Nå frister det å kjøre med vidåpne dører!

De jager rekord – og nå er det meldt medvind de neste 1000 kilometerne.

Finland er tilbakelagt   nå går Henrik, Knut og Mondeoen løs på Sverige   og det er meldt medvind!
Finland er tilbakelagt nå går Henrik, Knut og Mondeoen løs på Sverige og det er meldt medvind!

De la av gårde fra Helsinki klokken fem i dag morges og nå er de øyeblikkelig ferdig med Finland og på vei inn i Sverige–Knut Wilthil og Henrik Borchgrevink som er ute på tur med en veldig klar hensikt: Å kjøre fra Helsinki til Oslo på én tank drivstoff.

Når Broom ringer er de praktisk talt på grensen–og det tar ikke lang tid før vi skjønner at stemningen i Ford Mondeoen er god!

Noe kjent med disse karene? Les mer om deres forrige tur i spalten til høyre:

Flyfaglig bakgrunn

– Ja, hei Knut! Her går det strålende. Vi har en veldig bra dag bak oss og ikke minst: Værmeldingene for de neste 1000 kilometerne er utrolig gode. Vi kommer nemlig til å få solid medvind, frisk bris og vel så det. Og det er virkelig gull verdt!

– Det merkes altså på drivstoff-forbruket?

– Ja, gjett om det gjør! Vi har begge flyfaglig bakgrunn og synes som du kanskje har forstått at beregning av alle faktorer rundt drivstoff-forbruk er interessant. Medvind eller motvind har kanskje ikke veldig mye å si hvis du bare skal kjøre til butikken. Men over 100 mil gjør det virkelig en forskjell!

– Våt bil og motvind, kontra tørr bil i medvind kan bety helt opp til 0,4 desiliter i forskjell per mil. Så egentlig hadde det jo fristet å kjøre med åpne dører og virkelig la vinden ta tak!

Siste
Siste

LES OGSÅ: Hvorfor bruker mange biler mye mer enn de skal?

Sjekker med flyplassene

– Eeeeh, du spøker nå, eller?

– He he, ja. SÅ gærne er vi ikke. Nå håper vi bare været holder. Vi kommer til å sjekke med alle flyplassene nedover, de oppdaterer været hver halve time og har også "langtidsvarsel" noen timer fram i tid.

– Dermed vet vi hele tiden hva vi har å forholde oss til.

Bli med i Brooms bilundersøkelse–du kan vinne T-skjorte

Små marginer

– Men hvor langt har dere kjørt nå?

– Kilometertelleren står på nøyaktig 840, det har vært en effektiv og god dag med veldig fin flyt. Nå blir en av utfordringene å sørge for at det blir nok søvn i natt. Dette er jo den første natten vår og det gjelder å passe på at den som kjører både er våken og fullt skjerpet.

– Særlig på stigninger er det snakk om veldig små marginer i forhold til å holde optimalt drivstoff-forbruk–eller bomme og bruke for mye. Og det siste har vi absolutt ikke råd til hvis vi skal klare målet vårt.

LES OGSÅ: Hvem har hatt mest uflaks?

Cruise sørover

Her ser du ikke skogen for bare trær! Nord-Finland er øde og det er fint lite å se på. Men det går i alle fall unna!
Her ser du ikke skogen for bare trær! Nord-Finland er øde og det er fint lite å se på. Men det går i alle fall unna!

– Noen andre inntrykk fra Finland?

– Først og fremst at vi er utrolig glade for at vi ventet med starten. Dermed unngikk vi regnværet–som garantert ville kostet oss mye ekstra drivstoff. Dessuten har det vært veldig fine veier. Der har vi noe å lære i Norge.

- Men det må jo også sies at det sannelig ikke er mye å se. Her handler det om skog, skog og skog. Vi har ikke sett så mye som et ekorn!

– Da må dere ha en veldig god kjørenatt–og så snakkes vi igjen i morgen tidlig. Lykke til videre!

– Takk for det, Vi skal gjøre vårt beste–nå gleder vi oss til å cruise sørover i medvinden!

LES OGSÅ: Denne ser ut som en murstein - men går som et uvær

Mer enn 2456,7 kilometer på 70 liter diesel - er det mulig?  (Foto: Benny Christensen)
Mer enn 2456,7 kilometer på 70 liter diesel - er det mulig? (Foto: Benny Christensen)

Les vår test av Ford Mondeo her: