Renault og Nissan tar over AutoVAZ og blir dermed verdens tredje største bilkonsern
Renault og Nissan tar over AutoVAZ og blir dermed verdens tredje største bilkonsern

Lada: Nå får denne tøffingen nye eiere

Renault er i ferd med å kjøpe opp Lada - og har store planer.

Lada har slitt tungt helt siden Sovjetunionen gikk i oppløsning og de etter hvert fikk tøff konkurranse fra utenlandske bilfabrikanter på det enorme hjemmemarkedet.

Både image og kvalitet er to skikkelige problemområder– og Lada har ikke klart å løfte seg noe i nærheten så mye som for eksempel Skoda har gjort under VWs eierskap

Logisk utvikling

Nå går det mot at Renault sammen med alliansepartner Nissan overtar kontrollen i AutoVAZ, som blant annet produserer bilmerket Lada.

Den svært offensive Renault-sjefen Carlos Ghosn var absolutt ikke fremmed for å ta full kontroll over selskapet ved å kjøpe seg videre opp da de overtok 25 % i AutoVAZ i 2010. Nå hgår det mot at han får det som han vil.

Kjøpeguide Lada Niva: Ekte offroader til lavpris

Størst i Europa

Del med Facebook-vennene dine

Renault er allerede store i mange av landene øst i Europa gjennom sitt lavprismerke Dacia. Med base i Romania har de stor suksess med billigbilen Logan som etter hvert har vokst til en familie av biler. SUV-en Duster har også blitt svært godt mottatt.

Les vår test av Dacia Duster her:

Å ta over Lada vil være en enorm utfordring – og kreve en snuoperasjon som både vil koste tid og mye penger. Men oppsiden er absolutt der også.

Størst i Europa

Det russiske hjemmemarkedet er stort – og har et voldsomt potensial. Innen 2015 regner man med at Russland vil bli Europas største bilmarked.

Allerede nå er hver tredje bil som selges i Russland en Lada.

Ur-Ladaen 2107 går etter et langt liv ut av produksjon i disse dager, mens nykommeren Lada Granta (Se link under) selger veldig godt.

Lada Granta: Nybil til under 50.000 kroner

Gjenreise merkevaren

Dette er Lada Granta, en stor salgssuksess hjemme i Russland og altså utgangspunktet for den første, nye modellen fra Datsun.
Dette er Lada Granta, en stor salgssuksess hjemme i Russland og altså utgangspunktet for den første, nye modellen fra Datsun.

Skal de lykkes, må Renault først og fremst få orden på kvaliteten og bringe Lada opp på nivå med konkurrentene. De må også utvikle og rulle ut en rekke nye modeller. Så starter den møysommelige oppgaven med å gjenreise en merkevare som har fått mye juling i mange år.

Mange merker

Men lykkes de, er dette et viktig for å sikre Ghosns svært ambisiøse planer om å gjøre Renault til en av verdens ledende – og største – bilprodusenter. De har etter hvert mange merker å spille på.

Renault og Nissan kjenner vi godt, rumenske Dacia er på vei opp og Datsun er på vei tilbake – nå som et billigmerke. Lada i tillegg - så begynner totalen å bli solid.

Datsun: Nå er comebacket bekreftet

Riktige produkter

Merkemiksen kan kanskje ved første øyekast virke litt underlig. Men dette er merker tilpasset et stort østeuropeisk, asiatisk og ikke minst russisk potensial.

Og mens det bremser kraftig vest i Europa og i EU-generelt for tiden, er det vekst i disse markedene. Og da gjelder det å være der med riktige produkter.

Les også: Nå er det slutt for billegenden