Alfa Romeo 156 var både lekker og langt mer moderne enn gamle 155 da den kom i 1997. Plutselig solgte merket brukbart   og det gjør at det nå finnes mange biler å velge i for entusiastene. (Foto: Privat)
Alfa Romeo 156 var både lekker og langt mer moderne enn gamle 155 da den kom i 1997. Plutselig solgte merket brukbart og det gjør at det nå finnes mange biler å velge i for entusiastene. (Foto: Privat)

Bilen min Alfa Romeo 156: Skiller seg ut blant rånerne i Bø

Og det blir ikke den siste italieneren, lover en fornøyd eier.

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Fortjent eller ufortjent; italienske biler fikk et noe frynsete kvalitetsrykte i løpet av 70-tallet som de har slitt helt frem til nå med å bli kvitt. Samtidig er det få som vil være uenig i at bilene fra støvellandet også har personlighet og utstråling som kan sette mange andre i forlegenhet.

Det blir en prioriteringssak, med andre ord. Og eieren vi her skal møte setter den skarpe karakteren hos sin Alfa Romeo 156 svært høyt.

Vanligere enn Fiat

Mens Fiat hadde bra grep om det norske bilmarkedet for en solid mannsalder siden, har litt mer påkostede og sportslige Alfa Romeo vært mer i bakgrunnen. Men de siste årene har forholdet snudd seg, ironisk nok, siden det stort sett har skjedd etter at Fiat overtok kontrollen over Alfa Romeo.

Med unntak av noen Fiat 500 går det i dag mange Alfaer på hver Fiat man møter i trafikken.

Les også: 156 Sportwagon - MINDRE bagasjeplass enn sedanen!

Bilen vi her ser var den som for alvor åpnet døren i den kompakte familiebilklassen – dog etter at 164-modellen hadde hatt en viss suksess litt høyere opp på statusskalaen på 80-tallet.

Alltid en modell som passet

Alfa Romeo 156 var svært moderne i linjeføringen da den kom i 1997, sammenlignet med den langt mer lineære forgjengeren 155. Fine kjøreegenskaper og hissig markedsføring gjorde at den raskt fikk bra fotfeste, og da stasjonsvognen kom like etter var suksessen et faktum.

Myke, minimalistiske linjer uten forstyrrende elementer preget Alfa Romeo 156 bakfra. Man hadde nok is i magen til å skyve skiltet ned i fangeren, og designe baklys som ikke nødvendigvis måtte være
Myke, minimalistiske linjer uten forstyrrende elementer preget Alfa Romeo 156 bakfra. Man hadde nok is i magen til å skyve skiltet ned i fangeren, og designe baklys som ikke nødvendigvis måtte være

Viktig i vår del av verden var også at bilene kunne leveres i mange versjoner, fra avgiftsbesparende 1,6 liters bensin på 120 hester helt opp til en 3,2 liters V6. Diesel var også på plass, og det samme var både halv- og helautomatiske girkasser. Det fantes langt på vei en 156 for de flestes smak og lommebøker.

Del med Facebook-vennene dine!

Riktignok var det fortsatt en bil som appellerte mer til hjertet enn mange andre, men uvanlig mange nordmenn lot seg overbevise om at det ikke nødvendigvis trengte å være noen ulempe.

Fremdeles ujevn kvalitet

Hvorvidt de fremdeles var overbevist etter noen år kan virke noe usikkert når man leser kvalitetsundersøkelser, men bilene er nå i ferd med å komme over i de virkelige entusiastenes eie.

Entusiaster som kjenner svakhetene godt nok til å kunne forebygge dem, og som vet å nyte det når den iltre, italienske sjelen våkner og gjør dagen bak rattet litt lysere.

Les også: Det er med pene biler som med pene damer...

Eier: Petter Einan, (18 gode)

Bosted: Bø i Telemark

Litt om meg selv: Blitt mer og mer interessert i bil og motorsykkel de siste årene. Kjører nå italiener i Telemarks rånested nr 2. Uvanlig.

Liker at folk snur seg

Bilen: Alfa Romeo 156, 2000-modell, 1,8 liter med 144 lekre hester.

Hvor lenge har du eid den? Litt under 3 måneder.

Hva har du gjort med den? Stilt setet, skiftet stereo, lagt alt av kabler til anlegg og kjøpt kromlister til grillen. Ellers har jeg brukt en del penger på bilpleie. Døpt den Alf (ALFa romeo).

Alfa Romeo 156 var ikke den største bilen i klassen, men var bygget først og fremst for at de to i forsetene skulle ha en hyggelig tur. (Foto: Privat)
Alfa Romeo 156 var ikke den største bilen i klassen, men var bygget først og fremst for at de to i forsetene skulle ha en hyggelig tur. (Foto: Privat)

Liker best med bilen: Linjene, sportsligheten, utseende og at folk faktisk snur seg litt! Den er også meget godt vedlikeholdt av tidligere entusiast.

Liker minst med bilen: Hvem vil ikke ha sprekere bil? Liten skade på høyre skjørt, helt fremme. Syns den er for fin for å ha fult med folk som drar med seg sand og søppel.

Beste opplevelse med bilen: Har lyst til å si ”da jeg hentet den”. Det var seks deilige timer. Men var også utrolig deilig å få på Selespeed sommerfelgene og gitt den en ordentlig innvendig og utvendig vask for så bare å kjøre seg en liten kosetur.

- Ikke min siste italiener!

Framtidsplaner for bilen: Tone de rutene som er lovlige å tone. Skifte eksosanlegg som endrer opp i to endepotter sammen. Prøve å få tak i noen sorte felger. Koble ferdig anlegget, vaske den, kjøre den, kose med den og nyte den!

Drømmebil: Her er det så ekstremt mye å ta av. Lancia Montecarlo, Dodge Charger, Pontiac Firebird, Alfa GTV, 159, Brera, 8C, 155, 75.

Annet: Til dere som kritiserer Alfa Romeo for å være dårlige biler, hva er egentlig en dårlig bil? Dette blir ikke min siste italiener!

Del med Facebook-vennene dine!

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Alfa 164 - skulle gjerne hatt, men torte aldri kjøpe

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Petter om? Bruk kommentarfeltet under!