En av fem nøyer seg med å bare se på bilen før de kjøper   og dropper prøvekjøringen. Det synes ikke Brooms bilekspert er særlig smart.  (Foto: Scanpix)
En av fem nøyer seg med å bare se på bilen før de kjøper og dropper prøvekjøringen. Det synes ikke Brooms bilekspert er særlig smart. (Foto: Scanpix)

- Hvor mange år kan man ha problemfritt bilhold?

Nei - nybil behøver ikke være det eneste riktige.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hallo vi er en familie på fire som skal ha ny bil snart og der står valget mellom å kjøpe helt nytt eller finne en pen bruktbil som er kanskje to-tre år gammel og ikke har gått veldig langt. Dette med garanti er det som gjør valget litt vanskelig. Det virker som en stor trygghet for bilholdet å kjøpe en bil som har hele fem års garanti i forhold til en bruktbil som kanskje har fint lite med garanti igjen.

Men hvis vi kjøper helt ny bil, hvor mange år ut over garantien tror du man kan regne med å ha problemfritt bilhold uten mye kostnader? Vi kjører ca 15.000 kilometer i året og er ikke så opptatt av at vi må ha siste skrik på bilfronten hele tiden så beholder den gjerne mange år hvis det er det økonomisk mest fordelaktige.

Del med Facebook-vennene dine

Benny svarer:

Hei på dere!

Ikke helt lett å gi noe klinkede klart svar på dette. Er dere etter et mest problemfritt bilhold, velger dere en splitter ny bil av et godt merke, med fem års garanti. Da er dere rimelig safe på den biten.

Men så var det dette med økonomien da. Alle vet at det å kjøpe nybil er et ganske gedigent tapsprosjekt og de første årene er definitivt verst. Ofte ligger avskrivningen på rundt 25 % allerede det første året. Mens det de to neste er rundt 20 % (litt avhengig av bilmodell og type, så klart)

Jeg tenker derfor at kanskje et lite kompromiss her kanskje kan være en bra løsning for dere. Det er jo ikke slik at en bruktbil må være 3 - 4 år gammel og uten gjenværende garant før man kjøper den.

Jeg vil foreslå en ett år gammel bil - som da har fire år igjen av nybilgarantien. Velger dere riktig og smart med tanke på bilmerke, utstyrsnivå etc. så kan dere faktisk få både i pose og sekk.

Den verste avskrivningen er tatt og det er forsatt stor trygghet igjen i forhold til nybilgaranti og reklamasjonsrett. Syr unna bruktimporterte biler hvis nybilgaranti er viktig. Det er nemlig garantibestemmelsene i det landet bilen ble førstegangsregistrert som gjelder og det er bare Norge som har fem års garanti.

Les også: Familiebilen taper seg en tusenlapp - hver uke

Det kan også være lurt å velge en modell som har vært på markedet i noen år, slik at barnesykdommer og annet snusk er plukket bort. Du sier jo selv et det nyeste og hippeste ikke nødvendigvis er så viktig.

Det kan også være smart å bruke litt tid på forbrukerundersøkelser som Autoindeks etc. for å se hva forskjellige bileiere er fornøyd og ikke minst misfornøyd med.

Det å følge bilen godt opp i forhold til servicer etc og så satse på et litt langsiktig bilhold, er veldig ofte bedre totaløkonomi enn å bytte bil hvert andre eller tredje år. Man må selvfølgelig regne med å skifte litt slitedeler som bremser, støtdempere og annet underveis, men man kan koste på en bil ganske mye før beløpet i det hele tatt nærmer seg avskrivingen på en ny bil.

Lykke til med valget!

LES OGSÅ: Slik kutter du bilkostnadene

Del med Facebook-vennene dine

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Disse familiene er mest fornøyde med bilen sin

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: