KJEDER SEG: Å spise middag foran TV'n gjør at fokuset ikke er på maten. Både det og kjedespising kan gjør at kiloene sniker seg på. (Illustrasjonsfoto). (Foto: Colourbox)
KJEDER SEG: Å spise middag foran TV'n gjør at fokuset ikke er på maten. Både det og kjedespising kan gjør at kiloene sniker seg på. (Illustrasjonsfoto). (Foto: Colourbox)

Spisevaner som gjør deg tjukk

Du trenger ikke leve langt ned i godteskålen for at kaloriene ubevisst skal snike seg på.
Her ser du hvilke «matsyndere» du lett kan styre unna om du vil holde vekten.

Til syvende og sist er det kalorier inn i forhold til kalorier ut, som gir utslag på vekten. Mange glemmer at helt vanlig, og for så vidt sunn mat, også kan føre til vektøkning om du ikke er bevisst på matvanene dine.

For mye mat

Den danske avisen BT trekker fram buffeten som en av de verste «synderne» for vektøkning fordi du lett får i deg mye mer mat enn du trenger.

Et gammelt ur-instinkt hos mennesket gjør at mange føler de må få «valuta for pengene» på buffeter, og også føler de må smake på «alt».

Husk å kjenne etter når du faktisk er mett. Og spis heller litt mindre av alt om du likevel vil smake på flere ting, så får du kanskje ikke i deg så mye mer mat enn vanlig.

VALUTA FOR PENGENE: Mange føler de må spise ekstra mye ved buffeter.
  Og det er lett å la seg friste. (Foto: Colourbox)
VALUTA FOR PENGENE: Mange føler de må spise ekstra mye ved buffeter. Og det er lett å la seg friste. (Foto: Colourbox)

Ubevisst spising

I Norge bor nesten 900.000 mennesker alene. Mange spiser da også alene og det er lett å finne selskap i TV'n eller andre ting som tar oppmerksomheten vekk fra maten.

Denne ubevisste spisingen, hvor du ikke registrerer hvor mye du spiser fordi oppmerksomheten er et annet sted, gjør at du lett fortsetter matinntaket også etter at du er mett.

Nettopp omgivelser og livsstil henger tett sammen med fedme. Selv om mange i dag er veldig travle, er vi ofte veldig «travle sittestillende». Ifølge lommelegen.no er inaktivitet ved kontorpulten og TV'n, blant de viktigste årsakene til overvekt.

Spis derfor middag ved et bord og nyt maten. Kom deg også opp og ut av sofaen så du unngår kjedespising.

LES OGSÅ: Nordmenn blir sykelig opptatt av sunnhet

Spiser for sjelden

Går det for lang tid mellom måltidene kan du lett bli så sulten at du hiver innpå og spiser for mye når maten blir tilgjengelig. Når du er så sulten rekker du ikke kjenne på metthetsfølelsen underveis.

Denne hundesulten kan lett føre til at du spiser litt «vente-mat» før måltidet fordi det tar tid å lage maten, eller gjøre at du velger for eksempel burger fremfor den vanlige salaten til lunsj. Vips har du da spist flere kalorier enn du pleier.

Trikset er å holde blodsukkeret og sulten stabil ved å spise jevnlig hver tredje-fjerde time eller når du faktisk blir sulten.

LES OGSÅ: Eksperten svarte leserne: – Du blir ikke tynn av å trene

Søvnunderskudd

Sover du for lite, eller uregelmessig, er det vanskeligere å kontrollere matinntaket. Å være trøtt og sliten gir også mange en ekstra unnskyldning for å unne seg litt ekstra kos fordi «du trenger jo å få opp blodsukkeret».

Ifølge folkehelseinstituttet kan utilstrekkelig søvn knyttes til økt risiko for diabetes type 2, overvekt og hjertekarsykdommer.

Fordi lite søvn altså kan gjøre deg fet, er det viktig å forsøke og ha gode søvnvaner hver dag, også i helgene.

Pimp brødskiven!

En annen ting vi ofte gjør feil når vi spiser er at maten er for kjedelig. Du har kanskje dårlig tid når du lager matpakke og lunsjen blir derfor en kjedelig tørr brødskive med svett gulost. Og om ikke du føler deg tilfreds etter ett måltid er det lettere å falle for andre fristelser etterpå.

Gjør deg selv en tjeneste og gjør litt mer ut av matpakken. Det skal ikke mer til enn en skive tomat og avokado toppet med litt oreganokrydder på osteskiven før lunsjen føles mye mer luksuriøs. Ikke krever det mye mer av deg heller.

LES OGSÅ: Tilbyr middag på døren til travle barnefamilier

FRISTENDE?: Hvilken skive ville du valgt? Det er ikke mye som
  skal til for å gjøre matpakken bare litt mer fristende. (Foto: Colorbox)
FRISTENDE?: Hvilken skive ville du valgt? Det er ikke mye som skal til for å gjøre matpakken bare litt mer fristende. (Foto: Colorbox)