Audi A3 ble raskt en populær småbil da den kom i 1996, takket være både snertne kjøreegenskaper, motorer med tildels hyggelig skyv og en liten dæsj status. Jon Inges bil er tatt noen hakk videre. (Foto: Privat)
Audi A3 ble raskt en populær småbil da den kom i 1996, takket være både snertne kjøreegenskaper, motorer med tildels hyggelig skyv og en liten dæsj status. Jon Inges bil er tatt noen hakk videre. (Foto: Privat)

Audi A3: Denne bilen kan du speile deg i!

Jon-Inge vet å ta vare på Audien sin.

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Audi klatret den lange veien fra å være en forholdsvis billig bil til å bli et statusmerke på svært kort tid, og fikk også raskt en solid tilhengerskare av yngre bilentusiaster. Og det er en slik som er eier av bilen på bildene i denne saken.

A3-modellen som det her er snakk om markerer på en måte punktet i historien hvor Audis toppledelse følte seg fornøyde med image-revolusjonen, og igjen begynte å utvide modellutvalget. Det skjedde i 1996, da første generasjon A3 – lik denne bilen – kom på markedet.

Les også: Rogers Audi 50 er minst like fin som da den var ny

Status først - så bredde

Audi hadde på 60-tallet opprinnelig vært beskjeftiget med å produsere temmelig kompakte biler. Selv da 100-modellen kom i 1969 var det god plass man var ute etter, i større grad enn status. Men så la man seg altså veldig i selen med hensyn til ny teknologi – og helt klart også en vellykket PR-strategi – og ved hjelp av femsylindrede motorer og Quattro-systemet bygget man seg opp utover 70- og 80-tallet.

Blank til enhver tid - slik kan denne bilens liv oppsummeres med få ord. (Foto: Privat)
Blank til enhver tid - slik kan denne bilens liv oppsummeres med få ord. (Foto: Privat)

I den prosessen fokuserte man på de største og dyreste modellene. Siste rest av småbil-satsing forsvant med Audi 50, som gikk i graven etter noen få års haltende produksjon på 70-tallet. Da så ikke verdens bilkjøpere noe poeng i en VW Polo med andre emblemer, mer utstyr og høyere pris.

Nytt utgangspunkt

Men i 1996 var det forandret – og det var altså også Audis utgangspunkt: Som etablert kvalitetsmerke med statusen til BMW og Mercedes innen rekkevidde, kunne man på en mer overbevisende måte henvende seg til kjøperne av mindre biler, og friste med en smak av en finere verden – om enn i liten skala.

Her lå selvsagt et stort marked, som var interessant å se på når modellspekteret var velutviklet og suksessen et faktum i den andre delen av skalaen. Med god tilgang til småbilplattformer og passende teknikk fra annet hold i VW-konsernet lå det an til hyggelig økonomi i A3-prosjektet også.

Del med Facebook-vennene dine!

Og bilen slo an. A3 ble satt opp til å bli en velkjørende bil, og med 1,6- og 1,8-liters bensinmotorer og 1,9-liters diesel i flere forskjellige versjoner fra den større A4-modellen ble bilen ganske kjapp også.

Friske fraspark - for den som hadde råd

I hvertfall dersom man valgte de mest hårete alternativene, som på vanlig Audi-vis da het S3 i stedet for A3. Da kostet det imidlertid også skjorta og litt til – også det på vanlig Audi-vis, og det morsomste alternativet for folk flest ble en av 1,8-liters turbomotorene på enten 150 eller 180 hestekrefter.

Les også: Nå kommer A3 som sedan - og den kan bli lekker!

Eier: Jon-Inge Lid, (21)

Bosted: Hjartdal, Telemark

Gule lykter gjør at bilen skiller seg ut i mengden, men eieren er ikke helt sikker på om han liker dem likevel. (Foto: Privat)
Gule lykter gjør at bilen skiller seg ut i mengden, men eieren er ikke helt sikker på om han liker dem likevel. (Foto: Privat)

Litt om meg selv: Fast ansatt som tømrer. Deltid/hobby: Bilpleie. Heltid: Bil-, motor- og lyd-entusiast!

