BMW skal sette sin nye 7 serie på slankekur   og lover å komme med sin mest teknisk avanserte bil noensinne. Dette bildet er fra test i forbindelse med facelift av dagens generasjon.  (Foto: Scoopy)
BMW skal sette sin nye 7 serie på slankekur og lover å komme med sin mest teknisk avanserte bil noensinne. Dette bildet er fra test i forbindelse med facelift av dagens generasjon. (Foto: Scoopy)

BMW 7-serie: Snart kommer det en ny direktørbil

Og den får verstingdieselen under panseret.

Det trengs voksne krefter for å flytte en bil på størrelsen med BMW 7-serie. I sommer kommer facelift-versjonen av dagens modell – og med den kommer også en ny motor.

Nå skal nemlig BMWs direktørbil få sportsbilytelser. Og til det trengs det en skikkelig rugg av en motor. Den finnes allerede, og brukes i kombinasjon med M-betegnelsen, både i 5-serien, X5 og X6. Der heter den M550d, X5 M50d og X6 M50d.

Det er ikke lenger slik at du kan gjette volumet på motoren ved å kikke på modellbetegnelsen. 50d betyr naturligvis ikke at du har en 5-liters motor. I 2012 er det nok med 3-liter – du får likevel 381 hk! Ja, du leste riktig, 381 hk. I en dieselmotor blir det 740 nms dreiemoment!

LES OGSÅ: Trippelturbo: Dette er BMWs nye kraftverk

Del med dine Facebook-venner

BMW 7-serie. (Foto: Scoopy)
BMW 7-serie. (Foto: Scoopy)

Trenger xDrive

I 5-serien, som er den mest sammenlignbare av de tre som allerede har fått motoren, går 0–100 km/t unna på 4,7 sekunder. Forbruket er på nesten ubegripelige 0,63 l/m – mens toppfarten begrenses elektronisk til 250 km/t.

Det gir noen signaler om hva vi kan forvente når motoren blir å finne i 7-serien.

Heldigvis er ikke BMW lenger bare tilgjengelig med bakhjulstrekk – og med et slike krefter og et dyrisk dreiemoment, kommer det godt med at xDrive er standard på disse diesel-M-bilene.

LES OGSÅ: BMW 7-serie: Denne BMW-en er skuddsikker

Mer krefter – lavere forbruk

Men også innstegsmodellen 730d går fra 245 til 258 hk, mens 740d øker fra 306 til 313 hk. I tillegg til effektøkningen vil de naturligvis bli mer drivstoffvennlige.

Det blir også noen nye bensinmotorer. Blant annet går 740i få 320 hk – mens 750 får hele 450 hk.

Nå kan jo også 7-serien bestilles med M-pakke – og den muligheten videreføres naturligvis også etter faceliften.

LES OGSÅ: BMW 7-serie: Denne bruktbilen kan ruinere deg

Små forskjeller

Endringene i designet blir begrenset til noen justeringer på lyktene – og alle modellene får blinklys i sidespeilene.

Bak får lyktene beholde mye av utseendet, men blir en anelse mørkere enn på modellen før facelift. Du skal med andre ord kikke nøye for å vite om du treffer en ny eller "gammel" 7-serie.

Innvendig blir det en oppgradering av instrumentpanelet – og girkassen vil endres fra sekstrinns til en ny, åttetrinns ZF-enhet.

Dagens BMW 7-serie har to år igjen på markedet - så blir den erstattet av en vesentlig lettere modell.  (Foto: Scoopy)
Dagens BMW 7-serie har to år igjen på markedet - så blir den erstattet av en vesentlig lettere modell. (Foto: Scoopy)

LES OGSÅ: Direktørbil med caps og gullkjede