver vil også komme – kombinasjonen her blir bensin / strøm. Firehjulstrekk-tradisjonene vil de så klart også videreføre.

Samme motor som dagens GTI?

Motoriseringen i den nye GTI er foreløpig ukjent, men vi gjetter på at vi vil finne EA888 motoren fra dagens GTI under panseret. Altså en 2-liter bensin på drøyt 200 hk.

Girkassene blir enten 6-trinns manuell eller DSG, og om vi ikke tar mye feil så kan du velge mellom begge disse i den nye GTI også.

VW Cross Coupe: Denne har mange falt for:

.