Her er den! Bilen som tusenvis av nordmenn kommer til å kjøpe utover vinteren: BMW 3 serie Touring.
Her er den! Bilen som tusenvis av nordmenn kommer til å kjøpe utover vinteren: BMW 3 serie Touring.

BMW 3-serie Touring: Slik blir BMWs nye storselger

Denne kommer tusenvis av nordmenn til å kjøpe – se alle bildene!

BMW 3-serie, tidenes mest solgte BMW-modell, kom i helt ny drakt i vinter. Sjelden har et design vært like aggressivt – og aldri har mellomklassen hatt en bil som har hatt så gode og sportslige kjøreegenskaper.

Foreløpig har bare sedanversjonen har vært tilgjengelig. Selv om den har et imponerende stort bagasjerom den også – er det naturligvis stasjonsvogn som gjelder her hjemme.

Og akkurat nå har vi fått tak i de offisielle bildene. Og det er, som ventet, lekkert!

Del med dine Facebook-venner

LES OGSÅ: BMW 320d Efficient Dynamics: Klassens beste bil

Størst i klassen

Men det viktigste først. Plassen. Nå kan endelig BMW slå seg på brystet og si at de har klassens største bagasjerom. 495 liter er kanskje ikke så mye som en hadde forventet, med tanke på at sedanen har 480 liter. Men det er faktisk mer eller mindre like stort som forrige generasjon 5-serie.

Det sier litt om hvor stor 3-serien har blitt. Det er ikke akkurat noen kompaktbil lenger.

Baksetene kan legges ned i en 40/20/40-løsning, bakluka kan i kjent BMW-stil åpnes enten helt - eller bare selve bakruta - og det er diverse festeanordninger for å sikre bagasjen.

Touring-utgaven av 3-serien er blitt riktig så stor. Bagasjerommet mangler bare 5 liter på å være like stort som forrige generasjon av 5-serien!
Touring-utgaven av 3-serien er blitt riktig så stor. Bagasjerommet mangler bare 5 liter på å være like stort som forrige generasjon av 5-serien!

320d, 328i og 330d

Vi har testet to 3-serie sedan i to motoralternativer – sparebøssa 320d Efficient Dynamics (163 hk) og råtassen 328i (245 hk) – og ble av ulike grunner like imponert over begge to.

320d har et forbruk som ingen vanlige dieselmodeller med den typen ytelser kan matche – mens kjøregleden i 328i går utenpå det meste. Og også i denne er forbruket strupet til det ekstreme.

Salget av Touring, som på BMWsk betyr stasjonsvogn, starter senere i år. Den blir da tilgjengelig med de to motorene vi har testet i sedanversjonen, i tillegg til 330d.

Sistnevnte blir en skikkelig familieracer – med sine 258 hk. En kan bli skjelven av mindre ...

BMW interessert? Vi har masse stoff til deg her:

BMW 3-serie Touring.
BMW 3-serie Touring.

Fantastisk motor

Ikke for det, de to andre er slett ikke verst de heller. Firesylindrede 320d kommer altså som Efficient Dynamics-variant med 163 hk, eller i "vanlig" utgave, med 184 hk.

328i har også firesylindre og "bare" 2-liters motor, men varter opp med 245 hk likevel. Takket være ypperlig hjelp fra to turboer sikrer denne 0–100 km/t på 6 sekunder blank på Touring-utgaven.

Vi har prøvd denne i sedanutgaven – og må bare slå fast at det er noe av det mest imponerende vi har hatt gleden av å teste.

Forbruket i denne kruttønna er, tro det eller ei, 0,68 l/mil ved blandet forbruk. Nei, vi tuller ikke – og vi snakker altså om en stor bil med kraftig bensinmotor!

Vurderer du forrige generasjon 3-serie? Sjekk vår bruktbilguide

330d raskest

BMW 3-serie Touring.
BMW 3-serie Touring.

Men enda mer krefter får du altså i 330d. Den skremmer fram 258 dieselhestekrefter – og den fliser selv 328i på øvelsen 0–100 km/t. Kun 5,6 sekunder er det den trenger. Det er svimlende raskt for en "vanlig" familiebil!

Og forbruket – jo da, du kan ikke klage. Den holder igjen så mye at du bare slipper ut 0,51 l/mil.

Denne utgaven har vi ikke fått testet – men BWM lover at den også har et lydbilde som skal være noe helt annet enn tradisjonell dieselknatring.

Åttetrinns automat

Giringen kan du enten stå for selv, eller du kan bestille den helt nye åtte trinns automatkassen.

Sistnevnte er videreutviklet slik at forbruket er redusert med mellom 10–15 prosent sammenlignet med forrige generasjon.

Girer du helst selv, får du en sekstrinns girkasse. Hvis du går for denne får du også en girskiftindikator som skal hjelpe deg å velge det til en hver tid mest effektive giret.

Dessuten har du ECO Pro-modus på alle modellene, som gjør kjøringen mest mulig drivstoffbesparende – og i tillegg viser deg hvor mye du har "spart" ved å kjøre slik.

BMW 3-serie Touring.
BMW 3-serie Touring.

LES OGSÅ: Audi A4 kom nylig med facelift - les om den her

Priser

Vi har ikke offisielle priser fra BMW-systemet enda, men det pleier ikke å være så langt unna om vi beregner et påslag på rundt 20.000 kroner i forhold til sedanen.

Hvis vi bruker dette som utgangspunkt, kan vi forsiktig anslå at inngangsmodellen, 320d Efficient Dynamics, får en pris på rundt 410.000 kroner.

BMW 3-serie Touring.
BMW 3-serie Touring.

Etter hvert vil vi imidlertid få nye innstegsmodeller, 316d og 318d. Da vil vi anta at prisen kan krype nedover mot 360.000 kroner. Men som sagt, her må vi vente på de offisielle prisene før vi kan si noe sikkert.

328i vil med samme beregning som utgangspunkt, komme på rundt 581.000 kroner.

Alle prisene er før ekstrautstyr – og svært få bestilles BMW 3-serie uten minst 50.000-100.000 kroner på denne posten.

Del med dine Facebook-venner

Se 30 bilder av BMW 3-serie Touring her:

LES OGSÅ: BMW-kundene mest fornøyde