Mai er høysesong for taler med 17. mai, konfirmasjoner og brylluper i hopetall.  (Foto: Colourbox/Illustrasjonsfoto)
Mai er høysesong for taler med 17. mai, konfirmasjoner og brylluper i hopetall. (Foto: Colourbox/Illustrasjonsfoto)

Nordmenn er mer redd for å holde tale enn å dø

Her er triksene for å bli kvitt taleangsten.

Har du noen gang gruet deg til å holde en tale foran andre mennesker? Det å tale i små og store forsamlinger kan rett og slett være en stor påkjenning for mange.

Faktisk så er det å tale i forsamlinger på toppen av lista over det folk frykter mest. Til sammenligning kommer dødsangst på 7. plass.

Taleangst er ofte noe som starter i løpet av skoletiden. Det kan best beskrives som en opplevelse av å miste kontroll, og følelse av klaustrofobi. Fordi man er låst i situasjonen så skaper dette et traume.

Les også: Riktig pust mot angst og stress

Holdt på å droppe ut av skolen

Siri Skyttemyr holder kurs for folk med taleangst (Foto: TV 2)
Siri Skyttemyr holder kurs for folk med taleangst (Foto: TV 2)

Siri Skyttemyr fikk taleangst da hun gikk på videregående, noe som holdt på å koste henne utdannelsen. Hun ble en mester på unnvikelsesstrategier, før hun til slutt grep tyren ved hornene.

I dag holder hun kurs for folk med taleskrekk.

Skyttemyr innrømmer at hun får tilbakefall innimellom, men da bruker hun selv teknikken hun lærer bort på kursene.

Her er noen gode råd for folk som gruer seg til å holde tale:

1. Motivasjon:

- Hvorfor gjør du dette?

- Fokuser på hovedpersonen som du vil glede, glem de andre tilhørerne og snakk til hovedpersonen (som du er glad i).

Les også: Du bør ikke angre på det du har gjort i livet

2. Forberedelser:

- Superviktig: skriv manus eller hovedpunkter, lag det klart og oversiktlig.

3. Husk å øve:

- Ikke bare les inni deg, men stå og fremfør med høy og tydelig stemme. Visualiser og tenk deg hvordan du vil se ut. Når du skal tale har du allerede gjort det før på grunn av øvingen.

- Sjekk ut lokalet, podiet, talestolen og hvor du skal stå.

4. Finn bakkekontakten:

- Hvis du blir veldig nervøs, tenk at det er naturlig.

- Finn bakkekontakten, kjenn etter at du står med føttene på gulvet.

- Ta kontroll over pusten (øv på dette i det daglige).

- Fokuser på å være rolig, ikke fokuser på hvor nervøs du er.

Les også: – Det verste var dødsangsten i ettertid

5. Ta pauser:

- Legg gjerne inn pauser på forhånd.

- Om du får panikk, hjertebank, noe går galt eller er veldig nervøs, så ta pause.

- Hold igjen, trekk pusten, kunstpauser er bra.

- Ikke la det hele gå for fort for å bli fort ferdig.

- Bra for tilhørerne at det er pauser, de får tid til å skape bilder.

Nettpraten er nå avsluttet. Les svarene nedenfor.