Faller pilen på tankmåleren raskere enn den burde gjøre? Det er et fenomen mange opplever.
Faller pilen på tankmåleren raskere enn den burde gjøre? Det er et fenomen mange opplever.

– Hvorfor bruker bilen mye mer enn den skal?

Han kjører pent og forsiktig – men til liten nytte.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny jeg kjøpte dieselbil mye fordi det skal være så mye billigere å kjøre enn bensin med lavere forbruk og lavere pris på pumpa. Men tross iherdige forsøk klarer jeg aldri å komme ned på det bilen er oppgitt til at den skal bruke. På langkjøring har jeg nærmet meg noen ganger, men på "blandingskjøring" ligger jeg som regel 0.2 liter over, uansett hvor forsiktig jeg kjører.

Bilen er nå tre år gammel og har vært på alle servicer, tror ikke det skal være noe med den som gjør det og da lurer jeg på bilprodusentene lurer oss med disse tallene de oppgir eller om det er jeg som er en håpløs sjåfør når alt kommer til alt? Hilsen Tor Arne.

Del med Facebook-vennene dine

Benny svarer:

Hei Tor Arne. Dette er noe jeg definitivt har hørt før, og det er også mange undersøkelser rundt omkring som viser akkurat det samme: Det skal i mange tilfeller holde veldig hardt å komme ned i det forbruket bilprodusentene oppgir.

Her tror jeg ikke du skal klandre deg selv altfor mye. På mange biler er det nemlig nesten umulig å klare oppgitt forbruk. Årsakene til det er mange, men i hovedsak skyldes det at disse tallene er resultatet av målinger i laboratorium, altså under ganske annerledes forhold enn det vi møter ute på norske veier.

Hybridbiler har særlig vist seg å ha store forskjeller mellom "oppgitt" og "reelt" forbruk, der har kjørestilen ekstra mye å si. Men også for magre dieselmotorer blir det fort forskjeller, uansett om du kjører forsiktig og mest mulig drivstofføkonomisk.

Det du kaller "blandingskjøring" medfører jo gjerne en god del start og stopp. Du kjører kanskje i kupert terreng og ofte med passasjerer og bagasje i bilen. Alt dette påvirker – og gjør at forbruket øker.

I tillegg bor vi i Norge med mye vær. Både kulde, vind, snø og annen nedbør samt ikke altfor god veistandard mange steder. Det er også faktorer som helt klart spiller inn.

Høres virkelig ut som du anstrenger deg for å nå dette. Må da få minne om at noe så enkelt og banalt som å sjekke dekktrykk er svært viktig. Slå også av aircondition når du ikke har bruk for denne - det kan også redusere forbruket ytterligere.

Jeg regner også med at verkstedet har skiftet luftfilteret? Kjører du mye på grusveier etc. så kan det være en ide å skifte dette oftere enn serviceintervallet. Tett luftfilter gir økt forbruk.

Et annet tips er å ta opp dette ved neste service og påpekt at du ikke er fornøyd med forbruket og bedt verkstedet sjekke at det ikke er noen feiljusteringer på bilen, for sikkerhets skyld. Mest sannsynligvis er det nok ikke noe galt – og at dette er helt normalt. Dessverre. Men da har du i alle fall sjekket det ut!

LES OGSÅ: Derfor er politibilene iskalde inni

Del med Facebook-vennene dine

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Disse familiene er mest fornøyde med bilen sin

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: