Olaf Tufte mener det er viktig å drive med andre ting enn kun idrett. Selv er han bonde når han ikke deltar i mesterskap.  (Foto: Stihl/)
Olaf Tufte mener det er viktig å drive med andre ting enn kun idrett. Selv er han bonde når han ikke deltar i mesterskap. (Foto: Stihl/)

Så lett får du mer hverdagstrim

Bare én av fem nordmenn er fysisk aktiv 30 minutter daglig. Så enkelt øker du dosene.

Bli medlem i TV 2 Sporty – vinn proff pulsklokke

Vi er stadig mer opptatt av trening. Likevel går den fysiske formen vår ned og gjennomsnittsvekten opp.

Bare 20 prosent av oss er aktive minst 30 minutter per dag, bekrefter Helsedirektoratet.

Hvordan er dette mulig? Svar: Den totale andelen fysisk aktivitet går ned, deriblant hverdagsaktivitet hjemme og på jobb.

Så god effekt har hverdagstrimmen – les nedover i saken.

Olaf Tufte trener fysisk med Stihl tømmersport, forbereder seg til VM på Lillehammer i september 2012. (Foto: Stihl/)
Olaf Tufte trener fysisk med Stihl tømmersport, forbereder seg til VM på Lillehammer i september 2012. (Foto: Stihl/)

LES OGSÅ: Kroppsarbeid bedre trening enn jobbsykling

OL-mester Olaf Tufte kombinerer trening med fysisk arbeid. Tufte er nemlig ikke bare er landslagsutøver i roing, men også i tømmersport!

Når startskuddet går i London til sommeren har 36-åringen fra Horten toppet formen med skogsarbeid.

– Selv om det ikke ser sånn ut ved første øyekast, er det en nær sammenheng mellom roing og timbersports. I mitt treningsopplegg har trefelling inngått i flere år. Øvelsene har en fantastisk effekt på armmusklene, sier Olaf Tufte.

Bare snømåking (481 kalorier) og graving (414) i nærheten av vedhogst når det gjelder kaloriforbruk per time. Til sammenligning bruker man 310 kalorier på å sykle til jobben, og 141 når man skriver på datamaskinen. Årsaken er at man under hardt kroppsarbeid bruker alle de store muskelgruppene i kroppen.

Så mye forbrenner disse hverdagsaktivitetene (kcal/time):
Kle seg/vaske seg: 192

Sitte og snakke/skrive: 111

Stå oppreist: 89

Sitte og lese/se på TV: 74

Sove: 74

Så mye forbrenner disse fysiske yrkene/arbeidet (kcal/time):
Vedhogst: 444

Graving og hakking: 414

Reparere bil: 259

Landbruksarbeid: 236

Maling av hus: 215

Murerarbeid: 207

Lett kontorarbeid: 185

LES OGSÅ: Lek med barna ga kanonforbrenning

Olaf Tufte trener fysisk med Stihl tømmersport, forbereder seg til VM på Lillehammer i september 2012. (Foto: Stihl/)
Olaf Tufte trener fysisk med Stihl tømmersport, forbereder seg til VM på Lillehammer i september 2012. (Foto: Stihl/)

– Hvilken effekt har hverdagsaktivitet på kroppen din?

– Det har effekt på alt! Holder du litt fart i kløyvinga og får dreisen på det, så er tømmersport bra kondisjonstrening og styrketrening for hele kroppen. Dersom du står og klyver ved i fire fem timer er du helt mørbanka etterpå, sier Tufte på spørsmål fra TV 2 Sporty.

Bonusen er at han får noen favner ved på toppen.

– Er det juks å bruke motorsag?

– Det avhenger litt av hvor mye jobb det er, men enten så er du mann eller så er du ikke mann, svarer Olaf Tufte med et smil, og legger til at han er ekte gårdsgutt.

LES OGSÅ: Hva gjør Dag Otto i sengen til Olaf Tufte?

LES OGSÅ: Gå som en bonde – stram opp rumpe og lår

Bekymret helsedirektør
Hvor mange ganger har du sagt til deg selv: «Jeg orker ikke», «jeg har ikke tid», «tiden strekker ikke til». Et døgn består av 1440 minutter – da bør du klare å sette av 30 av disse til å bevege deg.

TV 2 hjelper deg 29. august 2002
TV 2 hjelper deg 29. august 2002

– Vi må tilrettelegge for økt aktivitet i hverdagen og i lokalsamfunnet: Gå sammen med ungene til barnehagen, kombinere sykkel og buss til jobb, og bygge trygge tur-, sykkel og gangstier. I Oslo og Bergen er det ikke særlig trygt å ferdes på sykkel, sier Henriette Øien, avdelingsdirektør i Helsedirektoratet.

