Volvo V40: Nå er produksjonen i gang
Kommer i september – og startprisen er gunstig.
Denne uken startet produksjonen av helt nye Volvo V40, ved Volvo-fabrikken i Belgia. Dermed har startskuddet for en av Volvos viktigste biler noensinne gått.
V40 er bilen som skal hente nye kunder til merket – og samtidig sørge for at det totale Volvo-salget skal øke kraftig.
Med denne bilen går Volvo endelig inn i Golf-klassen, et av de største bil-segmentene. Målsettingen er klar: V40 skal matche og konkurrere direkte mot premiumbilene i klassen, blant dem Audi A3, BMW 1-serie og Mercedes A-klasse.
Fokus på firmabil-kunder
I tråd med dagens modellutvalg fra Volvo, byr V40 på et mer spenstig design enn det Volvo har tradisjon for – og sikkerheten er naturligvis høyt prioritert. I tillegg lover svenskene gode kjøreegenskaper og svært nøysomme motorer.
Den engelske Volvo-sjefen Selwyn Cooper sier til bransje-nettstedet autonews.com at V40 har blitt utviklet med fokus på det firmabilkundene legger vekt på.
LES OGSÅ: Volvo skal kapre kunder fra BMW og Audi
Starter under 250.000,-
I dette segmentet har vi en tid sett en klar dreining mot at bilprisene ikke lenger er eneste kriterium. Nå settes det også grenser for Co2-utslippet. Og her håper Volvo å kunne kapre kunder som ønsker – og er villige til å betale for – en viss premium-faktor.
I fjor solgte Volvo 449.255 biler. Målesetningen er å øke dette til 800.000 innen utgangen av dette tiåret – og da blir V40 en uhyre viktig modell. De neste fem årene skal Volvo investere ikke mindre enn 11 milliarder dollar i produktutvikling.
Innstegsmodellen, som får D2-motoren under panseret, får en startpris på 249.900 kroner. Da får du en 1.6-liters dieselmotor med 116 hestekrefter. Denne har et CO2-utslipp på bare 94 g/km – og et forbruk på 0,36 l/m. Det øker til 0,38 på de to høyeste utstyrsnivåene, grunnet bredere dekk.
LES OGSÅ: Golf overlater ikke tronen uten kamp – her er neste generasjon
Seks motorer
Totalt er det seks motorer i V40-modellen – her er valgmulighetene dine, og prisene.
Diesel:
D4: 358.900 kroner: R5 2.0 liter 177 hk / 400 Nm
D3: 314.900 kroner: R5 2,0 liter 150 hk / 400 Nm
D2: 249.900 kroner: R4 1,6 liter 115 hk / 270 Nm (+15 Nm overboost)
Bensin:
T5: Pris ikke klar: R5 2,5 liter 254 hk / 360 Nm (+ 40 Nm overboost)
T4: 340.900 kroner: R4 1,6 liter 180 hk / 240 Nm (+30 Nm overboost)
T3: 299.900 kroner: R4 1,6 liter 150 hk / 240 Nm
LES OGSÅ: Volvo V40: Ny Golf-konkurrent byr på en verdensnyhet