Ny miljøvennlig Super Porsche med tre motorer testes ut i disse dager.
Ny miljøvennlig Super Porsche med tre motorer testes ut i disse dager.

918: Super-Porschen får tre motorer!

770 hestekrefter gjør dette til en helt sinnssvak bil.

Ryktene om denne litt atypiske Porschen har versert en stund og nå er det bekreftet: Super-Porschen skal i produksjon. Ikke nok med det. De første pre-produksjonsbilene testes i disse dager på Porsches testbaner.

Bilene er "kamuflert" i samme drakt som sine historiske 917-racerbilsøsken.

Testsjåførene har trolig morsomme dager på jobben, for dette er en ekstrem bil.

Effekten fra de tre motorene er på vanvittige 770 hk den gjør 0–100 km/t på bare 3,3 sekunder – mens toppfarten er på svimlende 325 km/t. Tall som nok får selv garvede Porsche-testere til å trekke på smilebåndet!

Porsche-testerene har morsomme dager på jobben nå.
Porsche-testerene har morsomme dager på jobben nå.

Del med dine Facebook-venner

Vi har testet Porsche Panamera – med dieselmotoren. Se hva vi synes her

To elmotorer

Men for all del – her er det mye alvor også. Dette er et prestisjeprosjekt for den tyske sportsbilprodusenten. De har jo leflet litt med hybridbiler allerede med Panamera og Cayenne. Da i litt snillere versjoner enn denne.

Nå drar de den lengre. Mye lengre. For 918 er som du kanskje allerede har skjønt også en hybrid. Det er også en bil som sladrer mye om hva vi vil komme til å se i framtiden.

Porsche 918 har som nevnt innledningsvis hele tre motorer.

En kraftplugg av en midtstilt V8-er på 570 hk og to elektriske motorer. En som driver forhjulene og en som sitter integrert i selve drivlinjen og gir kraft til bakhjulene.

Samlet effekt er på hele 770 hk. Den har også plug-in teknologi slik at den kan "lades" hjemme i garasjen.

LES OGSÅ: Endelig får klassikeren en oppfølger

Prius blir forlegen

Det gjør at du kan kjøre 25 km på ren eldrift og da begynner det å ligne noe! Da har bilen en toppfart på 150 km/t. Ikke styggfort det, men mer enn fort nok til at lappen ryker her hjemme i alle fall ...

Når vi snakker supersportsbiler av dette kalibret snakken man normalt om drivstofforbruk i mangeliters-klassen. Men ikke i denne bilen.

Den nøyer seg med bare 0,3 l/min og CO-utslippet er så lavt at selv en Toyota Pruis rødmer av skam. 70 g/km er det hyggelige tallet her.

Et av de viktigste elementene i å spare drivstoff er å spare vekt. I 918 er lett.
Et av de viktigste elementene i å spare drivstoff er å spare vekt. I 918 er lett.

SE VIDEO: Porsche 911 GT2: Her tar Tommy helt av på Broom-banen

Dyyyr

Lav vekt blir viktigere og viktigere i kampen for å spare edle drivstoffdråper. Heller ikke her skuffer 918.

Den har et avansert Monocoque-konstruksjon og deler av karosseriet er laget i karbonfiberforsterket plast (CFRP), alt for å holde vekten ned og karosseristivheten oppe.

Bilen settes i produksjon neste høst men blir 2014-modeller. Prisen er det minst morsomme å snakke om på 918. Vi snakker nok rundt fem millioner kroner, med mindre myndighetene finner ut at de vil "premiere" lavutslippsbiler ytterligere ved å senke avgiftene.

Det er jo ikke lett å tro på julenissen i mai – men det er i det minste lov å håpe ...

LES OGSÅ: Porsche Cayenne Turbo: Denne har hatt et verditap på rundt 1,5 millioner kroner