Bilen: Audi A3 1,8 T Ambition, 1999-modell.

Hvor lenge har du eid den? Ca 4 måneder.

Hva har du gjort med den? Nesten komplett BSR stage 2, mangler bare cat-back som kommer i posten om få dager! Gul film på frontlyktene, noe jeg angrer litt på, men samtidig har jeg litt sansen for det, da bilen blir litt "annerledes".

Kult med sennepsgult

MANGE timer med polering og vask, både innvendig og utvendig! Da jeg fikk bilen hadde skinnsetene en mørk oransje farge, men etter timevis med skinnrens og conditioner, kom de tøffe sennepsgule sportssetene til sin rett! Mange er litt skeptiske til interiør-fargen, men personlig synes jeg den er herlig! I alle fall så lenge det holdes rent.

Av andre ting så er det ettermontert S3 replika frontfanger og justerbare coilovers både fremme og bak, men sjelden jeg har den så lavt i og med at veiene der jeg bor er av typen grus og dreper Audi-plast og foringer uten å nøle!

Litt steinsprut er det på bilen, og Jon-Inge vurderer hellakkering. Med bra stell er det likevel fullt mulig å speile seg i karosseriet. (Foto: Privat)
Litt steinsprut er det på bilen, og Jon-Inge vurderer hellakkering. Med bra stell er det likevel fullt mulig å speile seg i karosseriet. (Foto: Privat)

Liker best med bilen: Det er en relativt liten bil, men samtidig har den større bagasjeplass en jeg har sett på noe av tilsvarende klasse. Motoren er jo selvfølgelig et stort pluss, VAG sin turbomatede 1,8 liters 20-ventiler har en egen sjarm, og fungerer utmerket i en såpass liten og lett bil.

Med åpent luftfilter og ettermarkeds-resirkventil er det ikke noe å si på lyden og kjøreopplevelsen! Takluke er også sinnssykt digg!

Les også: Chevrolet setter hk-rekord - og det helt uten tak!

- Nytter ikke å sminke en gris

Liker minst med bilen: Vakuumsystemet til sentrallåsen! Blir bare krøll med tiden, og relativt dyrt å fikse, for å få låst opp tre dører. Ellers er det litt steinsprut her og der som jeg skulle fått bort.

Beste opplevelse med bilen: Foreløpig må det være første gang jeg kjørte den i mitt eie, på vei ifra Askim til Hjartdal, midt i Telemark, bilen var DIGG å kjøre i forhold til tidligere skraphauger jeg har eid (Toyota corolla stv BMW 320 e36).

Framtidsplaner for bilen: Mulig nye lykter, bygge om bremser til noe litt kraftigere. Sikler på ny downpipe til å komplettere nåværende oppsett. Singleframe front (lik nye Audier). GROMT "oem" anlegg! Fikse steinsprut/sinkslipp (hellakkere??)

Drømmebil: Selvfølgelig Audi S3 for tiden, men hadde ikke vært feil med en BMW M3 e36!

Med denne bilen er det blitt gøy å bruke bøtte og svamp. Han prøvde på den gamle BMWen han hadde før også, men karakteriserer det som forsøk på å sminke en gris... (Foto: Privat)
Med denne bilen er det blitt gøy å bruke bøtte og svamp. Han prøvde på den gamle BMWen han hadde før også, men karakteriserer det som forsøk på å sminke en gris... (Foto: Privat)

Annet: Har blitt helt gal etter å ha bilen polert og nyvasket til enhver tid. Dette startet vel så vidt da jeg hadde BMWen, men det nyttet ikke å sminke en gris...

I løpet av de påfølgende månedene etter Audi-kjøpet hadde jeg fylt opp et skap med forskjellige produkter, og gått til innkjøp av en allright "DA-maskin” (til og med begynt og ta på meg småjobber på hobbybasis, da jeg fant ut at jeg digger å pleie bil, når jeg endelig hadde en EGEN bil som var shiny og fin!

Del med Facebook-vennene dine!

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: "Detailing" - bilvask av den helt ekstreme sorten

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Jon-Inge om? Bruk kommentarfeltet under!