Skikkelige flaggskip i rødt, hvitt og blått? Joda, de finnes, selv om det sort grå preget kanskje henger aller best fast i disse prisklassene. Se hva vi fant!
Skikkelige flaggskip i rødt, hvitt og blått? Joda, de finnes, selv om det sort grå preget kanskje henger aller best fast i disse prisklassene. Se hva vi fant!

3 statusbiler som skiller seg ut

Vi gikk på bruktbiljakt - se hva vi fant!

Nasjonaldagen ligger igjen bak oss, og omgivelsene er tilbake i sine vante farger. For trafikkbildet vil det si at tog-marsjerende horder med røde, hvite og blå flagg er erstattet av sorte og grå biler, selv om vi de siste par årene synes å ha merket antydning til at det ganske ensartede fargespekteret på nye, norske biler begynner å sprekke litt opp.

Men lekenheten er absolutt minst når det gjelder de dyreste bilene – flaggskipene fra de forskjellige produsentene.

De som legger mest penger i bil er naturlig nok interessert i å tiltrekke seg et størst mulig marked den dagen de skal selge igjen. Dermed blir ironisk nok også mange av de dyreste bilene veldig like, selv om noen av dem nok er kjøpt for å synes godt.

Likevel – det finnes alternativer også her.

Her er et trekløver som burde inneholde noe for enhver smak. Har du bedre forslag? Fortell i kommentarfeltet under:

Del med Facebook-vennene dine!

2010 Panamera, leasing kr. 10.925 per måned

Blått er ikke det vanligste fargevalget på Porsche Panamera heller. Men på en bil med tildels oppviglersk personlighet passer det bra. Faksimile: Finn.no
Blått er ikke det vanligste fargevalget på Porsche Panamera heller. Men på en bil med tildels oppviglersk personlighet passer det bra. Faksimile: Finn.no

Vi sa at alternativene finnes, men ikke at det er utpreget lett å finne dem. Og knallblå biler i denne kategorien er det langt i mellom.

Litt oppviglersk er likevel denne bilen også, selv om den dypblå metallicen virker temmelig ”snill” i utgangspunktet. Her er det imidlertid skikkelig metallic-effekt, og når LED-lysene tennes og drivverket skuffer kreftene fra motoren ned i alle fire drivhjulene med beskjed om å ha det moro, da er denne barsk.

Se annonsen her:

Panamera i blått er ikke det vanligste valget, og bilen i Hønefoss vil kunne fungere som både familiebil og sportsbil for den som er klar for å overta leasingkostnaden på rundt 11.000 kroner i måneden.

Les også: Feil farge? Så lett kan du skifte - med et lag folie

2008 Audi A8, kr. 589.000

Uskyldshvit farge og ikke så mye som en eneste Audi-ring eller et tall på baklokket bidrar til å dempe inntrykket av dette som en sportsbil - til tross for at diesel-V8en har hele 330 hester. Faksimile: Finn.no
Uskyldshvit farge og ikke så mye som en eneste Audi-ring eller et tall på baklokket bidrar til å dempe inntrykket av dette som en sportsbil - til tross for at diesel-V8en har hele 330 hester. Faksimile: Finn.no

Hvit farge kan virke avvæpnende og ukomplisert, på samme måte som sølv og sort, men et lite hakk mer trendy. Og et glimrende valg dersom man har litt ekstra muskler som man ikke akkurat vil reklamere med i trafikken. Denne A8en er en slik bil. Ingen tipper ved første øyekast at den fem år gamle bilen koster nesten 600.000 kroner.

Se annonsen her:

Med Quattro, den store turbodiesel-åtteren på 4,2 liter og hele 330 hester til disposisjon, er den på mange måter den image-messige motsetningen til Porschen: Her er det en sedan som er bygget for å oppføre seg som en sportsbil, mens Panameraen har motsatt tilblivelses-historie.

Les også: Men hvordan holder man en hvit bil ren på vinteren?

1979 Silver Shadow II, kr. 188.500

Purpur-rød, som selve indrefileten av britisk tradisjonalisme og selvfølelse. Denne er produsert for og importert fra USA, og det behøver ikke være noen ulempe, selv om puristene mener at venstrerattet Rolls er
Purpur-rød, som selve indrefileten av britisk tradisjonalisme og selvfølelse. Denne er produsert for og importert fra USA, og det behøver ikke være noen ulempe, selv om puristene mener at venstrerattet Rolls er

Hva da med alle oss som ikke sitter på ubegrensede ressurser, men likevel godt kunne tenke oss en flaggfarget farkost fra øverste hylle?

Ser vi i bakspeilet når det gjelder årsmodeller blir utvalget langt større. Her er spor av levd liv og håndverkstradisjoner i store mengder – i hvertfall hvis man ser på de virkelige fullblodsbilene som har brukt både 30 og 40 år på å komme ned på et folkelig prisnivå. Slik som denne Rollsen fra 1979.

Svært få biler skal være mer kostbare å reparere, i hvertfall dersom det til dels Citroën-lisensierte hydraulikk-opplegget som styrer bremser og nivåregulering begynner å leve sitt eget liv. Samtidig er det få som leverer så udiskutabel stil og følbar byggekvalitet som en Rolls-Royce Silver Shadow II.

Se annonsen her:

Disse bilene varierer sterkt i pris, blant annet av tidligere nevnte årsaker. Her virker både lakk, skinn og treverk å være i orden, og da er det det tekniske som avgjør om prisen er ok. Det er i hvertfall en overkommelig sum for mange hobbybil-budsjetter, og så får puristene heller bære over med at det er en USA-versjon med sidemarkeringslys og grøvre støtfangere.

På den annen side kan de glede seg over at rattet er på venstre side - selv om mange selgere av høyrerattede versjoner febrilsk hevder at det må være slik for å føles ”riktig”.

Les også: Her er fargene for den som virkelig tør å skille seg ut