giro
giro

Giro-rytterne hedret avdøde Wouter Weylandt

– De var hans venner og de vet at de er utsatt for den samme faren hver dag.

Mandagens 3. etappe av Giro d'Italia er til minne om Wouter Weylandt, som døde under den 3. etappen av Giro d'Italia i 2011, og til minne om Horsens-ordfører Jan Trøjborg, som døde i går. Den tredje etappen har både start og målgang i Horsens.

Les også: Wouter Weylandt døde etter Giro d'Italia-velt
Les også: Dansk ordfører døde under mosjonsritt i Giro d'Italia

Før start stilte rytterne fra Weylandts lag RadioShack-Nissan-Trek (tidligere Leopard Trek) og bestevennen Tyler Farrar, som sykler for Garmin, seg først i feltet.

Les også: Farrar: – Weylandt var som en bror for meg

Rittdirektør Michele Acquarone leste opp kondolanser til Weylandts-familie og viseordføreren i Horsens minnet Trøjborg.

Seremonien ble avsluttet med ett minutts stillhet for de to som gikk bort altfor tidlig.

WEYLANDT_GIRO_VICTORY_MIDDELBURG_2010 (Foto: Roberto Bettini, © Roberto Bettini)
WEYLANDT_GIRO_VICTORY_MIDDELBURG_2010 (Foto: Roberto Bettini, © Roberto Bettini)

– Vil være lei seg
Weylandt vant den 3. etappen i 2010, mens tragedien inntraff på den 3. etappen året etter. For Farrar og de andre Weylandt-kompisene i feltet er dette en tung dag.

– De som kjente ham godt vil minnes ham i dag. De vil være lei seg før starten, og det er bare normalt. De var hans venner og de vet at de er utsatt for den samme faren hver dag. Det samme som skjedde med Wouter kan skje med en av dem. Det ligger friskt i minnet, sier Garmin-sjef Allan Peiper til tv2.no.

– Endrer ulykker som dette rytternes innstilling på noen måte?

– Sykling er en farlig sport, men konkurransenivået er så høyt at de ikke har tid til og ikke kan la seg selv tenke på farene. De må være forberedt på å risikere helsen sin, kroppen sin og til og med livene sine hver dag, sier Piper.

– De lever med det hver dag, men det er noe de ikke kan tenke på. De kan ikke gjøre jobben sin skikkelig om de gjør det, forklarer Garmin-sjefen.

Se intervju med Peiper her:

614376

– Farten har endret seg
Peiper, som selv var profesjonell syklist fra 1983 til 1992, er glad rytterne nå er nødt til å bruke hjelm. Med større fart, mer penger og skarpere konkurranse i sykkelsporten er det en stor risiko for utøverne.

– Farten har endret seg. På en måte er det tryggere, for nå må man bruke hjelm. Da jeg kjørte måtte vi ikke det. Jeg vil ikke si det var farligere uhell uten hjelm, eller mer problemer, men det er tryggere å kjøre med. Syklene er raskere, lagene er bedre organisert og konkurransen er sterkere på grunn av rytternes kontrakter. Det endrer mye i måten de sykler på, farten og risikoen de er villig til å ta, forklarer han.