Større sosiale forskjeller
Trenden er at antall aktive som trener og mosjonerer i befolkningen øker, mens andelen som bruker tradisjonelle idrettsanlegg ikke har økt og for noen anleggstyper har bruken stagnert. Det er små forskjeller knyttet til kjønn og bosted.

Fysisk aktivitet finner i økende grad sted utenfor idrettens tradisjonelle anlegg og organisasjoner. Turstier/turløyper, private helsestudio og svømmebasseng fremstår som kvinners arenaer.

– At vi har en treningsbølge i Norge for tiden er flott, men vårt fokus er å få dem som ikke trener i det hele tatt fra null til litt aktivitet, sier Øien til TV 2 Sporty.

– På skolene ønsker vi at det skal være fokus på generell økt fysisk aktivitet, ikke nødvendigvis bare mer gym. Utfordringen er å få med alle.

LES OGSÅ: Vi er snart like fete som amerikanerne

LES OGSÅ:Triksene som gjør at du takler hverdagen bedre

KyrreLien-husarbeid (Foto: Kyrre Lien)
KyrreLien-husarbeid (Foto: Kyrre Lien)

Lavterskeltilbud
Målet til helsemyndighetene er å øke den samlede aktivitet ved at moderat aktive blir mer aktive og inaktive kommer i aktivitet ved å legge til rette for lavterskelaktiviteter. Myndighetene

ønsker at den pliktrelaterte aktiviteten, det vil si transport knyttet til daglige gjøremål, må dreies fra motorisert til gange og sykkel. Rekreasjons- og idrettslige tilbud må være lett tilgjengelige i nærmiljøet.

Jeg merker selv at det er lettvint å ta heisen de syv etasjene, mens man egentlig burde gått

Helsetopper tar heisen
Avdelingsdirektør Henriette Øien mener utforming av dagens moderne bygg er en bøyg når det gjelder å skape hverdagsaktivitet.

– På min egen arbeidsplass i Helsedirektoratet er det første som møter deg, når du kommer inn døren, fire heiser. Trappen er vanskelig å finne. Jeg merker selv at det er lettvint å ta heisen de syv etasjene, mens man egentlig burde gått, sier hun.

– Det er det samme med våre matvaner: Kaker, wienerbrød, søtsaker og «junkfood» bør ikke være en del av hverdagskosten, men er OK en gang iblant!

Vinner av konkurransen Fremtiden skolebrød 2011 er en oppskrift av Cathrine Lillekroken i 10. klasse ved Folldal skole. Grove skolebrød med blåbær og kokos.  (Foto: God morgen Norge)
Vinner av konkurransen Fremtiden skolebrød 2011 er en oppskrift av Cathrine Lillekroken i 10. klasse ved Folldal skole. Grove skolebrød med blåbær og kokos. (Foto: God morgen Norge)

LES OGSÅ: Sjekk Davy Wathnes tøffe tak

Maskiner gjør jobben
Helsedirektoratet peker på økende sosiale forskjeller i Oslo, der man mellom bydelene har inntil 12 års forskjell i forventet levealder hos innbyggerne. Gapet er i stor grad forbundet med utdanningsnivå og inntekt. Personer fra de øverste sosiale lag trener og er mer aktive, spiser sunnere og lever lenger enn dem som bor i bydeler med overvekt av innbyggere fra lavere sosiale sjikt.

Den teknologiske utviklingen er også en faktor, og bidrar til at vi blir stadig mer stillesittende. Øien synes NRK-reporter Linda Eide treffer blink med innslaget der hun viser gressklippingens utvikling: Tidligere dyttet vi gressklipperen rundt på plenen og fikk kjempetrim. Så kom den motoriserte klipperen, som fortsatt måtte spaseres rundt i hagen.

Hverdagsaktiviteten får for alvor en smell når Eide tar i bruk gressklippertraktoren, og til slutt en klipperobot som gjør hele jobben mens Eide ligger på ryggen og slapper av.

Så mange kalorier forbrenner disse hverdagsaktivitetene (kcal/time):
Luke ugress: 362

Klippe gresset manuelt: 281

Vaske vinduer: 259

Hus- og hagearbeid: 252

Lage mat: 236

Re opp senger: 236

Vaske gulv: 281

Tørke støv: 163

Kilde: Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet

LES OGSÅ: Shopping gir god treningseffekt

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!