Dette er Lodgy   den splitter nye flerbruksbilen fra Renaults billigmerke Dacia.
Dette er Lodgy den splitter nye flerbruksbilen fra Renaults billigmerke Dacia.

Dacia Lodgy: Stor familiebil til under 80.000 kroner

Dacia priser svært aggressivt – og får tommelen opp for bilen.

9900 Euro – det er startprisen på Dacias nye flerbruksbil, Lodgy. Med det sender Dacia et alvorlig varsku til konkurrentene.

At bilen skulle bli billig, er ingen overraskelse. Men det spørs om ikke enkelte konkurrenter som fra før er nødt til å selge mye på lave priser, nå må hente fram kalkulatoren igjen.

Del med Facebook-vennene dine

Tre seterader

Hvis du ikke har hørt om Dacia tidligere, er dette altså Renaults lavprismerke. De har sin base i Romania, men har også startet produksjon andre steder. Og salget går så det suser – noe som igjen har gjort at modellutvalget stadig øker.

Lodgy er det nyeste tilskuddet. Den går rett inn i klassen av mindre flerbruksbiler. Tross kompakte utvendige mål, har Lodgy mye plass. Bilen er 4,5 meter lang. Det vil si at den er på størrelse med de mer kompakte stasjonsvognene på markedet. Men Dacia har likevel fått plass til tre seterader. De lover også at de to bakerste setene skal være store nok til at voksne kan sitte der. Også disse setene har Isofix-fester, det mangler mange av konkurrentene.

Med alle setene i bruk er bagasjerommet så vidt over 200 liter. Bruker du den som femseter, vokser det til hele 827 liter, forutsatt at du tar de to bakerste setene helt ut.

LES OGSÅ: Dette kjører de mest fornøyde bileierne

Enkelt og nøkternt innvendig, men du kan pynte opp med mer utstyr uten at det på noen måte ruinerer deg.
Enkelt og nøkternt innvendig, men du kan pynte opp med mer utstyr uten at det på noen måte ruinerer deg.

Produseres i Marokko

Dacia har foreløpig ingen norsk importør. Derfor blir norsk presse heller ikke invitert til lanseringen av Lodgy som akkurat nå pågår i Marokko, der bilen for øvrig også skal produseres.

Men våre kolleger i svenske Teknikens Värld er til stede og deres journalist David Lilja har sendt hjem et førsteinntrykk som lover bra for bilen.

LES OGSÅ: Denne nybilen har ikke engang servostyring!

Dyrere i Norge

– Jeg er positivt overrasket, selv om jeg har tungt for å venne meg til utseendet. Den er helt OK å kjøre, med grei komfort og plass nok til syv. Den kommer til å fylle en funksjon i markedet, ettersom prisene er så lave, forteller han på telefon til Teknikens Värld.

Billigste utgave har en 1,6-liters bensinmotor på 85 hestekrefter og "bare" fem seter. Velger man derimot 90-hesters diesel, høyere utstyrsnivå og syv seter, står det 15.000 Euro på prislappen – eller i underkant av 120.000 kroner.

Lodgy kommer i salg i Sverige tidlig neste år. Her hjemme vil vårt avgiftsnivå gjøre bilen langt dyrere – og også viske ut en del av forskjellene i forhold til konkurrentene. Likevel blir nok dette en svært interessant bil å regne bruktimport på.

Dacias nye grill debuterer også på Lodgy. Dette er ikke akkurat noen designbombe, her går praktiske hensyn foran lekkert design.
Dacias nye grill debuterer også på Lodgy. Dette er ikke akkurat noen designbombe, her går praktiske hensyn foran lekkert design.

Apropos bruktimport – her er fallgruvene:

Norsk importør?

Det har allerede kommer et antall av SUV-en Dacia Duster til Norge, som bruktimport. Også den mindre Logan-modellen er tatt inn, både som personbil, varebil og pickup.

Broom kjenner til at det har vært flere sonderingen rundt en mulig offisiell importør for Dacia i Norge, men foreløpig er ikke noe avklart.

Et avgjørende punkt er at modellene må komme med moderne motorer med lave utslipp, hvis ikke spiser norske avgifter effektivt opp prisfordelen bilen har i utgangspunktet.

Litt bagasjeplass igjen selv om også de to bakerste setene er i bruk. Dacia lover god plass også her og hevder at setene er brukbare også for voksne.
Litt bagasjeplass igjen selv om også de to bakerste setene er i bruk. Dacia lover god plass også her og hevder at setene er brukbare også for voksne.

Les vår test av Dacia Duster – Norges billigste SUV